Hoi,
Ik weet dat het zwaar sturen vaak veroorzaakt wordt door de stuurbekrachtiging pomp. Dat lees ik ook terug in het forum.
Echter heb ik deze zelf voorzien van nieuwe elektronica (koolborstels) en de pomp pompt als de beste.
Via een professioneel bedrijf kreeg ik de tip dat de "kruiskoppeling" van het stuurhuis/stuurkolom wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee? En dan ook met het vervangen ervan?
Ik hoor het graag,
Grt, Mark.
Mini 2005 cabrio stuurt zwaar
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Re: Mini 2005 cabrio stuurt zwaar
Helaas geen ervaring met de 1ste generatie MINI's Mark. Misschien dat Berthill nog op het net komt, was de vorige beheerder van het forum en een vraagbak vwb 1ste generatie MINI's. Er zijn nog meerdere 1ste generatie MINI gebruikers hier actief dus als het probleem hen aanspreekt komen ze wel op het net.
Succes,
Milco
Succes,
Milco
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Als 100% zeker is dat de pomp in orde is zou ik zo niet weten wat er aan de hand is. Het kruiskoppelingsprobleem heb ik nog nooit van gehoord, het lijkt mij dat een goed werkende pomp daar wel doorheen drukt. Het probleem bij de 1e generatie pomp is de vervuilde elektronica doordat die niet genoeg afgeschermd was en niet zo zeer de koolborsteltjes. Dus misschien is er toch een defecte pomp terug gezet of misschien nog lucht in het hydraulisch systeem. Na terugzetten pomp goed vloeistof vullen en dan op de krik het stuur met werkende pomp een paar keer helemaal van links naar rechts draaien en nog een keer de vloeistof bij vullen.
Als je weet wat het is geweest zet het dan hier ook nog even neer.
Als je weet wat het is geweest zet het dan hier ook nog even neer.
- Markbiggelaar
- Nieuw Lid
Bericht
Hoi Berthil
Dank voor je reactie.
Ik ga nog eens kritisch kijken naar de pomp.
Overigens zoemt ie wel wat meer dan gewenst.
Zou ook zomaar kunnen dat we de auto gaan verkopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank voor je reactie.
- Markbiggelaar
- Nieuw Lid
Bericht
Nog even extra info. De auto heeft intussen 253000 op de teller staan.Markbiggelaar schreef:Hoi Berthil
Dank voor je reactie.
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
Bericht
Wellicht wat laat, maar wat bedoel je met zwaar sturen. Mijn ervaring (R53) is dat deze standaard al zwaarder stuurt dan de gemiddelde auto met stuurbekrachtiging.
Of is het dat je echt aan het stuur moet hangen om te sturen?
- Markbiggelaar
- Nieuw Lid
Bericht
Ik kreeg dus de tip dat het in de kruiskoppeling tussen stuurhuis en stuurkolom zou kunnen zitten. Die heb ik flink in de Brunox gezet, dat smeert normaal als de beste. Met het idee dat het dan in ieder geval een tijdje lichter zou sturen, maar dat hielp niets.
Ergens anders heb ik gelezen dat het hydraulisch systeem van het stuurhuis vervuild kan raken doordat de slangen afgeven. Volgende optie is spoelen, stuurhuis uitbouwen is blijkbaar een lastige zaak.
Wordt vervolgd, of verkocht, dat kan ook.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hoi Daniel, dank je voor je reactie. Nee niet te laat. Tja wat is zwaar sturen. M’n classic mini zonder stuurbekrachtiging stuurt lichter. We hebben intussen in wat jongere mini’s gereden en die sturen ook beduidend lichter. Aan het stuur hangen, nee dat nou ook weer niet. Bij stilstand is het wel echt zwaar.Daniel_S schreef:Wellicht wat laat, maar wat bedoel je met zwaar sturen. Mijn ervaring (R53) is dat deze standaard al zwaarder stuurt dan de gemiddelde auto met stuurbekrachtiging.
Ik kreeg dus de tip dat het in de kruiskoppeling tussen stuurhuis en stuurkolom zou kunnen zitten. Die heb ik flink in de Brunox gezet, dat smeert normaal als de beste. Met het idee dat het dan in ieder geval een tijdje lichter zou sturen, maar dat hielp niets.
Ergens anders heb ik gelezen dat het hydraulisch systeem van het stuurhuis vervuild kan raken doordat de slangen afgeven. Volgende optie is spoelen, stuurhuis uitbouwen is blijkbaar een lastige zaak.
- Markbiggelaar
- Nieuw Lid
Bericht
Toevoeging; het ontluchten heb ik geprobeerd, geen resultaat. De pomp draait gewoon. Als er helemaal geen bekrachtiging zou zijn, dan stuurt ie echt veel zwaarder, dan moet je er aan gaan hangen inderdaad.Markbiggelaar schreef:Hoi Daniel, dank je voor je reactie. Nee niet te laat. Tja wat is zwaar sturen. M’n classic mini zonder stuurbekrachtiging stuurt lichter. We hebben intussen in wat jongere mini’s gereden en die sturen ook beduidend lichter. Aan het stuur hangen, nee dat nou ook weer niet. Bij stilstand is het wel echt zwaar.Daniel_S schreef:Wellicht wat laat, maar wat bedoel je met zwaar sturen. Mijn ervaring (R53) is dat deze standaard al zwaarder stuurt dan de gemiddelde auto met stuurbekrachtiging.
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
Bericht
Dat klinkt inderdaad als “te zwaar”. Hopelijk kan je het probleem vinden.
Is de pomp zeker goed? Zo ja, dan wordt het idd lastig.
Is de pomp zeker goed? Zo ja, dan wordt het idd lastig.
Onze sponsors