Terugkomende problemen minicooper r52 jcw

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
LuukD
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

Terugkomende problemen minicooper r52 jcw

07 mar 2025, 20:16

Beste minifans,
Ik heb de laatste tijd een probleem gehad met mijn mini. Hij stotterde als ik vol gas wilde geven maar bij minder gas input rijdt hij perfect. Dit probleem heb ik afgelopen maand opgelost door een nieuwe benzinepomp erin te zetten en en nieuwe benzinefilter. Hiermee was het probleem helemaal weg. Na een maand gereden te hebben is het probleem weer exact terug. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het lijkt mij sterk dat na een maand de pomp weer defect is.
LuukD
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

Re: Terugkomende problemen minicooper r52 jcw

07 mar 2025, 21:20

Ik heb net gereden en bij een hogere snelheid kan ik uiteindelijk bij hogere toeren wel vol gas. Ik denk hierbij gelijk aan luchttoevoer. Iemand een specifiek onderdeel of een volgorde van onderdelen die ik kan nalopen?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

08 mar 2025, 00:03

Raar dat het een maand weg is en dan weer terug komt natuurlijk.

Ik neem aan dat het een S is met compressor? Die heeft een klep die dicht gaat bij vol gas om de compressor druk door te laten naar de inlaat buis, maar bij minder gas geven gaat staat die open om benzine te sparen en de vermogensovergangen soepeler te laten verlopen. Als ik je beschrijving van de problemen lees lijkt het er op dat die klep niet meer dicht gaat en dan verzuipt je motor want er komt minder lucht in dan verwacht. Er is dan sowieso minder vermogen want er word geen compressor druk door gelaten. Dan heb je dus eigenlijk een Cooper motor zonder compressor druk die teveel benzine krijgt.

Die afsluit klep heeft een veer die wel eens wil breken. Het is makkelijk te testen want je kan er met de hand bij, dus met de hand indrukken om te sluiten (alsof het volgas is) en kijken of hij terug veert. Als die het wel doet dan nakijken of de vacuum slang die de klep open laat gaan er nog wel goed op zit en de klep zijn vacuum aansturing krijgt om dicht te gaan.

De afsluitklep is nummer 22 op deze pagina en zit dus onder de inlaat buis voor de intercooler en inlaat buis naar de compressor en gasklep.

De klep kan open gemaakt worden om de veer te vervangen maar bij de dealer kan je geen vervangende veer bestellen, die heeft geen bestelnummer zoals te zien is op de pagina, alleen een hele nieuwe klep (als ze die nog hebben). Er zijn mogelijk veren te krijgen bij andere bronnen, zelfs sterkere veren die claimen meer vermogen te geven doordat de klep eerder sluit maar de motor word er te onrustig van, dan is het alles of niks qua compressor druk en dat rijd niet prettig.

Mocht het dat niet zijn dan maar eens de bobine en bougie kabels vervangen (er van uit gaande dat de bougies goed zijn), die gaan ook nog wel eens kapot.
LuukD
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

11 mar 2025, 11:36

De veer voor de afsluitklep is nog niet gebroken maar bij het verwijderen van de gasklep + afsluitklep zag ik wel een beetje benzine in de airintake manifold liggen. Dit betekent volgens mij wel dat de motor verzuipt. Alle vacuumslangen had ik al vervangen en lekken nergens. Wat zou u aanraden om te doen?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

11 mar 2025, 14:00

Heb je iets om compressor druk en onderdruk te meten, b.v. een Scangauge of vergelijkbaars? Dus een ODBC2 meter die de waarden uit kan lezen waar de motor ECU ook mee werkt. De ECU geeft maximaal 5 waarden 1 x per seconde uit maar afwijkende nummers zijn goed te zien, zoals compressordruk of grote afwijkingen in de MAP sensor door weergave van negatieve waarden.

Zo'n Scangauge of vergelijkbaars laat ook zien of je in 'Open/Closed loop' aan het rijden bent, oftewel de lambda sensoren goed functioneren. Als de motor na opwarmen in 'open loop' blijft kan er wat mis zijn met een lambda sensor maar meestal gaat dan wel het motor check lampje branden.

Als er een MAP sensor kapot is zou normaliter de motor in noodloop moeten gaan maar die zou ik dan eens na laten kijken, ook omdat de motor verzuipt en je de rest al nagekeken/vervangen hebt. Er zitten er twee in de R52S, die rechter wil graag kapot gaan maar als er een rare compressor druk gemeten word dan is het de voorste. Hopelijk is het niets met de bedrading als de MAP sensoren in orde zijn.

Verder heb k ook al eens een verstopte katalysator gehad omdat die losgelaten had. Maar dat zou je (bij de apk) aan de CO2 waarden moeten zien, die zijn dan te hoog. Als die verstopt is heb je niet voldoende doorstroming van lucht en kan die ook verzuipen.
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

11 mar 2025, 19:23

Bedankt voor je bijdrage/respons Berthil, altijd fijn om zo'n vraagbak op het forum te hebben die helemaal los is op de R53, top :icon_top:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”