Bypassklep wel of niet defect?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Reuver
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mar 2014, 09:56

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 07:20

Volgens mij hebben de jongens van 1320 ook een DT klep
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
nico320d
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jul 2013, 12:40

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 09:35

Mooie howto!
Er is mij inmiddels een DT klep aangeboden, denk dat ik daar maar voor ga, ben ik d'r waarschijnlijk in één keer vanaf.
Laat wel even weten hoe 't afloopt!
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 12:46

Hier is tie dan: the howto.

Je kunt hem hier downloaden: Howto Bypass-valve

Dit is de inhoud van het geheel:

Aanpassen Bypassvalve Mini Cooper S (r53) gen-1.

Omschrijving Storing

Mijn auto heeft last bij het accelereren bij lagere toerentallen van stotteren. Dit vindt merkbaarder als de motor koud is, maar doet zich op andere momenten ook voor. Het openbaart zich tot zo’n 3000 toeren als stotteringen in het vermogen, alsof de auto misfires maar dan minder sterk. Bij mij waren er geen foutcodes aanwezig in het geheugen. Dit doet zich al een tijdje voor en ik heb de bobine al vervangen. Dit gaf wel verbetering maar het was absoluut nog steeds aanwezig. Onlangs heb ik de pulley van mijn compressor ge-upgrade naar een 17% en nu is het sterker geworden.

Dit staat bekend als het “jojo-effect”of “yoyo-effect”

Het lijkt te komen door het slecht functioneren van de bypassvalve. Deze klep zorgt ervoor dat, als je van het gas afgaat, de overdruk die de compressor opbouwt wordt geloosd in het inlaatkanaal. Hierdoor is er bij gas los dus geen overdruk op het inlaatkanaal.

De bypassvalve wordt aangestuurd door gebruik te maken van het vacuum in het spruitstuk. Wanneer dit oploopt, beweegt er een “blaasbalg”en die opent een butterfly-valve. Wanneer dit vacuüm weer wegvalt doordat de gasklep open gaat, drukt een veer in de blasbalg deze weer uit en sluit de butterfly-valve zich tegen een stelschroef. Met deze schroef kan de gesloten stand worden afgesteld waardoor kan worden voorkomen dat de butterfly-valve zich vast slaat in het huis.

De Problemen.

Er bestaan twee problemen met deze unit. Ten eerste komt het veel voor dat de “gesloten-toestand” niet goed staat ingesteld. De stelschroef is dus te ver ingedraaid. Hierdoor sluit de klep niet goed en lekt er dus druk die door de compressor wordt opgebouwd weg wat resulteert in permanent vermogensverlies.

Het tweede probleem komt voor wanneer de auto ouder wordt. De veer die de blaasbalg uit moet drukken en de klep dus moet sluiten verliest in de loop der tijd zijn kracht en kan dan niet zo goed meer tegen de vacuüm op. De klep gaat dan “klepperen” totdat er voldoende gas wordt gegeven om het vacuüm laag genoeg te maken om de klep te laten sluiten.

De Oplossing

Er zijn drie mogelijke oplossingen. Ten eerste kun je natuurlijk gewoon een nieuwe OEM-klep kopen en die monteren. Ten tweede zijn er, voor het zelfde geld, aftermarket units verkrijgbaar met een wat sterkere veer er in. En de laatste mogelijkheid is om je unit op te knappen. In feite de veer weer nieuw leven in te blazen.

De laatste methode zal ik hier beschrijven.

De werkzaamheden

Het uitbouwen is het handigste volgens de volgende stappen:
1. verwijder de slang tussen het luchtfilterbox en de gasklepunit. (Twee snelklemmen.)
2. Verwijder de “snorkel”en het inlaat-mondstuk. (1 snelklem)
3. Verwijder de afdekking van de intercooler ( 4 T30 boutjes)
4. Verwijder de klemmen ronde de rechtersleeve(de kleine) van de intercooler ( 4 T30 boutjes)
5. Maak de klemmen aan de linkerkant los ( de grote sleeve) (4 T30 boutjes)
6. Verwijder de intercooler en let er op dat de sleeves niet beschadigen.
7. Verwijder het rechter boutje van de kabelgeleidingsbeugel op de rechter hoorn ( 8mm) en draai de steun weg van de hoorn.
8. Maakt de kabelstekker van de gasklepunit los.
9. Pas op je hoofd bij het kijken naar de gasklepunit en de bypassvalve. Je stoot je hoofd anders gemeen tegen de chassisbalk.
10. Verwijder het gasklephuis voorzichtig. ( 4x 10mm bouten)
11. Maak de snelklem die boven aan de slang tussen de bypassvalve en het inlaatkanaal zit los. ( was bij mij een rip-tie)
12. Maak de drie moeren (3 st 11mm) los waarmee het oor aan het inlaatspruitstuk zit. De achterste kan met een lange dop en als je die niet hebt met een steeksleuteltje van achter. Pas op dat je de moer niet laat vallen☺.
13. Haal nu voorzichtig het oor naar rechts terwijl je met de hand de inlaatbuis (waar de gasklep op zat) naar beneden duwt. De bypassslang moet dan van de klep schieten en dan kan je het oor met klep en al van de tapjes afschuiven.
14. Je hebt nu het oor met daaraan de bypassvalve in de hand.
15. Nu kun je al controleren of de gesloten stand van de klep goed is ingesteld. De klep moet nét niet aanliggen. Wanneer je met een lamp in het oor schijnt moet je slechts een heel dun randje licht zien langs de klep. Ook kun je nu even checken of hij goed beweegt.
16. Schroef nu de twee kruiskopschroeven los waarmee de beugel die de blaasbalg vast houdt, vast zit aan het klephuis. De ze schroeven zaten bij mij behoorlijk vast!
17. De arm die de klep bedient zit nog vast aan de klep. Druk nu voorzichtig een platte schroevendraaier in de spleet in het midden van de blaasbalgstang. Je kunt vervolgens de blaasbalgunit los halen van de klep unit.
18. De blaasbalg zit op de beugel geklikt maar van onder gezien kun je een vergrendelingsnokje zien. Dit moet je met een platte schroevendraaier terug buigen.
19. Nu kun je de blaasbalg van de beugel halen door hem te draaien. Let hierbij op hoe hij er af komt!
20. Vervolgens kun je de blaas balg openen door met een platte schroevendraaier, een voor een, de klemrandjes uit te buigen. Ik heb dat gedaan door de balg met de slangzijde naar beneden in de bankschroef te klemmen en voorzichtig de klemrandjes uit te buigen. Dat ging heel eenvoudig en bij de laatste sprong hij open.
21. De veer die nu vrijkomt is de boosdoener. Deze kun je met de hand uittrekken. Ik heb hem ongeveer twee en een halve centimeter langer gemaakt.
22. De aanpassing is nu gedaan maar je moet de boel wel weer in elkaar zetten. Volg hierbij de omgekeerde volgorde☺

Succes!
Gijs Spruyt
nico320d
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jul 2013, 12:40

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 13:28

Hele mooie, duidelijke beschrijving Gijs. Zelfs zonder foto's is het mij duidelijk waar het om gaat.
Ik denk overigens dat ik toch een Detroit klep ga monteren, maar daar zal deze howto ook goed bij helpen.

Heb je de kleinere pulley trouwens ook zelf gemonteerd?
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 13:36

als je de detroit klep al hebt, kan die er zo op, gaat hetzelfde.
En ja, die pulley heb ik ook zelf gedaan. Ik doe het meeste zelf, (als de tijd het toelaat)
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 14:17

Half uurtje tot een uurtje. Ik zal hem daar ook even zetten. Helaas heb ik er geen fotootjes van, was ook zo gepiept:).
FransW
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Limburg (NL)
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 mei 2014, 22:34

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 18:49

Wat een mooie beschrijving!

Welke symptomen wijzen op een defecte klep?
Daily I: Volvo V70 D5 Geartronic
Daily II: Cooper S (2003)
For Summer: Mazda MX5 1.6i 16v NA (1991)
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 20:27

FransW schreef:Wat een mooie beschrijving!

Welke symptomen wijzen op een defecte klep?
Beschrijving nog maar een keertje lezen? :wink:
FransW
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Limburg (NL)
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 mei 2014, 22:34

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 20:46

Sorry. Overheen gelezen. ;-). Jojo effect.;-)
Daily I: Volvo V70 D5 Geartronic
Daily II: Cooper S (2003)
For Summer: Mazda MX5 1.6i 16v NA (1991)
PointBlank
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Putten
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2013, 17:50

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 21:27

Heb een tijdje geleden ook mijn BPV gecheckt of hij wel goed sloot. Dit was toen wel het geval en heb hem toen weer terug erop gezet. Ben alleen een partij aan het hannesen geweest met die snelklemmen terug erop zetten. Hoe krijgen jullie deze weer zo snel vast? Is hier een speciaal tangetje voor of doe ik gewoon moeilijk?

Heb btw nog steeds last van dat yoyo-en, maar ik heb me er maar een beetje bij neergelegd. Misschien als ik van de zomer niks te doen heb dat ik em weer een keer eraf haal om die veer ook op te rekken.
Fun ride: MX-5 1.6 NA 1990
Daily ride: Mini Cooper S Chilli 2004
Mini_BRW
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Reuver
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 mar 2014, 09:56

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 23:19

Klemmen heb ik gelijk vervangen door schroefklemmen.
OEM klemmen vind ik 100'x niks waard
Honda Civic EJ2 Honda Civic EK3 Honda Del Sol BMW E36 325 Coupe Honda Civic EG Honda Civic EK3 Nissan 200SX S14 Grande Punto Sport Mini Cooper S R53
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Bypassklep wel of niet defect?

22 mei 2014, 23:27

Die OEM klemmen zet je vast met bijv een waterpomptang. Dan klippen ze heel makkelijk vast.
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Bypassklep wel of niet defect?

29 mei 2014, 09:28

Update: Auto loopt nog steeds top! Intussen bijna 2000k verder en geen enkel jojo-effect meer meegemaakt. Dat was dus een easy-fix:)
nico320d
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jul 2013, 12:40

Re: Bypassklep wel of niet defect?

02 jun 2014, 23:03

Kort geleden van KoenV een Detroit bpv gekocht, vanavond even rustig de tijd genomen om te monteren.
Was eigenlijk prima te doen. Je moet vooral niet te weinig demonteren. Goed ruimte maken en dan wijst het zich vanzelf wel. Al met al anderhalf uur bezig geweest, de- en monteren. Heb de slangklemmen van de klep meteen vervangen door schroefexemplaren.
Wat aan mijn s opviel dat veel slecht gemonteerd was. Veel schroeven zaten niet vast en een motorsteun zat zelfs helemaal los. Ook de klemmen van de intercooler zaten niet goed, denk dat dit ook niet bevorderlijk was voor het rijgedrag.
Mijn oude klep sloot nog perfect, maar de veer was wel merkbaar veel slapper dan de Detroit klep.
Natuurlijk de auto meteen geprobeerd en hij is nu helemaal naar tevredenheid!
Zal de oude klep 'reviseren' volgens de handleiding van Gijs, dan kan ie wat mij betreft in de bingo!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”