Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

19 dec 2016, 10:37

Vinny85 schreef:Met alleen compressor pully kan ik het toch ook af met 400cc injectoren incl software om ze ultiem te laten werken?
Is daar een standaard software bestand van of moet hij dan met de hand ingestelt worden?

Als je gewoon standaard gebeuren wil hebben dan moet je naar Beek gaat in Den-haag. Wil je echt alle potentie er uithalen maar toch op safe zitten dan moet je custom software nemen zoals ByteTronik

Je kan pully doen en stock injectors of 380JCW's, maar dan moet je naar Beek gaan. Die hebben standaard mapjes klaar staan dat je zo van 170->210 kan gaan. Het is de ervaring en trials and errors van Davy die anders heeft geleerd. Dont get me wrong, Beek autoracing is ook een hele goeie tent en weten ook wat ze doen.
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

19 dec 2016, 15:57

Dus je wilt zeggen dat zowel Beek als Davy het goed doen maar dan anders?
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

19 dec 2016, 16:32

Vinny85 schreef:Dus je wilt zeggen dat zowel Beek als Davy het goed doen maar dan anders?
Ze hebben allebei hun eigen manier van aanpakt als het komt tot software matig tuning van de Mini
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

19 dec 2016, 19:34

Ja daar was ik ook achter idd. Maar nu de vraag maak je schade in het blok als jeje injectie niet vergroot? Bedankt voor je reactie manick
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

19 dec 2016, 23:53

Vinny85 schreef:Ja daar was ik ook achter idd. Maar nu de vraag maak je schade in het blok als jeje injectie niet vergroot? Bedankt voor je reactie manick
Laat ik het zo zeggen, je injectors hebben een bepaalde capaciteit dat ze brandstof kunnen inspuiten en daar bij hoort de tijd dat ze daar voor nodig hebben hebben. Je zit altijd met injectors aan het probleem massa traagheid. Het is en blijft een spoel die wordt bediend maar na het magnetisch veld een massa traagheid ontstaat. Ga voor safe en zorg dat je daar niet in problemen komt, want 1 ding wat een motorblok niet leuk vind is een te arm mengels waarna alles aan stront verbrand binnen in de verbranding's kamer
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 06:00

Kijk dat is duidelijke taal. Nu weet ik waar ik aan toe ben. Bedankt manick. Ik wil zelf wel kosten besparen. Dus welk aantal cc heb je nodig voor een kleinere poelie en software tuning?
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 356
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 09:37

Bij minispeed bereikt men 207PK met een 17% pulley en een software update. Maar als ik pagina 1 lees van dit topic, dan lijkt dat helemaal niet zo handig te zijn. Aangezien de stock injectors dan overbelast worden. Zelfs bij het wijzigen van de nokkenas voor nog meer PK, wordt er niet gesproken over andere injectors. Dat kan toch niet kloppen dan?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 10:45

Dat lijkt me logisch; bij elke aanpassing moet je injectoren aanpassen. Daarom zeg ik ook altijd, steek gewoon meteen 550's. Die hebben capaciteit genoeg.

Als je standaard injectoren blijft houden, verbrand je na verloop van tijd een zuiger of een klep. Das inmiddels al bijna een feit.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 10:51

Ik zal het anders even verklaren in Jip en Janneke taal.

Als jij voor je baas werkt, en gewend bent om maximaal 40 dossiers door te werken op een door de baas verschaft loontje en kopje soep + broodje kroket per dag, en hij vraagt je de dag erna om er 50 door te werken terwijl je niet meer loon en voedsel krijgt - en hij houdt dat een jaar lang vol - terwijl je boven je macht uitwerkt - zit jij overspannen thuis.

Zo is het met injectoren ook, alleen gaan die stuk, en heb je een nieuw blok nodig omdat je een klep of zuiger verbrand/afbreekt. Blokken heb ik trouwens altijd wel op voorraad :mrgreen:
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 11:07

De reden dat een zuiger verbrand is het feit dat de motor bij te kleine injectoren te arm loopt. Daardoor loopt de temp extreem op waardoor de brandstof ontbrand op een moment dat dat niet wensbaar is, kloppen. Dit kost je je blok. Brandstof is koeling.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 12:29

Ik heb een R52 Cooper S (2004) gehad die draaide rond de 220PK op standaard injectoren. Daarna heb ik een R52 Cooper S JCW (2008) gehad met +/- 240PK op de standaard JCW injectoren.
Beide via Beek getuned en die hebben het altijd goed gedaan! :icon_top:

Maar ik snap heel goed wat Davy zegt en grotere injectoren zullen het risico op motorschade verkleinen.
5-10 jaar geleden speelde dat allemaal nog niet zo maar toen waren de auto's ook nieuwer dan nu.
Mijn auto's waren nog geen jaar oud dus die injectoren waren nog vers. :wink:
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 13:14

Of alles heel blijft, ligt natuurlijk ook wel een beetje aan hoe je rijdt :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 17:09

Peter schreef:Ik heb een R52 Cooper S (2004) gehad die draaide rond de 220PK op standaard injectoren. Daarna heb ik een R52 Cooper S JCW (2008) gehad met +/- 240PK op de standaard JCW injectoren.
Beide via Beek getuned en die hebben het altijd goed gedaan! :icon_top:
De 2004 doet het nog steeds goed met de standaard injectoren en 210.000 km en bij buitentemperaturen boven de 25 graden ben ik altijd met de cabrio naar de Ring geweest dus die heeft ook genoeg Ringrondjes gedaan.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

20 dec 2016, 18:03

:icon_top: :mrgreen: :))
bramb
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Bilthoven
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2016, 23:18

Re: Tunen van R53: Hoe en wat?! - Motor

08 feb 2017, 14:04

Wat is ongeveer de maximale kilometer stand waarbij je nog mag tunen?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”