Vandaag ben ik op de bank geweest om mijn Mini te laten chippen, alleen is dit niet helemaal volgens de verwachting verlopen...
Vorige week is er al een 15% compressorpulley opgekomen wat al merkbaar meer vermogen opleverde.
Vandaag eerst de Mini met originele software en 15% pulley op de bank gehad, resultaat was net 160pk en rond de 195 Nm. Mijn verwachting was dat dit een stuk hoger zou zijn door de pulley. Hierna de software erin gezet en weer gedraaid (zou rond de 200pk moeten uitkomen) maar het resultaat was slechts een 163pk en 200Nm
Vooral het koppel onderin was echt heel slecht en veel lager als ik die vergelijk met een stock dyno van Van Beek.
We hebben snel gegoogeld en vonden iets over een eventuele defecte bypass valve dus deze voor de zekerheid vastgezet zodat deze dicht zou blijven, helaas ook amper resultaat hierbij.
De vraag nu, heeft iemand hier ervaring mee en kan misschien aangeven waar het vermogensverlies eventueel vandaan kan komen?
Stage II tuning geen resultaat?
- Raymond
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Met een r53?
Wel wat weinig idd..
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Remonvdh schreef:Vandaag ben ik op de bank geweest om mijn Mini te laten chippen, alleen is dit niet helemaal volgens de verwachting verlopen...
Vorige week is er al een 15% compressorpulley opgekomen wat al merkbaar meer vermogen opleverde.
Vandaag eerst de Mini met originele software en 15% pulley op de bank gehad, resultaat was net 160pk en rond de 195 Nm. Mijn verwachting was dat dit een stuk hoger zou zijn door de pulley. Hierna de software erin gezet en weer gedraaid (zou rond de 200pk moeten uitkomen) maar het resultaat was slechts een 163pk en 200Nm
Vooral het koppel onderin was echt heel slecht en veel lager als ik die vergelijk met een stock dyno van Van Beek.
We hebben snel gegoogeld en vonden iets over een eventuele defecte bypass valve dus deze voor de zekerheid vastgezet zodat deze dicht zou blijven, helaas ook amper resultaat hierbij.
De vraag nu, heeft iemand hier ervaring mee en kan misschien aangeven waar het vermogensverlies eventueel vandaan kan komen?
Met een r53?
Wel wat weinig idd..
- Remonvdh
- Be Mini
- Locatie: Soest
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
R53 inderdaad... Koppel is nu met chip en pulley lager dan origineel zou moeten zijn... In de grafiek viel ook op dat het koppel aan het begin heel laag was en eigenlijk geleidelijk opbouwde, de curve leek wel op een pk curve. Naar mijn idee moet deze eigenlijk veel constanter zijn.
- Raymond
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Je hebt normaal toch al iets van 163/165 pk? Ik heb met een fl 170pk.
- Remonvdh
- Be Mini
- Locatie: Soest
- marinusrules
- Be Mini
- Locatie: dodewaard
- Raymond
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Nijmegen
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Is er überhaupt wel wat gedaan of is je auto niet geheel top?
- Casper
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Ik heb niet veel ervaring met auto's chippen maar met motoren wel. Heb je dan niet een run op de bank gedaan voor het chippen en daarna met het chippen zodat je het verschil ziet of weet waarvan af je vandaan komt.
Want als je je basis niet weet hoe ga je dan tunen. Of is dit een rare opmerking
Want als je je basis niet weet hoe ga je dan tunen. Of is dit een rare opmerking
mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
- Remonvdh
- Be Mini
- Locatie: Soest
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Jawel, de auto is eerst op de bank gegaan met originele software en 15% pulley, hier kwam dus als resultaat uit dat er net 160 pk uit kwam. Dit vonden we al laag en toen is dus de software veranderd met een file die eerder voor dezelfde setup is gemaakt, toen kwam er echt een maar een paar pk bij. Hierna hebben ze de software nogmaals aangepast naar een beetje extreme waarden, rit leverde ook amper wat op... Het lijkt erop alsof er iets met de motor is waardoor de de pulley en chip weinig nut hebben en ik denk dan in de richting van de compressor o.i.d.
- Remonvdh
- Be Mini
- Locatie: Soest
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Geen idee hoeveel die op kan bouwen en hoe ik dat na kan gaan? Originele pulley moest eraf gehaald worden met een een brander en slijptol, dus terugzetten lukt ni meer
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
OBD uitlezen. Je kunt dit zelf doen met een scanguage of met een ELM327 icm een app voor een smartphone (torque, dash commander, etc). De tuner kan het sowieso uitlezen.
Met een 15% pulley zou je ongeveer 13-14 PSI aan druk moeten scoren als ik het goed heb...
Met een 15% pulley zou je ongeveer 13-14 PSI aan druk moeten scoren als ik het goed heb...
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Vermogen heeft te maken met hoeveel lucht er de motor in gaat, en daarna gekoppelde brandstofhoeveelheid.
Als het je bypass niet is, kun je wellicht ergens een lek hebben. Heb je al een compressietest gedaan?
Als het je bypass niet is, kun je wellicht ergens een lek hebben. Heb je al een compressietest gedaan?
- Remonvdh
- Be Mini
- Locatie: Soest
Bericht
Re: Stage II tuning geen resultaat??
Thanks voor de reacties zover! Ik heb nog geen compressietest gedaan nee, ik wilde eerst even wat informatie op het forum verzamelen zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken.
De bypassvalve hebben we vastgezet door deze aan het palletje met een ty-rip vast te maken aan de radiateur, iemand die kan bevestigen dat in deze stand de klep gesloten zou moeten zijn? Ik zat te denken dat we de klep misschien hiermee juist in de open stand hebben vastgezet...
En even om misverstanden te voorkomen, hij is niet bij Beek geweest. Het bedrijf laat ik nog even achterwege omdat ik niet het vermoeden wil wekken dat het aan hun ligt, het lijkt namelijk een probleem van de Mini te zijn.
De bypassvalve hebben we vastgezet door deze aan het palletje met een ty-rip vast te maken aan de radiateur, iemand die kan bevestigen dat in deze stand de klep gesloten zou moeten zijn? Ik zat te denken dat we de klep misschien hiermee juist in de open stand hebben vastgezet...
En even om misverstanden te voorkomen, hij is niet bij Beek geweest. Het bedrijf laat ik nog even achterwege omdat ik niet het vermoeden wil wekken dat het aan hun ligt, het lijkt namelijk een probleem van de Mini te zijn.
Onze sponsors