Wat technische vragen over de R53 Cooper S

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
hondema
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mar 2013, 10:56

Wat technische vragen over de R53 Cooper S

13 sep 2014, 22:31

Hallo forummers

Ik heb wat vragen over mn R53 die ik afgelopen week gekocht heb (2004/ 89.000km):

-Geeft hij aan als je oliepijl te laag is op het dashboard of moet ik elke keer pijlen?

-Onder mn motorkap heb ik links EN rechts een blauwe reservoir met 2 net iets andere plaatsjes erop. Nou snap ik dat er in ieder geval 1 voor mn ruitenvloeistof is, maar welke en waarom heb ik er 2?

-Ik heb vanmiddag 5 W40 gekocht, is dat goed, want ik lees ook wel 5W 30?

-En soms hoor ik met schakelen een soort 'klonk' of 'bonk' geluid tijdens het schakelen onder mn auto vandaan komen, wat kan dit zijn?

-Gaat het olieverbuik echt omhoog als je er een snellere pulley onder zet? en als ik alleen de software (stage 1) van beek erop zet?

-Ik vind hem standaard (163 pk 210NM) niet echt snel, kan het zijn dat ik wat vermogen mis na 89.000 km of zijn ze gewoon niet echt snel?

Sorry voor de vele vragen, maar jullie zouden me enorm helpen met antwoorden :wink:
hondema
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mar 2013, 10:56

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

13 sep 2014, 22:43

Boris je bent een held! Ik ben weer wat wijzer geworden. :D Ik moet dus echt snel gaan tunen wil ik een beetje met het verkeer meekomen....
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

14 sep 2014, 10:19

hondema schreef:Boris je bent een held! Ik ben weer wat wijzer geworden. :D Ik moet dus echt snel gaan tunen wil ik een beetje met het verkeer meekomen....
Jazeker want 95% van het NL wagenpark trekt jou er met de 1.2 TDI bluemotion/greenline/eco helemaal uit. Afbeelding

Ik heb op mijn pre-facelift een 15% poelie, bijbehorende Beek software, DaveF style luchtfilter en one ball uitlaat. Dat deed 200,7 pk op de rollenbank bij Beek en rijdt gewoon echt leuk.

Door de lange versnellingen is de snelheidbeleving minder maar trekt hij wel als een gek (ruim over 100km/u in zn 2). Het is dus echt puur gevoelsmatig niet heel snel maar feitelijk dus wel.
hondema
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mar 2013, 10:56

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

14 sep 2014, 11:03

Ja inderdaad voelt het allemaal niet echt snel aan, maar ik denk dat het komt omdat ik de laatste tijd allemaal turbo autos heb (gehad), heb jij last van een hoog olieverbruik nu je die andere poellie hebt?
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

14 sep 2014, 17:42

Olieverbruik heeft niks te maken met een pulley maar met de staat van je motor
Als je zuigerveren slecht zijn, dan zuipt ie, als ze ok zijn gebeurt er niet veel door een pulley
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

14 sep 2014, 18:09

hondema schreef:Ja inderdaad voelt het allemaal niet echt snel aan, maar ik denk dat het komt omdat ik de laatste tijd allemaal turbo autos heb (gehad), heb jij last van een hoog olieverbruik nu je die andere poellie hebt?
Ik heb nihil olieverbruik. Zojuist (gisteren) m`n olie ververst (dat doe ik elke 10.000km met goede Castrol olie) en de peilstok stond nog steeds helemaal bovenaan. Hij verbruikt letterlijk geen druppel olie.
hondema
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 mar 2013, 10:56

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

14 sep 2014, 21:16

Martin heb jij de kortere poellie en stage 2 software?
Oke ik ben gerust.
Jefrmall
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2014, 22:01

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

14 sep 2014, 23:13

martinvh schreef:
hondema schreef:Boris je bent een held! Ik ben weer wat wijzer geworden. :D Ik moet dus echt snel gaan tunen wil ik een beetje met het verkeer meekomen....
Jazeker want 95% van het NL wagenpark trekt jou er met de 1.2 TDI bluemotion/greenline/eco helemaal uit. Afbeelding

Ik heb op mijn pre-facelift een 15% poelie, bijbehorende Beek software, DaveF style luchtfilter en one ball uitlaat. Dat deed 200,7 pk op de rollenbank bij Beek en rijdt gewoon echt leuk.

Door de lange versnellingen is de snelheidbeleving minder maar trekt hij wel als een gek (ruim over 100km/u in zn 2). Het is dus echt puur gevoelsmatig niet heel snel maar feitelijk dus wel.
Ik heb een R50 uit 2003 en deze haalt makkelijk de 110 kmpu in z'n 2e versnelling zonder enige tuning ...
ShowYourRide : viewtopic.php?f=3&t=34529
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Leiden
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:55
Nederland

Re: Wat technische vragen over de R53 Cooper S

15 sep 2014, 07:09

De tuning maakt de versnellingsbakverhoudingen natuurlijk ook niet anders. Maar zegt wel iets over hoe vaak je schakelen moet en je nieuwe 'punch' krijgt (en daarmee dus snelheidbeleving).

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”