Uitlaat/luchtfilter

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Inie
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Ergens in Zweden
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2014, 21:08

Uitlaat/luchtfilter

12 okt 2014, 10:16

Ik heb een Cooper-S uit 2005 die bijna klaar voor gebruik is.
Nu zat er een zo goed als nieuw uitlaatsysteem onder en heb ik daar verder niet op gelet. Het zag er gewoon goed uit.
Gisteen bij de vorige eigenaar eenset winterbanden opgehaald enhij vertelde mij dat hij ook nog een sportluchtfilter had liggen dat op de mini gemonteerd geweest was. Luchtfilter gekocht en in de auto gelegd. Verder nog een praatje met de man en hij vertelde dat hij er in mei een 2.5 of 3" roestvrijstaal sportuitlaatsysteem onder had laten zetten van Simons.
Volgens hem geeft dit systeem ongeveer 15pk meer. Het luchtfilter van Alta met luchtfilterbox zou ook zo'n 15 pk meer geven (later op de Alta site gekeken en dat zou 10a12 pk moeten zijn).
Mijn vraag is, wat geeft die spullen nou echt. Maw, ongeveer 30 arabische volbloedpaarden of overjarige slachtrijpe ponys.

Inie
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: uitlaat/luchtfilter

12 okt 2014, 10:37

Als het een open luchtfilter systeem van Alta is dan mag je rekenen op VERLIES van enkele PK's. Deze trekt vooral warme lucht aan en dat is nou net wat je niet wil. De supercharger wordt wel een stuk beter hoorbaar, maar het levert je dus absoluut niets op.
Een catback systeem levert vrijwel geen vermogen, alleen een mooiere sound. Als het een 3'' systeem is dan lever je zelfs wat koppel in. Dit is gewoonweg een te grote diameter voor een (ongetunede) R53. Als het spruitstuk ook vervangen is dan heb kans op een kleine vermogenswinst, maar dit zal hooguit enkele pk's zijn. Ook het spruitstuk geeft bij een ongetunede R53 weinig restricties en dus ook weinig winst.
Al met al lijkt het vooral dat je gewonnen hebt aan geluid, zeker niet aan prestaties.
Sorry to burst your bubble...
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Inie
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Ergens in Zweden
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2014, 21:08

Re: uitlaat/luchtfilter

12 okt 2014, 11:12

Haha.

Dit bevestigd eigenlijk mijn vermoeden van al die aftermarked handel.
Het geluid veranderd de beleving, meer herrie dus ga je harder.
Mijn w124 500e uit 1992 is fluisterstil en gaat prima. Je hebt alleen die beleving niet om dat ie stil is, je denkt alleen dat de rest zo traag rijd :wink:

Inie

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”