motorlampje/inhouden lage toeren

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 18:58

Dag wereldforum, ik heb wederom een vraagje! :)

Paar dagen geleden ging opeens het motorlampje branden van mijn cooper uit 2002 (140.000km). De handleiding geeft aan iets met emissiewaarden dus ben even langs de garage gereden. Daar is de foutmelding uitgelezen en verwijderd. De melding had iets met een cilinder te maken, maar de motor functioneert prima, heb ook geen last van vermogens verlies. De monteur gaf aan dat een bougie misschien ff dwars zat oid. De melding is ook niet meer teruggekomen.

Nou heb ik altijd al wat last na een koude start dat de auto onregelmatig stationair loopt. Hij zit dan wat hoger in de toeren, dat fluctueert een beetje (900-1200rpm) en als hij warmer is dan gaat hij naar de 800 rpm. De naald beweegt dan altijd nog een beetje. Nu het wat frisser wordt komt dit vaker voor. Dit probleem kwam ik vaker tegen op dit forum, dus daar maak ik me niet zo druk om.

Echter lijkt hij nu na de motormelding toch wat meer probleempjes te vertonen. Bij ook koude start dipt de rpm nu ook wel eens omlaag. En wanneer je (met warme motor) afremt op de motor lijkt hij eerst een dipje in de rpm te maken voordat hij naar de juiste rpm gaat. Hij slaat niet af maar hij lijkt een heel kort moment in te houden.

Over 7000 km heeft hij een servicebeurt gepland.

Kan het zijn dat de bougies aan vervanging zijn? Of de bobines?

Ik lees ook horrorverhalen over ecu problemen... dat hoop ik niet. Ik heb al zoveel drama met mn wagentje gehad...
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 19:10

JBalthazar schreef:Dag wereldforum, ik heb wederom een vraagje! :)

Paar dagen geleden ging opeens het motorlampje branden van mijn cooper uit 2002 (140.000km). De handleiding geeft aan iets met emissiewaarden dus ben even langs de garage gereden. Daar is de foutmelding uitgelezen en verwijderd. De melding had iets met een cilinder te maken, maar de motor functioneert prima, heb ook geen last van vermogens verlies. De monteur gaf aan dat een bougie misschien ff dwars zat oid. De melding is ook niet meer teruggekomen.

Nou heb ik altijd al wat last na een koude start dat de auto onregelmatig stationair loopt. Hij zit dan wat hoger in de toeren, dat fluctueert een beetje (900-1200rpm) en als hij warmer is dan gaat hij naar de 800 rpm. De naald beweegt dan altijd nog een beetje. Nu het wat frisser wordt komt dit vaker voor. Dit probleem kwam ik vaker tegen op dit forum, dus daar maak ik me niet zo druk om.

Echter lijkt hij nu na de motormelding toch wat meer probleempjes te vertonen. Bij ook koude start dipt de rpm nu ook wel eens omlaag. En wanneer je (met warme motor) afremt op de motor lijkt hij eerst een dipje in de rpm te maken voordat hij naar de juiste rpm gaat. Hij slaat niet af maar hij lijkt een heel kort moment in te houden.

Over 7000 km heeft hij een servicebeurt gepland.

Kan het zijn dat de bougies aan vervanging zijn? Of de bobines?

Ik lees ook horrorverhalen over ecu problemen... dat hoop ik niet. Ik heb al zoveel drama met mn wagentje gehad...


Kan van alles zijn. Bougies/ Bobine/ Gasklep/ Lambdasonde even de dingen goed nalopen
Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 19:23

Over 7000km een servicebeurt...
Misschien die even vervroegen naar nu? Dat kan nooit kwaad!

Anders beginnen met bougies bekijken, bougiekabels (mijn idee dat het dat is) en daarna de bobine.

MAAR!
Je hebt een lampje branden, dus even uitlezen en je weet al een hele hoop meer!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Re: motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 19:30

die gedachte had ik idd ook al! Misschien niet zo'n gek idee om dat te vervroegen
Na het wissen van de melding is het lampje ook weer uitgegaan.
De garage had t ff snel ingelezen en vroeg me het in de gaten te houden als hij terug zou komen.
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 19:31

JBalthazar schreef:die gedachte had ik idd ook al! Misschien niet zo'n gek idee om dat te vervroegen
Na het wissen van de melding is het lampje ook weer uitgegaan.
De garage had t ff snel ingelezen en vroeg me het in de gaten te houden als hij terug zou komen.
Hij heeft niet uitgelezen? Alleen de melding gewist?
Afbeelding
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Re: motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 19:33

Hij had t ff tussendoor voor me uitgelezen

"De melding had iets met een cilinder te maken, maar de motor functioneert prima, heb ook geen last van vermogens verlies. De monteur gaf aan dat een bougie misschien ff dwars zat oid. De melding is ook niet meer teruggekomen."
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 19:37

Ik gok een bougiekabel, als daar een kabelbreuk in zit dat werkt die met hogere toerentallen wel, in de lagere slecht tot niet.
Dus begin daar en dan kan je verder zoeken als het blijft.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:04

Re: motorlampje/inhouden lage toeren

11 nov 2014, 19:38

Thanks!!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”