Catcams het engeltje of het duiveltje?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
degraan
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2016, 23:37

Catcams het engeltje of het duiveltje?

29 mar 2016, 21:03

Hallo allemaal,

ik laat eerdaags een nieuwe nokkenas plaatsen bij BAR, ik heb er al veel over gelezen hier op het forum en op de vele buitenlandse fora. Helaas wordt er vaak niet gesproken over welke catcams er gemonteerd zijn de 461 of de 469 vandaar dat ik hier nog even een balletje op wil gooien.

Het zit zo, mijn verstand zegt neem de street cam (461) aangezien ik niet op het circuit rij en wel veel snelweg pak echter hou ik minder lang mijn koppel vast als met de snellere 469 as. Heeft iemand ervaring met de 469 as en dan vooral de rijdbaarheid(stationaire?) en de betrouwbaarheid van de agressievere versie?

Op dit moment al gemonteerd 17% pulley, airtec intercooler, ITG filter en de BAR software. de 550 injectoren zijn al onderweg.

ik hoor graag wat jullie erover denken!

alvast bedankt!
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

29 mar 2016, 22:00

Ik rij met de 469 nokkenas. De rijdbaarheid is prima. Het enige waar je mogelijk tegen aan loopt is dat het niet fijn is om de auto op stationair toerental te laten rollen in een versnelling (bijv. tijdens file rijden). Door het wat onregelmatige loopje begint de auto dan soms te bokken. Bij stationair laten draaien loopt de auto soms een tikkeltje onregelmatig. Het zijn zaken die ik persoonlijk graag voor lief neem omdat de nokkenas de prestaties zo duidelijk verbetert en voor veel meer beleving zorgt.
Ik heb geen ervaring met de 461 nokkenas, maar wat ik ervan vernomen heb is dat de 469 nokkenas de auto over de gehele linie sterker maakt dan de 461 en dat de auto ook veel levendiger aanvoelt met de 469 t.o.v. de 461. KoenV heeft beide nokkenassen gehad en kan je er meer over vertellen.
In ieder geval een goede keuze dat je de 550cc's hebt besteld. De 469 moet je niet willen combineren met de standaard 330cc's. Verder zou ik voor een goede (custom) map gaan om tot een optimaal en betrouwbaar resultaat te komen.
Succes!
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
degraan
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2016, 23:37

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

29 mar 2016, 22:30

Hey bedankt voor je input, heb je al veel kilometers gemaakt met de cam? ook al sta ik dan wel eens in de file dat mag idd de pret niet drukken :)
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

30 mar 2016, 11:11

degraan schreef:Hey bedankt voor je input, heb je al veel kilometers gemaakt met de cam? ook al sta ik dan wel eens in de file dat mag idd de pret niet drukken :)
Ik heb er nu ruim 21.000 km mee gereden. Nooit een probleem gehad.
Waar je trouwens wel rekening mee moet houden is dat het verbruik behoorlijk stijgt. Zelfs met een rustige rijstijl en veel snelweg km's is 1 op 10 nauwelijks haalbaar.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
degraan
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2016, 23:37

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

30 mar 2016, 12:45

Oké dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik denk toch dat bij mijn rijstijl de rustige nokkenas wat beter aansluit.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

02 apr 2016, 19:54

Ik heb met beiden ruime ervaring.

Voor jouw rijstijl de 461 doen. Als je wil kan ik hem voor je leveren en plaatsen tegen gunstige tarieven..
Laurens92
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 apr 2016, 16:03

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

02 apr 2016, 20:08

Ik ben ook wel benieuwd naar de 461. Hoe loopt zoiets nou stationair en neemt het verbruik echt heel erg toe?

Ik heb in mijn Saxo tamelijk scherpe Catcams liggen, waarmee stadsverkeer en rustig rijden geen pretje is. Je merkt dat de auto alleen maar gas wil geven en hij slaat nog wel eens af voor een stoplicht. Dit was voor mij de reden om een andere daily te zoeken. Zou zonde zijn als ik over een tijdje hetzelfde heb met de Mini.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

02 apr 2016, 20:51

Nee, de 461 loopt best rustig staionair (zonder map)
Als je deze as laat mappen, en de 469 in zekere zin ook, zal een goede tuner het stationair toerental iets verhogen waardoor beiden assen - maar de 461 iets beter - stationair lopen
Verbruik neemt wel iets toe, maar niet zo flink als bij een 469.
Mocht je meer info willen hebben over prijzen en inbouw, dan stuur maar even een PM :)
degraan
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2016, 23:37

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

03 apr 2016, 01:48

De 461 zit er in en loopt mooi, ik zal eerdaags nog even de 550cc injectoren plaatsen en de software aan laten passen. Tot nu toe mooi soepel vermogen verloop al heb ik niet veel aan pk gewonnen in het middengebied is er wel wat winst. Alleen heb ik wel het idee dat met het tunen het zo is ingesteld dat m'n gas blijft hangen in de 1ste en 2de versnelling. Zal t er nog even over hebben bij beek.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

03 apr 2016, 21:47

Daar heb ik bij mijn niet gemapte catcam 461 totaal geen last van..
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

03 apr 2016, 22:02

Zit blijkbaar in de software van Beek, want ik merkte dit ook tijdens het rijden in de auto's van Roy en Marinus (beiden met 469 as en BAR software). Bij mijn (elders) gemapte auto treedt het ook niet op.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

04 apr 2016, 08:39

Mijne deed dat (met Newman PH2 + 380cc) zowel met originele map als nu met die van BAR... Gasklep gaat al sneller dicht etc, maar ik vind het hinderlijk.
degraan
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Leiden
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2016, 23:37

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

04 apr 2016, 13:42

Doen ze dat om te voorkomen dat hij gaat bokken bij het schakelen, of zit er een ander idee achter?
Ik zal eerdaags als ik wat meer tijd heb nog eens langsgaan bij Beek om te kijken of we er iets aan kunnen veranderen, heb ook nog een set 550 cc bosch liggen die erop kunnen.
Hier toch over gesproken..... ik kom erg veel verdeeldheid tegen over de injector upgrade, als ik naar beeld materiaal kijk lijkt de standaard injector samen met de JCW het beste te atomiseren zelfs boven hun max duty cycle.
Hebben jullie hier meer inzicht in? Van davy had ik hier en daar al wel meegekregen dat hij voor een upgrade is, ook ik voel wel wat voor die beredenering maar echt veel wijzer ben ik er nog niet van geworden.
walliewalrus
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 mei 2014, 20:17

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

06 apr 2016, 12:58

degraan schreef:Doen ze dat om te voorkomen dat hij gaat bokken bij het schakelen, of zit er een ander idee achter?
Ik zal eerdaags als ik wat meer tijd heb nog eens langsgaan bij Beek om te kijken of we er iets aan kunnen veranderen, heb ook nog een set 550 cc bosch liggen die erop kunnen.
Hier toch over gesproken..... ik kom erg veel verdeeldheid tegen over de injector upgrade, als ik naar beeld materiaal kijk lijkt de standaard injector samen met de JCW het beste te atomiseren zelfs boven hun max duty cycle.
Hebben jullie hier meer inzicht in? Van davy had ik hier en daar al wel meegekregen dat hij voor een upgrade is, ook ik voel wel wat voor die beredenering maar echt veel wijzer ben ik er nog niet van geworden.
Een upgrade is altijd aan te raden, want de standaard injectoren zitten nu tegen de volle 100% aan te hikken als je eens gas geeft. Ik zelf heb nu Bosch 380cc injectoren, deze zijn uit dezelfde reeks als de 550cc maar dan een maatje kleiner, dit heb ik gedaan met het oog op verbruik omdat ik al gauw 20.000km per jaar rijd. Een goede tuner kan de injectoren schalen en de 550cc komen met jou setup nooit bij hun 100%. Deze zullen dus goed blijven vernevelen. Als je ze al heb zou ik ze lekker houden als je er goed vanaf kan zou ik voor de Bosch 380cc gaan. Deze zijn goedkoper te vinden dan de JCW's. Als je naar de 2e hands markt gaat kijken moet je zoeken op de 5 cilinder injectoren van Ford en Volvo, dus de ST en de T5'jes. Wel zul je de omvormers nog nodig hebben.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Catcams het engeltje of het duiveltje?

06 apr 2016, 19:21

ALs je het blijft houden bij enkel de pulley en nokkenas qua vermogenswinst (intercooler, filter, spruitstuk schaar ik onder parts die vermogen wat er al zit naar boven halen) kom je met 380's wel uit. Die lopen dan wel tegen hun max capaciteit aan.
550's moet je gaan nemen als je denkt aan een andere cilinderkop, evt andere charger en het specifiekere werk - al kan het nooit kwaad om ze ook te gebruiken bij enkel een pulley en nokkenas.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”