Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

16 jul 2017, 15:45

Ik wil na jaren tevreden toeren weer wat zaken aanpassen. Advies of tips met actuele kennis zijn welkom. Ik rij alleen op de weg, niet on track. Daar heb ik ander speelgoed voor. Ik wil wel wat comfort houden. Mijn plannen zijn:

-OEM gegroefde schijven met Tarox 114 voor en geheel OEM achter
-check en zonodig van mijn revisie AST sportline 1 schroefset (zit er nu al wat jaartjes onder) OF verkopen en nieuw setje AP/Cobra/KW/.... kopen.
-aanpassingen onderstel om wegligging te verbeteren, dus stabilisator stangen, camberplates, powerflex rubbers... Hier ben ik nog niet uit wat de beste upgrade(s) zou zijn.
-verkopen R113 velgen en over naar 17".
-15" poelie naar 17", incl. software update
-550CC injectoren (?), (heb nu ongeveer 230pk)

Op basis van bovenstaande hoor ik graag jullie mening, tips of advies!
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

17 jul 2017, 11:31

mijn R53 JCW van 2005 is 200 PK, meer pk s kost onevenredig veel geld. met de nieuwe JCW zijn er meer mogelijkheden denk ik
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

17 jul 2017, 18:49

Ik zit nu met software en 17% pully op 216,5pk
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

17 jul 2017, 18:51

Kijk voor de bosch injectoren op ebay. Ik heb ze vanuit amerika laten komen zonder invoerrechten en btw. Kijk de advertentie goed na of je een goed voorstel mag uitbrengen dat scheelt al wat. Software upgrade is bij beek mooi geprijst.
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

17 jul 2017, 20:10

ik heb geen 53 maar de achterstabi is een van de beste mod die ik heb gedaan dat merk je echt heel goed en is relatief goedkoop
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

18 jul 2017, 20:25

Wat heb jij met de achterstabilisator gedaan dan Casper? En wat is het effect waar je zo tevreden mee bent? Je bedoeld niet een strutbar neem ik aan... en je hebt een achter diff.?! :mrgreen:

Wellicht handig even mijn huidige setup samen te vatten:
-R53 JCW
-15% poelie
-Catcams nokkenas
-DaveF CAI
-Forge IC
-Magnecor bobine
-BCR8es bougies
-Milltek spruitstuk met 200 cell cat, JCW catback
-Beek software
-AST schroefset

Volgens mij is dat het belangrijkste wel.
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

18 jul 2017, 23:09

Deze heb ik

https://www.minispeed.eu/product/eibach ... atorstang/

het gevoel word beter het is gewoon strakker

Ik heb niet dit merk want ik kan de Whiteline niet zo gauw vinden deze is 19 mm en de mijne 21 en ik kan hem op 3 standen zetten
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

18 jul 2017, 23:30

- Van 15 naar 17% heeft vrijwel geen nut
- Wegligging? Semislicks (Nankang NS2R heeft meeste nut, daarna stabilisatorstang, daarna camberplates/control arms - die twee gaan samen)
- Draagarmrubbers hebben meeste effect; die zou ik altijd doen
- 18 inch is ruk, 17 inch is oke, 16 inch is beste, qua wegligging en comfort.
- Mini's hebben achter geen diff, want voorwielaandrijving. Diff in de bak is wereld van verschil
- Iedereen kan roepen wat ie wil; maar qua software kan er niks tippen aan Bytetronik. Wat een hoop tuners vergeten, is dat een R53 een HOOP brandstofmaps heeft. Als je er slechts een paar aanpast, kan ie mooi lopen, perfecte AFR waardes hebben - maar toch zo de soep in draaien. Als dat risico je een paar honderd euro waard is, moet je dat zeker doen.
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

19 jul 2017, 10:37

Wat wil je dan nog meer aanpassen dan brandstof toevoer? Je blijft volhouden dat de tuning van beek je blok in de soep draait. Het licht niet aan jou maar aan mij wat je dan beter doet dan beek. Ik weet niet of je het ergens al op het forum hebt gedaan maar leg eens uit waarom we naar het mooie zuiden moeten voor een software tuning van €750 a €500 duurder dan beek. Let wel ik wil en val je niet aan. Ik snap het gewoon ff niet. Mvg
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

19 jul 2017, 14:16

Dank voor de input heren!

Bytetronik? Nog nooit van gehoord, maar zit in US zag ik. Ik ben wel tevreden met Beek software, rij er al jaren mee. Moet alleen wel 98 tanken, anders gaat ie pingelen bij vol gas. Overweeg nog wel de 550CC injectoren. Neemt het verbruik hierdoor ook toe?

Velgenmaat kleiner is stap 1, R112 zwart hoogglans staat op de planning. Maar 16" wil ik ook best proberen. Ben echter bang dat dit wat een "lullige" maat is optisch gezien. Wat zou een mooie 16"velg kunnen zijn?

De NS2R is inderdaad een superband. Echter geen ervaring met deze band op de openbare weg of in de regen. Ervaring hiermee, anyone? Voordeel van de kleinere velgmaat is dat de prijzen evenredig verkeinen. Als ik wel op 17"uitkomt zou Toyo AD08R ook wel eens geschikt kunnen zijn. Deze zitten onder mijn Elise en grippen als een malle. Beter dan Federal 595 RSR semi's. Maar misschien is de Mini iets te zwaar voor deze band. NS2R is er echter niet in 205/45/17.

De stabilisatorstang kan zowel voor als achter gedaan worden. Heeft voor nog een toegevoegde waarde? De achterste klinkt inderdaad wel goed om het onderstuur op te heffen :) Volgens mij ook wel redelijk DIY toch? Wat zit er eigenlijk standaard onder? Denk dat ik dan de combi met onderstelrubbers. Ik ken eignelijk alleen Powerflex/Superflex, maar lees nu vaak over Whiteline. Zowel wat betreft de stabi als de rubbers. Is dit momenteel de betere keus? En waar koop je dat? Google brengt mij naar de US. De OEM rubbers zijn inmiddels bijna 250k km oud... Dus dit heeft ook wel prioriteit. Mooi klusje voor de winter.

Een versnellingsbak met diff. zou ik ook graag doen als de bak aan vervaging toe is. Het verschil tussen Quaife en Torsen is mij echter nog niet geheel duidelijk, behalve in prijs. Onder mijn BRM zit een Torsen diff. en die is super! Als het ware "de hand van God" die je de bocht door helpt ipv. ondersturend de berm in laat vliegen :lol:

Heb jij toevallig nog iets van bovenstaande liggen Davy?
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Noord Holland
Berichten: 3925
Lid geworden op: 01 nov 2012, 11:08

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

19 jul 2017, 15:26

Ik heb altijd heel lang zitten dubben over deze velgen ik vind ze prachtig. Had ze gezien bij een MINI die bij Klaas staat. Deze zijn zover ver ik weet alleen in 16 inch te krijgen ten minsten.... niet groter in onze steekmaat

Afbeelding

Ik heb me whiteline stabiel inclusief rubbers gekocht bij Klaas van Beek denk dat die je wel kan helpen weet niet waarom ze van de site zijn. Ben er al heel lang niet geweest
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

19 jul 2017, 23:23

Ik sluit me grotendeels aan bij wat Davy schrijft.

OEM remschijven volstaan prima. Gegroefd is leuk voor de show, maar voor straatgebruik niet nodig. Tarox 114 heb ik zelf geen ervaring mee. Als je trouwens nog met R53 remmen aan de voorzijde rijdt dan zou ik zeker op zoek gaan naar een R56S setje. Dat is een upgrade die je erg goed gaat merken.

Overstap van 15% naar 17% is de moeite niet. De 17% pulley geeft marginaal meer koppel in het middengebied, maar produceert veel meer warmte. De verschillen in warmteontwikkeling zijn veel groter dan het verschil in prestaties.

Als revisie van je schroefset mogelijk is dan is het zeker aan te raden. Naarmate de km's erop toenemen wordt de werking ervan zeker minder. Dit gaat zo geleidelijk dat je het nauwelijks merkt. Totdat je op een nieuwe schroefset rijdt... Mocht je toch voor iets nieuws gaan. Persoonlijk heb ik goede ervaring met KW. KW variant 1 is perfect voor straatgebruik: comfortabel en een prima wegligging.

Voor een goede wegligging op straat:
Polyurethaan bussen voor de draagarmrubbers zijn zeker aan te raden. Die modificatie is goed merkbaar, zeker als je huidige draagarmrubbers al 250K oud zijn. Dan zijn ze 100% hartstikke op. Zelf heb ik er Superflex in zitten. Ik heb destijds ergens gelezen dat deze te verkiezen waren boven Powerflex, maar de reden weet ik niet precies meer. Whiteline schijnt inderdaad ook goede te maken. Deze zijn bij Beek te bestellen.
Verstelbaar camber (zowel voor als achter) is voor circuitgebruik onmisbaar. Voor straatgebruik weet ik niet of het echt nodig is. Zelfde geldt voor een dikkere achterstabi. Tijdens circuitgebruik geeft het merkbaar minder onderstuur, maar aangezien je op straat (waarschijnlijk) veel minder de grenzen opzoekt vraag ik me af of het echt nodig is. Voorste stabi in ieder geval gewoon zo laten; de voorzijde is stijf zat en een dikkere zorgt alleen maar voor meer onderstuur.

Een maatje of twee maatjes kleiner qua wielen is 100% aan te raden. 18" is echt geen aanrader op een R53. Te weinig comfort en matig weggedrag. Het verschil is goed te merken als je naar een kleiner wiel gaat. Persoonlijk zou ik ook kijken naar het gewicht van het wiel. Een licht wiel maakt een enorm verschil, ook op straat! Natuurlijk ook non-runflat banden monteren. Zelf heb ik goede ervaring met Yoko AD08R. De Michelin Pilot Supersport schijnt nog een iets betere allrounder te zijn. De Michelin Pilot Sport 4 krijgt ook enorm goede reviews.

Een sperdifferentieel is zeker de moeite waard, maar dat weet je al vanwege je BRM. Misschien heeft Davy nog een bak liggen met OEM sper erin? Zelf heb ik een Quaife sper en dat rijdt super. Deze is ook perfect geschikt voor straatgebruik aangezien hij onderhoudsvrij is en ook niet het dwingende karakter heeft van een platensper.

550cc injectoren zijn aan te raden aangezien deze bij lange na niet op 100% van hun duty cycle werken en erg mooi vernevelen. Je hebt dan wel een custom map nodig. Is het noodzakelijk bij jouw setup met de catcam 461 nokkenas? Ik weet het niet. Davy heeft meegekeken bij het mappen van een R53 en is ervan overtuigd dat het noodzakelijk is voor een betrouwbare motor. Bij Beek denken ze er echter anders over en wereldwijd zijn er meerdere tuners die het niet noodzakelijk vinden. Zelf heb ik ook een custom map en ik zou ook niet anders willen.

Succes met je keuzes!
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

20 jul 2017, 08:54

Kwa power upgrade zou ik alleen de injectoren veranderen zodat je zeker genoeg brandstof binnen krijgt.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

20 jul 2017, 13:42

Vinny85 schreef:Kwa power upgrade zou ik alleen de injectoren veranderen zodat je zeker genoeg brandstof binnen krijgt.
Alleen de injectoren veranderen kan niet. Er zal dan ook een remap plaats moeten vinden.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Re: Nieuwe upgrade ronde voor mijn oude trouwe JCW

20 jul 2017, 16:55

Kijk, daarom is dit forum zo geniaal: precies de input die ik nodig heb!

Ik heb al R53 JCW remmen (klauwen + 294mm schijven) met Goodridge RVS remleidingen, dus dat zit goed.

Op basis van jullie input ga ik eerst de volgende stappen zetten:

1- !7" velgen (of toch 16" voor het contrast met nu...), ik denk nog steeds de hooglans zwarte R112 (als ik die gebruikt kan vinden). Ik zal inderdaad wel het gewicht ook in de gaten houden. Weet iemand wat deze wegen (of de R113 die ik nu heb)? De nieuwe velgen moeten in ieder geval zwart zijn.
Dus bij deze: TE KOOP ZGAN R113 VELGEN (HOOGGLANS ZWART) MET 4 STUKS PILOT SUPERSPORTS!

2-Banden, Yoko AD08R, Michelins Pilot Sport 4 of Dunlop Sportmaxx 2 (of Goodyear Assimetric 2). Ik wil er iig ook in de herfst en winter mee kunnen rijden.

3- Draagarmrubbers vervangen voor Superflex

4- AST reviseren (via Koen)

5- Stabilisatorstang achter

6: Tarox 114 blokken voor. Ik moet er nl. wel normaal mee kunnen rijden.

Welke remblokken het jij Brightness? En kan het zijn dat ik je wel eens gesproken heb op het TT circuit met een trackday?

Versnellingsbak met diff. staat op de verlanglijst voor als de gelegenheid zich voordoet of de huidige bak stuk gaat (hoeveel km gaan die mee, het is nog altijd de eerste...)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”