Mini Cooper 2002 radiator lek

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
samvh
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2018, 13:28

Mini Cooper 2002 radiator lek

15 mei 2018, 14:47

Hallo!

Een aantal weken terug ben ik er achter gekomen dat mijn Mini Cooper uit 2002 koelvloeistof lekt. Ik heb besloten de bumper te verwijderen en de radiator te bekijken. Ik kwam er achter dat er druppels koelvloeistof onder de linker onderkant van de radiator vandaan kwamen. Ik heb de radiator gedemonteerd en getest op lekkages. Dit heb ik gedaan door de radiator onder water te plaatsen en op te pompen met een fietspomp (via koelvloeistof inlaat, uitlaat afgesloten). Er kwam luchtbelletjes uit de radiator, dus ik heb de conclusie getrokken dat de radiator lek is.

Vervolgens heb ik een gebruikte radiator van de autosloop besteld. Deze radiator miste een aantal ophanginspunten en was dus niet bruikbaar. Vervolgens heb ik van het sloopbedrijf een nieuwe radiator ontvangen. Bij het testen van de radiator bleek dat dezelfde problemen optraden. De volgende link leidt naar een video van mijn test naar lekkages:



Zoals in de video te zien is komen er weer belletjes uit de radiator. De belletjes komen van dezelfde plek als bij de vorige radiator. Mijn vraag is of ik kan concluderen dat de radiator in de video lek is? De radiator moet volgens mij volledig lucht dicht zijn toch?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3233
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini Cooper 2002 radiator lek

18 mei 2018, 15:47

Dat moge duidelijk zijn dat die lek is, behoort een gesloten systeem te zijn anders zou je koelvloeistof toch eruit lopen.
Ik denk dat je voor dat soort zaken beter een nieuwe kan aanschaffen. Bij de dealer zit je rond de 200-250 euro maar bij bv Winparts kun je rond de 125-150 een goede nieuwe radiateur aanschaffen. Ik heb vrij recent de condensor van de airco (R56) kapot gehad, zat een piepklein gaatje in waar ze pas achter kwamen nadat ze er flink wat druk op hadden gezet. Martijn Schols van Schols auto's waar mijn auto in onderhoud is vervangt die dingen gelijk, ook radiateurs. Na verloop van jaren gaan ze toch doorroesten en soms als gevolg van steenslag.

Gewoon vervangen door een nieuwe, dan kun je er weer jaren tegen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”