Motor blijft oververhitten

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Newmini023
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2018, 19:45

Motor blijft oververhitten

04 aug 2018, 11:19

Hallo allemaal,

Ik ben een groentje in de mini wereld en ik heb dan ook sinds kort een mini cooper (r50) uit 2003 gekocht met zo’n 150.000 op de teller.
Wat een heerlijke wagen!
Ik ben nu in Duitsland op vakantie, maar helaas heb ik wat problemenen met de auto...
Vanaf Haarlem tot iets over de grens was er geen probleem, heerlijk constant zo’n 130 gereden en airco aan want het is bloedheet buiten. Tot plotseling mijn temperatuur meter omhoog schoot en de auto dus “oververhit raakte”. Ik meteen gestopt aan de kant, motor uit, klep omhoog. En ja mijn koelvloeistof was gaan borrelen en overkookt.
Vreemd, maar kan gebeuren met het hete weer. Dus aflaten koelen, koelvloeistof bijgevuld, alles weer normaal. Verder gaan rijden temperatuur bleef netjes in het midden, niks aan de hand zou je zeggen. Een half uur later, weer aan de kant want mijn temperatuur schoot omhoog, motor uit, klep open, tot mijn verbasing geen koelvloeistof. Motor af laten koelen, koelvloeistof erin en toen ben ik gaan zoeken naar een lek. Helaas geen lek kunnen vinden. Uiteindelijk aangekomen op de eindbestemming, koelvloeistof prima op pijl, geen hete motor niks. Volgende ochtend, koelvloeistof leeg.... HELP! Nu had ik de volgende ochtend ook een stuk gereden na het bijvullen van de koelvloeistof, niks aan de hand tot ik de auto neerzetten, temperatuur meter gaf normale temperatuur aan, fan sloeg aan toen ik de auto uitzetten en ik deed de klep open en mijn koelvloeistof leek te vol te zitten en te borrelen en over te pruttelen.

Sorry voor het lange verhaal.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Termostaat?
Lek in koelsysteem?
Waterpomp stuk?

Bedankt alvast voor de hulp!
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Motor blijft oververhitten

05 aug 2018, 09:06

Ik zou als eerst je thermostaat nakijken.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Motor blijft oververhitten

05 aug 2018, 12:14

Wat Vinny al zegt, eerst thermostaat controleren maar wat je ook even moet bekijken is je Fan, die heeft 2 standen. Na een bepaalde temperatuur moet ie op een standaard snelheid gaan draaien om te gaan koelen. Loopt de temperatuur nog hoger op, bv doordat je veel vraagt van het vermogen of als je stil komt te staan bij een stoplicht en je geen rijwind hebt gaat ie naar de hoogste stand om te koelen. Schijnbaar zit er bij die fan een weerstand die wel eens kapot wil gaan waardoor die de eerste stand van de fan overslaat en niet koelt. Als de motor dan door bv stilstaan extra warm wordt komt die 2de stand pas laat in en kan dan niet op tijd genoeg terug koelen waardoor je koelvloeistof gaat koken en door de overdruk het een en ander eruit gooit. Bij normaal weer hoeft het geen probleem te zijn maar bij deze 30 plus temperaturen moet je koelsysteem optimaal functioneren anders ga je dit soort problemen kijken. Als je een lekkage hebt dan zou je dat ergens moeten zien, witte aanslag op slangen op het motorblok of vloeistof onder de auto (niet zijnde het vocht wat de airco eruit gooit). Mocht je koelvloeistof verliezen via het motorblok )lekkende koppakking dan zou je dat in de olie terug moeten zien, binnenzijde olie vuldop of door witte rookwolken uit de uitlaat.

Ik zou wat Vinny zegt eens beginnen met de thermostaat en het controleren van de fan kun je heel makkelijk zelf, laat de motor van koud langzaam warm worden door stationair draaien. Als ie op temperatuur is zal op een gegeven moment de fan achter je radiator op die langzame stand moeten gaan draaien. Je zou Roel de Groot van GoGarage37 even kunnen benaderen, hij was degene die het probleem vwb die fan met de NewMINIclub/forum gedeeld heeft. Misschien kan je garage je via wat makkelijke stappen het een en ander zelf laten controleren want je zit tenslotte op vakantielocatie, anders even na een plaatselijke garage gaan, lijkt me niet een heel groot probleem maar met deze temperaturen wel zaak dat je het laat repareren om schade aan je blok te voorkomen.

Succes.
Givan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2018, 09:49

Re: Motor blijft oververhitten

22 dec 2018, 17:12

Het kan eenvoudiger zijn dan jullie denken. Ik heb bij de R050 van mijn dochter een gelijkaardig probleem gehad. Het borrelen in het koelwaterreservoir begon al voordat de fan aansloeg en voordat de temperatuur omhoog schoot.

Na wat zoekwerk (leeswerk en ook opzoekwerk via youtube) kwam ik tot de conclusie dat heel wat mensen inderdaad, net als ik, gingen zoeken bij de fan en bij de thermostaat. Had ik ook gedaan maar zonder succes.

Wat bleek: het is de radiatordop (dus niet het dopje van het koelvloeistofreservoir) maar de zwarte dop met gele opschriften van het koelsysteem. Het blijkt wel meer voor te komen dat de rubberring in deze dop een scheurtje vertoont of vervormd is. Je dop sluit dan niet meer naar behoren af. De dop zorgt ervoor dat het koelsysteem onder 1,1 bar druk wordt gehouden zodat een hogere koelvloeistoftemperatuur kan worden bekomen. Door het scheurtje in het genoemde rubbertje, wordt de 1,1 bar niet bereikt en gaat de koelvloeistof vroegtijdig aan het koken waardoor fan niet aanspringt, of alleszins niet vroeg genoeg.

Een nieuwe dop gekocht via de autospeciaalzaak en probleem was verholpen. Zo eenvoudig was dat!! Maar je moet wel weten waar te zoeken, natuurlijk!
Newmini023
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2018, 19:45

Re: Motor blijft oververhitten

16 apr 2019, 12:00

Bedankt voor jullie hulp. Waarschijnlijk is het de waterpomp. Thermostaat is goed, en ook de fan werkt.

Ik hou jullie op de hoogte !

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”