Mini R50 onregelmatig/hoog stationair

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Dutchdeveloper
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2018, 14:41

Mini R50 onregelmatig/hoog stationair

09 jul 2019, 15:49

Goedemiddag,

Bij mijn Mini R50 uit 2006 (1e generatie, facelift) heb ik de laatste tijd een probleem met een hoog stationair toerental (1200 toeren ongeveer) en een schommelend toerental (schommelt bij warme motor tussen 1000 en 1250 toeren)

Wanneer ik de airco aanzet dan schommelt het toerental veel minder maar wel sneller (hierdoor trilt de auto redelijk). Met airco aan draait die maar wel rond de 850 toeren.

Ik kan zo snel nergens en vacuumlek vinden en het gasklephuis is schoon (de klep zelf)

De auto is wel getuned naar 135PK (cooper) en heeft een john gold cruise control.
Met deze aanpassingen had ik deze problemen aan het begin nog niet.

iemand toevallig een idee waar ik moet zoeken?

Het verbruik is ook gestegen de laatste tijd van gemiddeld 1 op 14,5 naar 1 op 11
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R50 onregelmatig/hoog stationair

10 jul 2019, 07:45

Met airco aan zou ik juist een hoger toerental verwachten. Luchtfilter al eens bekeken? Krijgt ie wel voldoende lucht? Andere benzine erin gedaan? Ander merk of ander octaan?
En wellicht de na-bouw cruisecontrol eens afkoppelen. Als je de mogelijkheid hebt, probeer de auto uit te lezen. De 'live-data' kan soms ook goede aanwijzingen geven. Kan bijvoorbeeld ook de lambdasonde zijn die foutieve waardes geeft, o.i.d....

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”