(Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Amigo29
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2018, 13:27

(Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

02 aug 2019, 05:29

Hallo iedereen!

Als eerst, excuses voor dit lange bericht haha...

Wij hebben sinds juli vorig jaar een MINI Cooper R50 chili. Een heerlijke auto en minder dan een maand geleden is deze zonder enige opmerkingen door de apk gekomen. Alles in orde dachten we dus! Echter hebben we al een tijdje (eigenlijk zo lang we ‘m hebben al) last van wat probleempjes. De auto lekt een druppeltje olie aan de rechterkant bij het rechter voor wiel, er zit een rammel in over drempels en een ratel bij cruisen rond de 3000 toeren. Ik ben er al een aantal keer mee naar de garage geweest en er zijn verschillende dingen geprobeerd en vastgesteld. Zo zou het olielekje uiteindelijk te herleiden zijn naar het oliefilterhuis, is de rammel tot op heden nog onbekend en zou de ratel uit de katalysator komen. Deze ratel had ik overigens al bij aankoop vastgesteld en we hebben dus op ons aankoopbewijs staan “Garantie op motor indien problemen met ratel”. Sinds kort brand echter ook het remblokken lampje, vermoedelijk een gebroken contact.

Het olieprobleem en het bonken an sich is niet echt een groot iets, daar kunnen we mee leven, maar moet en zal uiteindelijk wel opgelost moeten worden natuurlijk. Die ratel echter... twee weken terug, op de terugweg van de bioscoop naar huis merkte ik dat de ratel een stuk erger werd, eigenlijk zo irritant dat ik per direct een afspraak wou maken. Het was uiteraard ‘s avonds en dus geen mogelijkheid om een afspraak te maken. Ik ben toen nog heel even een stukje gaan rijden om te kijken of ik de ratel kon lokaliseren, omdat ‘ie nu toch echt anders klonk. De auto draaide stationair op een parkeerplaats, toen hoorde ik ‘m even een paar keer verslikken en viel ‘ie stil. Geprobeerd weer te starten (eenmalig) en er kwam een heel vervelend geluid uit, vlakbij de distributie. Ik moest ook flink het gaspedaal intrappen wou die blijven lopen, want het was starten, aanslaan, direct uit zonder gas geven. ANWB direct gebeld en deze constateerde hetzelfde, iets bij de distributie. Ik ben de volgende dag naar de garage gegaan waar we ‘m gekocht hebben en heb uitgelegd dat we al meerdere keren voor diezelfde ratel terug zijn gegaan, dat er nooit echt iets “los” is gevonden en dat ‘ie nu dus problemen heeft met lopen. Voor mij persoonlijk een 1+1+1=3.

De wagen is toen naar de garage gegaan waar die autoverkoper zijn onderhoud doet, ik ken die mensen toevallig ook. Mijn vermoeden was misschien een opgerekte ketting, of een kapotte kettingspanner maar nee, dit bleek allemaal keurig in orde. De timing is ook helemaal perfect dus dat is het probleem niet. Vermoedelijk is er toch echt iets mechanisch stuk in de motor. Ik ga alsnog proberen om dit op het stukje garantie op de ratel te verhalen, zeker aangezien we er al lang mee bezig zijn, er nooit wat uitgekomen is en omdat er op de factuur geen tijdsbepaling voor de duur van de garantie staat. Nu heb ik echter wel een paar vragen aan jullie.

1.) wat zou er volgens jullie (voor zover te zeggen valt) stuk kunnen zijn?
2.) het motortype is een W10b16A, deze is echter als 90 en 116pk geleverd, wat is precies het verschil, is het mogelijk een gebruikte 90pk te kopen en de verschillen over te zetten?
3.) wat is jullie advies hoe nu verder? Repareren of verlies nemen en verkopen?

Zoals gezegd is de auto verder in orde, op deze punten na. De vrouw is er helemaal verliefd op dus (helaas) zit er ook een stukje emotie bij. De auto is van 2005, heeft leuke opties en heeft nu 147k aantoonbaar gelopen.

Ook zit ik momenteel voor mijn werk t/m 30 augustus in Hongkong, ook verre van ideaal nu... Gelukkig dan vrouwlief nu in mijn auto rijden, maar een 330d houdt niet van korte stukken... >:(

Bedankt voor jullie tijd!
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: (Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

02 aug 2019, 16:55

Altijd lastig zo'n geval van garantie. Voor wat betreft die ratel, het staat op papier dus je moet de verkopende partij daar op aanspreken om het te laten herstellen. De garantietermijn is meestal afhankelijk per garage, BOVAG meestal 6 maanden maar de klacht is afgedaan dat het de katalysator was en jij bent daar mee akkoord gegaan? Het feit dat het lekken van de druppel olie niet door de garage is gerepareerd vraag ik me af of je wel garantie hebt, anders zou dat toch opgelost moeten worden?

1. Wat er precies kapot is, is zo op afstand moeilijk te beoordelen maar mijn advies ga er mee naar een MINI specialist ipv je huidige garage want de specialist heeft meer kennis vwb onderhoud/problemen specifiek van de MINI.
2. Bij de 1ste als ook bij de 2de generatie is het MINI ONE model geleverd met een lager/geknepen vermogen tov de standaard Cooper. Door een software upload is de ONE (niet alle modellen, alleen de 1.6 l motor varianten) vwb motor op te waarderen naar Cooper specificaties.
3. Mijn advies, eerst klacht laten beoordelen door een MINI specialist, misschien valt het probleem mee en is het op te lossen dan in overleg richting je huidige garage vwb afhandeling. Mocht het in de papieren gaan lopen kun je misschien wel je verlies nemen maar de vraag is kun je de MINI dan nog verkopen? Het is dan altijd kijken wat slimmer/goedkoper is, bv een ander blok laten plaatsen of verlies en een andere aanschaffen.

Recentelijk heeft Max zijn R55 Diesel in de soep gedraaid (distributie probleem) en is bij Ronald Weel van MINIPARTS24 uitgekomen. Die heeft er weer een andere motor in geplaatst en Max heeft weer een goed rijdende R55. Zo zijn er door Nederland meerdere goede MINI specialisten dus ik zou daar gaan beginnen.

Succes,

Milco
Gebruikersavatar
Amigo29
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2018, 13:27

Re: (Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

04 aug 2019, 10:59

Bedankt voor je input Milco! We hebben garantie bij de garage waarbij we ‘m gekocht hebben en die levert zijn technische werkzaamheden uit aan bekenden van mij. Het is dus geen Bovag garantie. Er zijn in die keren al wel verschillende werkzaamheden gedaan om de olielekkage te verhelpen hoor, het werd ook iedere keer minder. Zo zat de oliedruksensor niet helemaal goed, lekte de motorsteun en is er een nieuwe ring om het oliefilterhuis geplaatst. Veel troubleshooting dus maar nog geen definitieve oplossing. De rammel kwam waarschijnlijk uit de katalysator ja, maar de ratel komt al sinds het begin echt uit de distributie omgeving, ik had dit dus duidelijker moeten verwoorden, excuses.

Zaterdagmorgen heb ik te horen gekregen dat de timing echter helemaal correct is, dat de kettingspanner prima in orde is, dat de compressie goed is, maar dat er wel metaaldeeltjes in de olie zitten, dus vermoedelijk toch echt iets intern stuk.

Momenteel neig ik vooral naar de wagen zo verkopen en proberen om een vergoeding te krijgen van de garage waar we ‘m gekocht hebben omdat die ratel er altijd al zat, er nooit wat gevonden is, deze vorige maand ineens nog erger werd en daarna de motor dus stopte. Het zijn geen onredelijke mensen, maar voordat ik daaraan ga beginnen zou ik toch graag willen weten in hoeverre ik bij het rechte eind zit. Er staat namelijk gewoon geen tijdsduur bij het stukje garantie op de ratel.

Ik ben ook erg bang met problemen met deze auto in het vervolg. Ik ben voor mijn werk vaak weg en ik merk nu al dat vriendinlief geen vertrouwen meer heeft in de auto, wat in mijn ogen terecht is. Het zit mij daarom ook totaal niet lekker, waarbij ik toch het liefst de auto nu verkoop, al dan niet met compensatie.

De motor is een W10b16A, in een facelift R50. Nu twijfelen wij om een andere R50 facelift met hetzelfde blok te nemen, of om een 118i/120i (een 130i krijg ik haar niet aangesmeerd) te kopen. Naar mijn weten is een facelift R50 toch een van de meer betrouwbare MINI’s?

Wij wonen trouwens in Middelburg, weten jullie een goede specialist in zuidwest Nederland?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: (Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

04 aug 2019, 12:07

Amigo,

voor wat betreft de betrouwbaarheid staat een R50 inderdaad goed aangeschreven maar alles gaat en staat met het onderhoud wat de auto heeft gehad plus. Nu er metaaldeeltjes gevonden zijn in de olie snap ik je dilemma, dan is er intern iets kapot inderdaad wat er voor kan zorgen dat het in de papieren kan lopen maar omdat zeker te weten zul je echt het blok open moeten schroeven om precies te kunnen zeggen wat het probleem is. Dit kan bij aanschaf van een 2de hands autootje altijd gebeuren, ook bij andere merken en dan is nu de vraag, kunnen we dit repareren, heb je nog vertrouwen in die MINI? Het een en ander is een beetje afhankelijk wat de verkopende partij wil, nemen ze hem terug, heb je nog garantie? Als je de ratel meteen aan het begin gemeld hebt en het probleem is tijdens de garantie niet verholpen dan sta je in je recht maar je recht krijgen is een ander verhaal.

Je hebt in Dongen, ten Noord-Oosten van Breda, TVM Works (https://www.tvmworks.nl) zitten, een MINI en BMW specialist, is ook sponsor van onze club. Je zou Toon kunnen benaderen/bellen want zij doen ook diagnose stellen en in overleg met de klant bepalen wat hersteld moet worden en wat de kosten daarvoor bedragen.

Ik zou daarvoor gaan en dan kun je een goede afweging maken, de MINI met verlies terug verkopen aan garage of laten repareren.

Succes,

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Amigo29
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2018, 13:27

Re: (Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

06 aug 2019, 17:45

Hi Milco,

Vandaag heb ik te horen gekregen dat het in twee van de vier drijfstanglagers zit. Deze worden dus vervangen en de krukas wordt dan opgeschuurd, eigenlijk om de auto weer rijdend te maken en dan gaan we ‘m direct inruilen of weg doen. Zou je verder nog tips hebben om extra dingen mee te vervangen?

Groetjes,
Jeremy
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: (Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

06 aug 2019, 18:03

Jeremy,

de motor is niet mijn specialiteit, dan zou ik toch echt de MINI specialist raadplegen. Heb je nog contact gehad met TVM Works? Anders hun met je vraag even contacten. Als ik zo lees ben je het vertrouwen in deze auto kwijt, jammer maar begrijpelijk. Ik kan je vwb dit probleem geen direct advies geven over wat je nog meer kan doen/vervangen.

Ik heb zelf goede ervaring met Schols Auto's, Martijn. Die onderhoud mijn beide MINI Coopers en is zeer bekwaam met motoren van zowel de 1ste als 2de generatie maar helaas zit die niet bij jouw om de hoek plus hij is op dit moment met vakantie.

Misschien dat hier nog andere leden reageren die je wel van het nodige motoradvies kunnen voldoen, anders toch de MINI specialist raadplegen.

Succes,

Milco
Gebruikersavatar
Amigo29
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2018, 13:27

Re: (Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

13 sep 2019, 19:49

Uiteindelijk bleek het in de drijfstanglagers te zitten. Deze zijn vervangen, de motor liep weer goed, maar toch vertrouwde ik het niet meer. We hebben de auto dus zonder enige garantie met het hele verhaal zwart op wit verkocht. Blijkt uiteindelijk de goeie keus geweest te zijn, want de motor was na 100km alweer kapot gelopen. De MINI heeft inmiddels een nieuw gebruikt blok erin, maar ik ben blij dat we ‘m op tijd weggedaan hebben. In ieder geval bedankt voor je reacties Milco!

Wij zullen hier de komende tijd denk ik niet meer online komen, ik heb namelijk onderstaande 118i gekocht als vervanger. :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: (Waarschijnlijk) motorschade?! Wat nu?!

14 sep 2019, 19:45

Eind goed, al goed Jeremy,

hier mag je ook in gezien worden, mooie BMW :icon_top: . Jammer dat je MINI niet gebracht heeft wat je verwacht had, blijft balen maar begrijp wel dat je gekozen hebt voor een andere auto, als het vertrouwen er niet meer is is dit vaak de beste keus.

Je kunt gewoon lid blijven, wie weet schaf je in de toekomst een keer nieuwere generatie (bv 3de) MINI aan.

In ieder geval veel rijplezier met je nieuwe aanwinst en een fijn weekend toegewenst.

Mvg. Milco

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”