ongeveer 40 paardjes missing

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

ongeveer 40 paardjes missing

17 okt 2019, 11:05

Zoals de titel al zegt.... ik mis ongeveer 40 pk in mijn R53 Works en ben op zoek naar tips om ze terug te vinden.
Vanuit de miniprojects.nl houden wij jaarlijks een rollenbank sessie vooral met classic mini's. Dit jaar wilde ik graag weten wat mijn R53 Works op de rollen zou zetten en we kwamen op een teleurstellende 156,9 PK.
Op zich een keurige waarde, maar niet voor een Works die er toch 192, 200 of 211 zou moeten hebben. Vooral een AFR van 9,8 bij vollast geeft aan dat er iets mis lijkt te zijn. Vanaf 3000rpm stond die al op 11,2 gemeten achter in de uitlaat met een innovate wideband.
Ik heb inmiddels de bypass valve vervangen door een upgrade versie van 1320. Dit gaf alleen een betere gas response maar geen merkbare kracht winst. De voorste lambdasonde is inmiddels ook vervangen en gaf ook geen merkbaar verschil.
Heeft iemand nog een idee? Met uitgebreid uitlezen is er niets gevonden wat afwijkt....
Het gaat om een R53 Works uit 2004 met 157K ervaring.... geen verdere upgrades en goed onderhouden.
Rollenbank is ook aantoonbaar betrouwbaar... als benchmark mijn v70 erop gehad en die had na 3 ton op LPG 6,2pk verlies ten opzichte van fabrieksopgave.....
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: ongeveer 40 paardjes missing

17 okt 2019, 16:39

De R53 Works is nooit echt een Dyno-queen geweest.
De 211pk hebben we nooit gezien op een bank. Eerder rond de 200pk met een goede.
Jouw nog geen 160 pk is wel een beetje jammer.

Nu volgt de vraag; weet je zeker dat het een JCW is? Heb je een certificaat? Staan alle paarden ook op het kenteken?
Er zijn ook verkopers die iets als Works verkopen, maar het niet zo blijkt te zijn … ook te veel gezien in het verleden hier.

Komen we uit op;
Welke olie gebruik je? 0W30 en 5W30 is lage frictie, maar verbruikt wat meer. 0W40 miss goed idee?
Zijn de bougies vers?
Hoeveel druk draait de charger? (PSI)
Heb je al een druk en/of lektest gedaan om de cilinderkop uit te sluiten?
De rubbers om de intercooler gecontroleerd op scheuren?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: ongeveer 40 paardjes missing

18 okt 2019, 09:32

Dank voor de reactie BMX!
Ik was ook echt niet op zoek naar de soms beloofde 211 paardjes....dit leek me al een utopie, maar rond de 200 had ik wel graag uitgekomen. Vooral dat mengsel verhaal zat me dwars en heb ook het idee dat daardoor de paardjes weg zijn.
Het is zeker een JCW. Ik heb de certificaten en de nummers kloppen onder de kap. Weet niet of het ook op het kentekenbewijs staat... zal ik even moeten nakijken als ik thuis ben. In de RDW app staat 120kw onder het kopje milieu, maar ik weet niet of dit wat zegt. Zover ik weet is mijn mini geboren als 'S' en daarna Works geworden.
Ik gebruik 5w30 castrol edge olie en die zit er nog geen 7k in. Hetzekfde geldt voor de bougies en ik heb de op het certificaat vermelde bougies geplaatst (zaten verkeerde in)
De charger draait op max 14-15 psi. Gemeten met de laptop en hij meet dan volgens mij inlaat druk
Cilinderkop lektest heb ik niet gedaan.... staat op de verlanglijst. Zal eens beginnen met een compressie test. Ik vind wel dat het trekvermogen prima is tot ongeveer 3250 rpm overigens. Rubbers om de intercooler heb ik gecontroleerd en zag er prima uit......
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: ongeveer 40 paardjes missing

18 okt 2019, 12:35

.... zou het mogelijk zijn dat de problemen komen doordat de software weer terug gezet is naar stock cooper ' S' in plaats van de Works software? Een bevriende monteur die hem uit las vertelde dat het mogelijk is om dat te doen......
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: ongeveer 40 paardjes missing

18 okt 2019, 14:08

Mijn s had stock 170 peekaa. Ik zit nu met semi works pakket 216 peekaa. Dus je zal minimaal de 170 moeten kunnen halen als er software matig wat mis is. Trek je verder geen valse lucht ergens?
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: ongeveer 40 paardjes missing

18 okt 2019, 14:20

Ik heb alles nagekeken en geen valse lucht mogelijkheden ontdekt. Is er een specifiek plekje bij de r53 waar lekkages ontstaan. Ik begrijp dat je met de standaard software en de standaard setup op een optimistische bank echt wel de 170 BHP kunt halen. Ik vraag me nu alleen af of het zou kunnen dat ik standaard software draai terwijl de hardware volledig Works is. Zou het rijke lopen wel kunnen verklaren lijkt me.....
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: ongeveer 40 paardjes missing

18 okt 2019, 16:27

Oke begrijpenlijk. In welke omgeving woon je?
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: ongeveer 40 paardjes missing

20 okt 2019, 14:05

Gisteren uitgebreid op onderzoek gegaan wat betreft de software van de Works. Qua hardware klopt alles wat er in de jcw kit zou moeten zitten echter is het op vin niet terug te vinden met de originele uitlees software. Nu kon iedereen natuurlijk een kit bestellen en monteren dus op zich is dat geen punt. Wel ontdekt dat mij works op originele cooper 's' software draait.... dus daar is iets mis gegaan. Ook mis ik de sticker op de ecu... lijkt alsof iemand de kit heeft gemonteerd maar vergeten is de software aan te passen.
Nu dus op zoek hoe ik de originele jcw software erop kan krijgen. We weten de nummers... nu nog vinden en Flash en. Denk dat dit een goed moment is om Beek te bellen:-)

Ik woon in Breezand.... bij den helder
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: ongeveer 40 paardjes missing

21 okt 2019, 07:28

Als ik het zo lees, heb je een pre-facelift auto. Of iig de computer is pre-FL.
Dus zou je 163pk moeten hebben. Met net geen 160 is dat prima dan.

Je draait een 15-16PSI en dat vertelt mij dat je een stock charger met stock pully erop hebt zitten.
Een JCW draait namelijk iets meer dan dat.
Met een 17% pully draaide is 22PSI en dan gaan alle alarmbellen aan (manifold pressure to high >) ). Als je andere software neemt, dan is dat opgelost

Welke kleur injectoren heb je eigenlijk?
Zwart = stock | blauw = JCW

Mocht je voor andere software gaan dan origineel, dan zou ik ook meteen een pully vervangen!
15 of 17% en goede software
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: ongeveer 40 paardjes missing

21 okt 2019, 19:56

Klopt dat ik een prefacelift r53 heb. De ecu is van maart 2004 en de mini van april 2004. Alle hardware van de 200 BHP jcw kit zit erop. Stock injecteren dus.
Poelie hebben we proberen op te meten... dia meter aan de maximale buitenrand was 65 mm.... dat zou dus een stock poelie zijn:-( Nu weet ik niet of je de daadwerkelijke loopvlak moet meten of die buitenste rand....

Lang verhaal... vermoeden dat het gebrek aan paardjes en ook de rijke loop (afr 9,8 bij vollast) komt door de software.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: ongeveer 40 paardjes missing

22 okt 2019, 07:43

Maar zoals ik dus al dacht, je hebt geen JCW :(

Helaas al te vaak voorbij zien komen de laatste jaren
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: ongeveer 40 paardjes missing

22 okt 2019, 10:30

waarop baseer je dat het dan geen Works is? De rest van de hardware klopt volgens mij namelijk wel.... uitlaat, airbox, plaatjes op de juiste plekken..... zou wel een tegenvaller zijn als het geen echte is en dus de software niet zou helpen :|
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: ongeveer 40 paardjes missing

22 okt 2019, 11:56

Omdat je al zegt dat je stock injectoren, stock pully en stock ECU hebt.
Bij een JCW heb je andere injectoren, pully/charger en ECU.
Daarom vroeg ik ook naar het certificaat. Dat is net zo belangrijk als je autopapieren bij zo'n auto.

Logo's kan je gewoon los kopen, net als de rest...

Alleen software gaat wel iets brengen, maar niet heel veel.
Als je wint wil behalen moet je eerst een andere pully steken. Meer druk = meer pony's.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Minifreak1293
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 dec 2018, 15:42

Re: ongeveer 40 paardjes missing

22 okt 2019, 12:51

Dan blijf ik tegen beter weten in nog wel een beetje hoop houden..... Ik heb namelijk wel het certificaat bij de mini met kloppende nummers. Zover ik weet zijn er 2 versies van het Works pakket geweest (200 bhp en 211 bhp) waarbij het verschil de injectoren en airbox zou moeten zijn. Gezien de leeftijd van mijn mini zou het meest aannemelijke pakket de 200 bhp versie (kunnen) zijn. Moet wel zeggen dat de poelie van 65 mm mij deed twijfelen.... ik weet ook niet precies hoe ik hem moet meten. Is het puur de maximale rand die je kunt meten? De 11% van de Works zou 58mm zijn en dat klopt wel weer met de binnenkant (loopvlak) van de poelie......

Lang verhaal kort te maken..... als ik meer pony's wil moet er eventueel een andere poelie en software op. Duidelijk verhaal eigenlijk:-)
bbshifter
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 118
Lid geworden op: 12 okt 2015, 15:29

Re: ongeveer 40 paardjes missing

29 mei 2020, 23:06

kan ook zijn dat de charger al eens vervangen is geweest en dat ze er 1 van een standaard cooper s opgestoken hebben?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”