Abs storing

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Kellen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2020, 20:32

Abs storing

05 jul 2020, 00:37

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Mini Cooper 2003 1.6 Pepper!

Deze heb ik opgehaald bij een dealer, 2 dagen na aankoop begon het abs lampje en het bandendruk lampje te branden maar vreemd genoeg alleen bij koud weer (onder de 20 graden).

Natuurlijk ben ik terug gegaan naar de dealer om te kijken wat de opties zijn.

Nadat er een monteur aan het kijken gegaan is blijkt er een fout te zitten in een linker sensor. Toen de monteur de de sensoren had verwisseld van links naar rechts zit het nog steeds aan de linkerkant. Oplossing, het wiellager was versleten en daardoor werkte het niet meer.

Na reparatie had ik de auto had opgehaald van de garage en gingen de lampjes weer aan na 10 km rijden.

Toen ik later op de dag weer even ging rijden gingen ze door het iets warmere weer niet aan maar voelde ik tijdens licht remmen dat de abs module ging werken door wat schokjes te voelen aan het pedaal. Na wat geluid onder de motorkap te horen van de abs module schoot het weer in de fout.

Het rare van het verhaal is dat ik geen fout meldingen krijg in de abs module en ook niet in het ecu systeem.

Hebben jullie weleens zoiets meegemaakt?
En suggesties voor ene mogelijke oplossing?

P.s. De mini komt uit 2003 en heeft 155000km gelopen.

Alvast bedankt!

Kellen
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Abs storing

05 jul 2020, 10:00

Ik zou in ieder geval terug gaan naar de dealer. Om zelf wat wijzer te worden, als je op Youtube zoekt naar "Mini R50 abs problem" dan zie je heel wat filmpjes waar misschien jouw probleem tussen zit of waar je in ieder geval een idee krijgt.
Als enkel het wiellager vervangen is dan zit er waarschijnlijk nog een fout in de abs-sensor of de bedrading daarvan.
Een paar jaar geleden gingen bij mijn R53 ook allerlei lampjes branden. Bleek ook een kapotte abs-sensor te zijn vooraan.
De sensor zelf is omhuld door een soort kunstof(plastic), door ouderdom was er een barstje in dat plastic gekomen waardoor de sensor oxydeerde.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”