R53 start niet na vervangen brandstoffilter

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
lampie2
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2021, 15:52

R53 start niet na vervangen brandstoffilter

02 feb 2021, 17:53

Beste allemaal,
Ik zal mijzelf even snel voorstellen. Ik ben Desley, 27 jaar en inmiddels alweer 3 jaar een trotse bezitter van een 200 pk sterke R53 uit 2003.
Afgelopen week heb ik het brandstoffilter vervangen, welke nog zelfs origineel bleek te zijn! Hierna tornde de motor nog wel rond, maar weigerde deze te starten… help! SOS

Ik heb de werking van de lagedruk brandstofpomp gecontroleerd door het slangetje van het filterhuis te halen. Deze werkte prima.

Vervolgens de intercooler weggesloopt om bij de brandstof drain/ontluchter te komen. Het viel mij op dat er een klein pufje lucht uitkwam. Na verschillende keren het contact aan en uit te hebben gehad, hoopte ik dat er wat druk opgebouwd zou worden. Resultaat: een paar druppeltjes benzine…

Toen de aanvoerslang naar de brandstofrail losgemaakt en nogmaals geprobeerd. Ook nu weer enkele druppels.
Ik krijg dus het idee dat de brandstof ergens wordt geknepen door de computer.

Ik begrijp vanuit de Haines manual dat er een ‘inertia fuel cut-off’ switch zou moeten zijn, rechts in de hoek nabij het remvloeistof reservoir. Maar deze is niet aanwezig… Bestaat er een andere vorm van fuel cut-off?

Er is 1 symptoom in het bijzonder: Het rode lampje van het auto alarm brandt constant. Ik kan uit de handleiding geen hoogte krijgen wat dit inhoud, iemand een idee? Is de startonderbreker geactiveerd?

Ik heb de accu even losgemaakt, lampje ging uit en na na het herstellen ging deze weer aan.

Mijn (gratis) OBD checker geeft ook geen storingen oid.

Op het moment ben ik even radeloos… Heeft iemand misschien een idee hoe ik het probleem verder kan onderzoeken? Mijn dank is groot!
lampie2
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2021, 15:52

Re: R53 start niet na vervangen brandstoffilter

12 feb 2021, 16:39

Probleem van de pomp is inmiddels opgelost.

De bijgeleverde O-ringen sloten niet voldoende aan waardoor er niet voldoende druk opgebouwd kon worden. Na het vervangen van de ringen was het starten en lopen/

Groet,
Desley
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: R53 start niet na vervangen brandstoffilter

12 feb 2021, 17:13

Mooi dat je het zelf hebt opgelost Desley. Wel raar dat de bijgeleverde O-ringen niet de juiste waren :s

Gr. Milco

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”