Reset achterrem sensor.

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Astridcabrio
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2020, 15:23

Reset achterrem sensor.

20 mar 2021, 17:59

Goedendag. Ik kan het niet vinden. Daarom de vraag of iemand weet hoe ik het lampje op het dashboard uit krijg. Heb nieuwe remblokken achter gemonteerd maar de melding blijft aan . Het gaat om een r52 . Bij voorbaat dank,
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Reset achterrem sensor.

20 mar 2021, 21:42

Heb even gegoogled...

1. Contact aan op stand 2 en 30 seconden wachten.
2. Contact weer aan en gelijk weer uit.

Ik heb geen idee of dit klopt.
Succes!
Astridcabrio
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2020, 15:23

Re: Reset achterrem sensor.

20 mar 2021, 22:41

We gaan het proberen morgen. Bedankt voor je reactie
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 08:54

Ok, ik ben benieuwd of dit werkt. Lijkt me eigenlijk te simpel maar ik vond het op een Engelstalig Mini forum.
Heb je wel de sensor vervangen?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 10:45

Het vervangen van de sensor is ook wat mij als eerste te binnenschoot. Als die eenmaal signaal heeft gegeven, dan moet ie vervangen worden omdat de draad is doorgesleten. En neem een originele sensor, de goedkopere varianten geven vaak problemen.
Oh, en de linksvoor en rechtsachter sensor staan 'in serie' geschakeld, dus beide sensoren moeten zijn aangesloten.
Astridcabrio
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2020, 15:23

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 11:10

Ik denk dat ik eerst de sensor rechtsachter moet vervangen. Het trucje met de contactsleutel werkte niet.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 11:12

Ik was net onderstaande aan het typen toen je reageerde. :wink:



Klopt. Je kunt ook de stekkers aangesloten laten en de sensor niet in het remblok steken.
Dan krijg je nooit een melding maar moet je visueel zelf de dikte van de remvoering controleren. Dit is soms zelfs noodzakelijk als je aftermarket remblokken monteert waar de sensor niet in past.

Ik ben benieuwd of het resetten lukt. Als je reset en de versleten sensor niet terug in het remblok plaatst dan blijft de melding vermoed ik weg. Zodra je de versleten sensor terug in het blok plaatst, komt het blootgekomen metaal van de sensor tegen de remschijf waardoor het lampje op het dashboard weer gaat branden.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 11:14

Je kunt proberen door het stekkertje(sensor) uit het remblok te halen en nog eens te resetten. Lukt het dan wél, de kabel met sensor met een tie wrap weg binden. Daarna kun je eventueel een nieuwe sensor monteren.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 11:24

Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 12:04

In de sensor zit een draadje, en die slijt door als je blokken op zijn. Is die draad onderbroken, dan gaat het lampje branden.
Als je de sensorstekker niet terugplaatst, dan is de draad zeker onderbroken. En dan houd je de melding. In het filmpje plaatst die gast 2 spelden in connector op de MINI (dus niet de draad van de sensor) en verbindt die 2 spelden met dat krokodillenbekje. Daarna doet ie een reset, en die reset lukt omdat er verbinding is.

Dus eigenlijk: kreeg je de melding al voordat je de remblokken had vervangen?
Zo ja, dan is je sensor door gesleten, en moet ie vervangen worden.
Zo nee, dan is er een kans dat je de sensor kunt hergebruiken. (Dat wordt trouwens niet aangeraden door BMW, omdat men bang is dat ie niet meer goed klemt in het nieuwe remblok.)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 12:21

Robert, dank je voor de toelichting.
Als de remblokken vervangen zijn, omdat het lampje is gaan branden dan zal de sensor inderdaad stuk zijn.
Ik dacht dat het lampje gaat branden doordat er een plastic laagje van de sensor slijt waardoor er metaal bloot komt wat op zijn beurt contact maakt met de remschijf en daardoor het lampje gaat branden. :wink:

Ik heb bij onze F56 zelf de remblokken vervangen voordat er een melding kwam "remblokken versleten". Daarna heb ik de oude sensoren terug geplaatst.
Je moet wel erg opletten bij demontage van de sensor dat het kleine metalen "klemmetje" niet weg vliegt, want dan ben je het snel kwijt en zonder dat onderdeeltje klemt de sensor niet in het remblok.
Astridcabrio
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2020, 15:23

Re: Reset achterrem sensor.

21 mar 2021, 19:23

Bedankt voor jullie wijze raad. De melding kwam voordat ik de blokken vernieuwde. En heb de sensor in de nieuwe blokken teruggezet. Fout dus. Ik heb net een nieuwe sensor besteld. Als die binnen is en gemonteerd, zal ik het nog eens proberen te ressetten. Dat zou dus moeten werken.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Reset achterrem sensor.

22 mar 2021, 11:13

Met een nieuwe sensor zou het moeten lukken. Laat het even weten aub. Dan hebben anderen er ook wat aan.
Astridcabrio
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2020, 15:23

Re: Reset achterrem sensor.

22 mar 2021, 17:46

Ja dank u. Zal ik doen .
Astridcabrio
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2020, 15:23

Re: Reset achterrem sensor.

31 mar 2021, 19:48

Ik heb net de sensor vervangen. Na de reset ,die hierboven beschreven staat, is het lampje nu uit. Bedankt voor jullie hulp.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”