Olieverbruik Cooper S r53

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
JohnKijkuit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2021, 19:05

Olieverbruik Cooper S r53

15 jun 2021, 17:27

Hallo,

Mijn net aangeschafte Mini verbruikt ogenschijnlijk olie. De auto is door de vorige eigenaresse sporadisch gebruikt de afgelopen drie jaren. Wel zijn de complete uitlaat (RVS) vervangen en de voorwiellagers. Ook heeft de auto volgens het serviceboekje jaarlijks olieonderhoud gehad. De Mini is dus nooit echt buiten de stad geweest de afgelopen drie jaren. Ik heb er een kleine halve liter bij moeten gooien over een afstand van 350 kilometer. Een echte kenner deelde mij mede dat de RVS pijp fantastisch is, maar dat deze wel ten koste is gegaan van de middenkat. Dat zou de roetvorming aan het einde van de uitlaat kunnen verklaren. De auto rookt niet of nauwelijks. Pas bij langer stationair draaien en vol gas geven komt er een kleine zwarte rookpluim uit en dat duidt op benzine..... Er zijn geen sporen van lekkage of zweten van olie. De huidige olie zit er ong. 15 maanden in. Is het raadzaam om de motor goed te flushen en te voorzien van nieuwe olie met viscositeit van 5w40? Ik krijg tips om de auto te vullen met Kendall olie met genoemde viscositeit. De auto rijdt verder al een zonnetje..... De eerste tank leverde een verbruik van 1 op 11 kilometer (gecombineerd gebruik) Daarbij heb ik m bij warme motor af en toe flink ingetrapt en de 170 aangetikt op de snelweg (sorry)
De verkoper is geschrokken van het olieverbruik en zei dit niet te hebben geweten, terwijl zijn chef-werkplaats mij vertelde dat hij wist dat de Mini olie verbruikte. Hij noemde de tolerantie van 1 liter op 1500 km. De verkoper heeft mij garantie gegeven, maar wil geen risico en wil de auto terugkopen voor het geld dat ik er voor betaald heb. Ik heb inmiddels al wat mods gedaan (verstralers, parkeerhulp en geverfde remklauwen). Hij wil niet het risico lopen een motor onder garantie te moeten reviseren. Op mijn vraag wat hij dan met de auto zou willen doen is zijn antwoord: "verkopen" Dus iemand anders mag dan de ellende opknappen, want dan wordt er uiteraard geen garantie meer gegeven op de auto.
Ik ben eigenwijs en ik houd de auto.
Iemand wellicht nog heel erg goede tips m.b.t. het flushen en afvullen met 5w40?

Mini is van 2003 en heeft 139000 gelopen, laatste 10000 hoofdzakelijk stadsritten
R53 uit 2004
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Olieverbruik Cooper S r53

15 jun 2021, 17:53

Olieverbruik bij een R53 is (helaas) wel enigszins ‘gewoon’. Ik heb de mijne eigenlijk nooit echt gemeten hoeveel, maar bijhouden met de peilstok is wel een bijkomend dingetje.

Het vervangen van rubbers en pakkingen zoals een aantal hier op t forum uitgebreid hebben beschreven zal zeker helpen.

Ook de wat dikkere olie zal kunnen helpen. Al haal je de oorzaak niet echt weg.
Hij is 18 jaar oud. Dus zal vast meer gebruiken dan gemiddeld.

Succes iig met de keuze.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JohnKijkuit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2021, 19:05

Re: Olieverbruik Cooper S r53

15 jun 2021, 18:45

Daniel_S schreef:
15 jun 2021, 17:53
Olieverbruik bij een R53 is (helaas) wel enigszins ‘gewoon’. Ik heb de mijne eigenlijk nooit echt gemeten hoeveel, maar bijhouden met de peilstok is wel een bijkomend dingetje.

Wat bedoel je precies met bijhouden met de peilstok is een "dingetje"?
Ik peil iedere keer 10 minuten nadat ik gereden heb.....
R53 uit 2004
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Olieverbruik Cooper S r53

15 jun 2021, 18:57

Ik bedoel eigenlijk dat je het beste kunt peilen mbv de peilstok en dan als ie koud is. Althans dat doe ik.
Als je wacht tot het rode lampje op je dashboard met bijvullen ben je vaak al te laat. Zeker bij een R53.
Afbeelding
Gebruikersavatar
JohnKijkuit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2021, 19:05

Re: Olieverbruik Cooper S r53

15 jun 2021, 19:46

Daniel_S schreef:
15 jun 2021, 18:57
Ik bedoel eigenlijk dat je het beste kunt peilen mbv de peilstok en dan als ie koud is. Althans dat doe ik.
Als je wacht tot het rode lampje op je dashboard met bijvullen ben je vaak al te laat. Zeker bij een R53.
Ah. dan snap ik je. Geloof me, ik peil regelmatig met de peilstok. Maar jij zegt bij koude motor. Ik weet dan dat alle olie eigenlijk het carter ingezakt is en dat dit van oudsher de juiste manier van oliepeilen is. Ik hoor en lees ook vaak dat je dit 10 minuten na het rijden moet doen....
R53 uit 2004

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”