Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

28 jun 2021, 18:34

Hi allemaal!

Ik heb een mini cooper uit 2003 en heb nu al enige tijd problemen met mijn koelsysteem.
Ondertussen heb ik de volgende dingen gedaan:

- Een druktest gedaan
- De thermostaat vervangen
- De vuldop vervangen
- De slangen nagekeken
- Het weerstandje van mijn koelvin vervangen
- Het koelsysteem doorgespoeld en de koelvloeistof vervangen.
- Verwarmingsradiator vervangen.
- Waterpomp nagekeken en schoongemaakt, ook deze lijkt te functioneren zoals het hoort.
- Een CO2 test gedaan om lekkage in mijn koppakking uit te sluiten.

En nog steeds blijf ik het volgende probleem hebben;

- Als ik na een stuk rijden mijn motor uitzet, hoor je dat alle koelvloeistof met een borrelend geluid in het expansievat geknald wordt.
- Na ongeveer een uur snelweg rijden begint de temperatuur te schommelen.
- Als ik na een uur snelweg rijden van de snelweg af kom of in de file terecht komt, schiet de temperatuur omhoog en raakt de koelvloeistof aan de kook.

Overige observaties;
- Het koelsysteem komt netjes op druk en blijft op druk tijdens het rijden.
- Ik verlies geen koelvloeistof, behalve door het overkoken in het expansievat omdat het over de rand gaat.
- Met het bijvullen van de koelvloeistof heb ik naar mijn weten het systeem goed ontlucht. (kachel op warm, aanjager op 1, ontluctingsnippels open, bijvullen tot er vloeistof uit komt. verder bijvullen met draaiende motor tot er geen bellen meer uitkomen, bijvullen tot de hals, dop. erop. expansievat bijvullen. een stuk rijden en vervolgens met koude motor nog eens bijgevuld)
- In de stad en met kleine stukken rijden raakt de motor niet oververhit.
- Hoe langer en verder ik rijdt hou instabieler de temperatuur wordt.
- Als ik met mijn OBD II stekker de sensoren uitlees zie je een duidelijke toename in temperatuur wanneer het toerental zakt.

Ik heb onderhand geen idee meer wat het nou zou kunnen zijn en ik heb voor m'n gevoel onderhand wel zo'n beetje alles nagekeken. Heeft iemand ervaring met een soort zelfde probleem of een idee wat dit zou kunnen zijn?

Groetjes Toby
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

28 jun 2021, 19:44

Als ik het zo lees dan heb je toch wel zo een beetje alles gedaan om defecten uit te sluiten dus lijkt mij dat er toch nog ergens lucht in het systeem zit,

Als ik het koelsysteem heb gespoeld vul ik altijd het reservoir en zet er perslucht op tot ik hem weer kan bijvullen dit net zolang tot er niets meer bijkan dan is meestal 99% vd lucht eruit. En na een paar ritten beetje bijvullen .als je alleen het systeem ( in gesloten circuit toestand ) afperst controleer je op lekkage s en krijg je niet altijd luchtbellen eruit.
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

28 jun 2021, 19:54

Hallo Peter!

Bedankt voor je reactie,

Daar lijkt het inderdaad wel op, met het reservoir doel je dan op het expansievat of de vulnek boven het thermostaathuis?
En werkt dit dus ook nog nu er al koelvloeistof in zit of moet ik dan weer met een leeg systeem beginnen?

groet
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

29 jun 2021, 08:43

Ergens lijkt dan toch dat de flow in het systeem niet goed is dat deze gaat schommelen.
Het is een mechanisch systeem, dus bedrading hoef je niet meteen te controleren.

Dus misschien toch de waterpomp vervangen. Dat als die warm wordt, dat er ergens iets uitzet en niet meer goed gaat werken oid?

Of er zit toch een blokkade in de motor ergens waardoor het daar blijft hangen, gaat koken en op den duur heel het blok aan het koken zet.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
WillieW87
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 mei 2020, 10:32

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

29 jun 2021, 23:07

Aangezien de schommeling in temperatuur pas plaatsvindt na een langere rit, zou dit dan geen indicatie zijn dat het 'defect' plaatsvindt in het circuit van de radiateur?
Wellicht is de radiateur deels verstopt...
Zou je kunnen checken door de temperatuur van de uitgaande slang van de radiateur te controleren, zodra de thermostaat opent.

Ook heb ik wel eens meegemaakt dat de retourslang naar het expansievat verstopt zat (verkalking van de doorvoer) (bij een andere auto). Dit gaf ook enorm vreemde verschijnselen zoals borrelen en overdruk in het systeem.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Grt, Maarten
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 14:07

Hi Maarten,

Verstoppingen zijn het niet ik heb alles doorgespoeld, schoongemaakt en gecontroleerd dus daar zit het niet in. Ook de radiateur spoelt goed door en komt op temp.
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 14:16

Hier nog even wat die doet ter informatie:
939938937936935934933932
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 14:39

tobymulder schreef:
28 jun 2021, 19:54
Hallo Peter!

Bedankt voor je reactie,

Daar lijkt het inderdaad wel op, met het reservoir doel je dan op het expansievat of de vulnek boven het thermostaathuis?
En werkt dit dus ook nog nu er al koelvloeistof in zit of moet ik dan weer met een leeg systeem beginnen?

groet
Idd het expansie vaatje,het best is om idd leeg te laten lopen en dan opnieuw vullen.je kunt het proberen om met een gevuld systeem de boel onder druk te zetten zou in principe niet uit moeten maken als de lucht er maar uit kan expansie vaatje zit zo n beetje op het hoogste punt volgens mij .en ff aan een kant de krik eronder helpt ook.
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 15:25

.
Laatst gewijzigd door tobymulder op 30 jun 2021, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 15:29

Peter koster schreef:
30 jun 2021, 14:39
tobymulder schreef:
28 jun 2021, 19:54
Hallo Peter!

Bedankt voor je reactie,

Daar lijkt het inderdaad wel op, met het reservoir doel je dan op het expansievat of de vulnek boven het thermostaathuis?
En werkt dit dus ook nog nu er al koelvloeistof in zit of moet ik dan weer met een leeg systeem beginnen?

groet
Idd het expansie vaatje,het best is om idd leeg te laten lopen en dan opnieuw vullen.je kunt het proberen om met een gevuld systeem de boel onder druk te zetten zou in principe niet uit moeten maken als de lucht er maar uit kan expansie vaatje zit zo n beetje op het hoogste punt volgens mij .en ff aan een kant de krik eronder helpt ook.
Hi Peter,

Ik heb toevallig echt net het expansievat afgeperst, en er ging inderdaad nog een redelijke hoeveelheid koelvloeistof in. (Ik heb ook het idee dat mijn slangen nu veel harder zijn dan normaal). Er ging zeker 1 keer een volledig expansievat aan koelvloeistof in. Ik zie nog wel kleine bubbels in het expansievat, geen idee of dit overtollige lucht is, of dat die toch nog ergens valse lucht trekt. Wat mij tevens op viel: Als ik er goed druk op zet met de compressor komt er koelvloeistof uit bij de radiatordop. Neem aan dat dit in geen enkel geval de bedoeling mag zijn? Wat zou betekenen dat of mijn nieuwe radiator dop niet goed is/past of dat het thermostaathuis niet goed sluit?
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 16:18

Net even een testrondje gereden om te kijken hoe die reageert, dit zijn de resultaten:
940
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 16:49

Ik heb net het werkplaatshandboek nog eens goed nagelezen en zie bij het allerlaatste hoofdstukje het volgende staan bij het expansievat: When replacing the expansion tank also replace hose clams Nu dacht ik slang klemmen? Welke slang klemmen? Die zitten er bij mij dus helemaal niet op, kan dit het probleem zijn?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

30 jun 2021, 22:20

Origineel zitten er van die verende klemmen op.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

03 jul 2021, 14:56

Geen klemmen? WTF :shock: je wilt toch niet zeggen dat alle slangen er gewoon op geschoven zitten lijkt mij eerlijk gezegd niet :wink:
I.d.d. Van die klote klemmen waar je een speciale tang voor nodig hebt .en die zitten aan alle uiteinden van de slangen eventueel te vervangen door “gewone” slangen klemmen .
Maar er hoort alleen vloeistof/lucht uit de dop te komen bij extreme overdruk .anders is je vaatje zo leeg na een paar x warm rijden.
Nb die staatjes zeggen mij niks ik ben ook gewoon een hobby sleutelaar :mrgreen:
tobymulder
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2021, 13:09

Re: Koeling raadsel: Mini blijft oververhitten

03 jul 2021, 15:24

Haha op de alle andere slangen zitten wel klemmen ;) alleen op dat dunne slangetje van de vulnek naar het expansievat niet! Inmiddels wel te trouwens. Ik ga woensdag toch even langs de garage om het uit te laten zoeken want tot nu toe is er weinig veranderd.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”