Mini R50 valt maandelijks uit tijdens rijden

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
tpeene
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2017, 14:49

Mini R50 valt maandelijks uit tijdens rijden

20 aug 2021, 10:47

Onze MINI R50 1.6 cooper valt sinds drie maanden ongeveer eens per maand uit tijdens het rijden. Het is 1x gebeurd op een 50km weg en daarna nog twee keer op de snelweg. Wanneer je hem een tijdje stil laat staan start hij weer gewoon en kun je er weer normaal & dagelijks mee rijden zonder haperingen.

Als hij uitvalt stottert hij niet, gas geven helpt ook niets, het is net of je hem gewoon uit zet, alleen blijven wel alle dashboardlampjes gewoon branden. Ook komen er geen waarschuwingslampjes in beeld. Er komt ook geen foutmelding in het geheugen, dat is netjes leeg, en verder lijkt alles gewoon normaal te zijn.

Waar zouden jullie mee beginnen? Je durft er bijna niet meer mee weg en dat is ook niet echt een optie.
Laatst gewijzigd door tpeene op 25 aug 2021, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Mini R50 valt maandelijks uit tijdens rijden

20 aug 2021, 12:39

Krukassensor vervangen. Een foutieve BDP (krukassensor) geeft normaliter geen foutmelding. Als de sensor geen/slecht signaal geeft, dan krijg je een fuel cut en stopt je auto ermee (veiligheidsmechanisme om brand te voorkomen). Ik heb dit euvel al 3x gehad bij 3 verschillende autos, heel irritant als het gebeurd.

Bij de R53 zit hij voor op het blok, zal bij de 1.6 R50 niet anders zijn verwacht ik zo.

Nummer 8 op onderstaande foto. https://mini.7zap.com/en/mini/r50/one+1 ... e/11/3082/

Afbeelding
tpeene
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2017, 14:49

Re: Mini R50 valt maandelijks uit tijdens rijden

20 aug 2021, 13:53

Dankjewel, dan gaan we die vervangen. Hij is niet zo lastig bereikbaar zo te zien in wat filmpjes.

Heeft de stand van de benzine er nog wat mee te maken? Alledrie de keren was het toen het benzinelampje brandde, of is dat toeval?
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Mini R50 valt maandelijks uit tijdens rijden

20 aug 2021, 14:39

Ik denk toeval, of resultaat van het feit dat de ECU de beslissing maakt om de benzinetoevoer lam te leggen omdat hij geen (goed) signaal ontvangt van de BDP sensor.

[edit]
Succes & laat nog even wat weten of het hiermee is opgelost
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Mini R50 valt maandelijks uit tijdens rijden

26 aug 2021, 11:00

Nog gelukt?

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”