Revisie servopomp

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Maarten1976
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2022, 15:10

Revisie servopomp

06 feb 2022, 16:53

Na 220.000km is de servopomp van mijn vrouw haar mini ermee opgehouden, althans: hij wil niet meer stoppen:)
Een veel voorkomend eerste generatie mini probleem.
Het probleem zit hem in de sturing van de servopomp, bij revisie wordt deze onder handen genomen. Nu heb ik alles netjes gereinigd en alle drie de transistors vervangen, het blijven draaien zou zo opgelost moeten zijn… niet dus:(

Bij het uithalen van de servopomp zag ik een klein lek aan het thermostaathuis (weeral een typisch Mini probleem😂)
Zou het kunnen dat het water ergens buiten de servopomop voor een kortsluiting zorgt waardoor deze continu de opdracht krijgt om te draaien?

Foutcodes uitlezen lukt me niet, mijn BMW-ISTA en carly kunnen geen contact maken met de ECU,
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Revisie servopomp

06 feb 2022, 17:33

Hallo Maarten. Zit er bij jullie MINI ook een ventilator bij de servopomp?
Als deze ventilator door vuil, vocht en strooizout niet meer voldoende koelt ivm slijtage fan raakt de electronica van pomp oververhit waardoor de pomp blijft draaien. Ook als het contact uit is.
Het beste is dus om ook de ventilator te vervangen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Revisie servopomp

06 feb 2022, 17:35

niekcarfreak schreef:
06 feb 2022, 17:33
Hallo Maarten. Zit er bij jullie MINI ook een ventilator bij de servopomp?
Als deze ventilator door vuil, vocht en strooizout niet meer voldoende koelt ivm slijtage dan raakt de electronica van pomp oververhit waardoor de pomp blijft draaien. Ook als het contact uit is.
Het beste is dus om ook de ventilator te vervangen.
Maarten1976
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2022, 15:10

Re: Revisie servopomp

06 feb 2022, 20:21

Onze heeft geen ventilator.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Revisie servopomp

06 feb 2022, 21:30

Ik meen eens gelezen te hebben dat de eerste series van de 1e generatie New Mini geen ventilator hadden maar dat MINI later besloten heeft wél een ventilator te monteren ivm te weinig koeling van de stuurpomp.
Als het mogelijk is deze alsnog te monteren dan zou ik dat doen.
Maarten1976
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2022, 15:10

Re: Revisie servopomp

04 mei 2022, 17:43

Opgelost.
Ik heb de servopomp helemaal gedemonteerd en de 3 transistors vervangen op het sturingsbordje.
Beetje prutsen, “dremelen” en solderen, maar de pomp werkt terug zoals het hoort.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”