Gemakkelijk wegrijden met getrokken handrem

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
RiverShade
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2022, 14:07

Gemakkelijk wegrijden met getrokken handrem

08 mar 2022, 00:56

Hoi,

Ik heb een MIni MIni One uit 2002. Ik heb de auto nu 9 maanden en ondertussen al wat belangrijke zaken aangepakt. Echter vraag ik mij af of het normaal is dat ik gewoon weg kan rijden met opgetrokken handrem. Ik merk er in principe niet zoveel van, behalve dat de auto dan inhoudt bij jet schakelen. Klopt dit, of is er iets niet goed?

Groetjes, RiverSdhade
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Gemakkelijk wegrijden met getrokken handrem

08 mar 2022, 07:05

Zet de MINI eens op een wat steilere helling, en kijk of ie met de handrem aangetrokken blijft staan..... Maar bij de meeste wagens kun je goed merken dat de handrem erop staat en je probeert weg te rijden. Als jij er bijna niks van merkt, dan denk ik dat het eens nagekeken moet worden. (Een collega heeft eens in een bedrijfswagen van Apeldoorn naar Harderwijk gereden met de handrem erop. De wielen waren goed heet, de remblokken en -schijven waren toen wel op.)
RiverShade
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2022, 14:07

Re: Gemakkelijk wegrijden met getrokken handrem

08 mar 2022, 13:35

Bedankt voor je reactie. Ik heb idd aer alopgelet of de auto blijft staan. Dat gaat prima. Ik gebruik bijna nooit mijn handrem, tenzij ik daar goede redenen voor heb. De remblokken waren net nieuw toen ik hte kocht. Ik heb ze ook een paar maanden geleden al door de garage na laten kijken en alles was prima.
Ik vind het alleen zo raar dat je zo gemakkelijk weg kan rijden met de handrem op.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Gemakkelijk wegrijden met getrokken handrem

08 mar 2022, 21:52

Kwestie van afstellen. Je handrem kabel is een kabel die van je handrem naar achterloopt en daar splitst de kabel in 2 delen die naar je remklauwen, links en rechts loopt.
Daar wordt die aan een hendel gemonteerd die aan je zuiger verbonden zit dus als je de handrem aantrekt wordt mechanisch de zuiger links en rechts bekrachtigd (zie de aansluiting voor de kabel op foto boven veertje).

Milco
Bijlagen
p6599087_552_376.jpeg
Maarten1976
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 feb 2022, 15:10

Re: Gemakkelijk wegrijden met getrokken handrem

04 mei 2022, 20:55

Onder de hoes van je handremhendel zit een stelbout (nr.10).
Deze moet je af en toe aanspannen, als het goed is moet de hendel 5-7 klikken.
Mocht dit niet lukken kan je de remklauw “resetten” maar dan moet je de zuiger helemaal indraaien, de tem terug monteren en dan: drie maak handrem optrekken, drie maal rempedaal helemaal indrukken…
Die remklauwen zijn niet van de beste, bekijk ook eens of het hendeltje aan de klauw niet vastzit, krijg je normaliter wel los met WD40.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”