Compressor (en poelie?) Vervangen r53

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Barno
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 18:53

Compressor (en poelie?) Vervangen r53

13 jun 2022, 16:07

Goedemiddag,

Mijn compressor word ergens de aankomende dagen vervangen. Ik heb er een jcw tunings pakket op zitten en ik heb nu een gebruikte 2e hands pre facelift compressor aangeschaft.
Bedenk mij (leek) zojuist dat de poelies volgens mij niet hetzelfde zijn.

Kun je de poelie simpel verwisselen of komt daar meer/veel bij kijken?

Mvg Arno
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

14 jun 2022, 08:27

Hi Arno!
De poelie van je huidige overzetten op de nieuwe zal best een lastig taakje zijn maar niet onmogelijk.
Je zult een speciale poelietrekker nodig hebben (dus niet een normale!) maar dan wel gelijk 2 stuks aangezien die van een standaard compressorpoelie anders is dan van een JCW (11%) compressorpoelie. Vervolgens kun je beide poelies eraf trekken en dan de JCW poelie verhitten en terug plaatsen op de "nieuwe" compressor.
Waar je overigens ook rekening mee moet houden, een pre facelift Cooper S heeft een compressor zonder tefloncoating op de schoepen. De JCW Tuning Kit (en tevens alle facelift modellen) hebben deze teflon coating wel.
Persoonlijk zou ik dus geen Pre facelift Kompressor monteren op een JCW. De coating maakt de compressor namelijk iets efficiënter.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

14 jun 2022, 10:10

Wat Maik zegt;
Ga op zoek naar een facelift charger. Volgens mij was dat juist onderdeel van de ombouw naar JCW?
Overbodig om te zeggen, maar trek ff alles los. Alles goed schoonmaken. Nieuwe pakkingen en nieuwe olie erin. Je snap t wel.

Mijn keus; zet er dan een 15% pully op. Niet perse voor de vermogenswinst, maar vanwege het montagegemak. Zijn namelijk tweedelige poelies.
Kan ook voor een 17% gaan mocht je net ff iets meer kick willen. Dit merk je vooral onderin met rijden.
Wil je standaard blijven, dan zijn er ook gewoon 11% poelies te krijgen op het internet. Tweedelige wel te verstaan, makkelijk met monteren.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Barno
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 18:53

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

14 jun 2022, 12:48

Allereerst bedankt voor de reactie heren!

We hebben zojuist de pully's opgemeten en beide zijn 65mm, kan ik er dan vanuit gaan dat ze hetzelfde zijn of gaat het om de binnenste diameter (waar de band om heen loopt).
Compressor is er nog niet af dus dat kunnen we later pas meten.

Mvg Arno
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

14 jun 2022, 13:42

BMX schreef:
14 jun 2022, 10:10
Ga op zoek naar een facelift charger. Volgens mij was dat juist onderdeel van de ombouw naar JCW?
Klopt de JCW Tuning kit bestond naast heel wat andere onderdelen ook uit een "upgrade compressor" bij de pre facelift modellen wat dit dan een teflon coating op de schoepen en een 11% Poelie. Bij de facelift (die al een teflon gecoate compressor heeft) was het enige verschil de 11% Poelie.
Barno schreef: We hebben zojuist de pully's opgemeten en beide zijn 65mm, kan ik er dan vanuit gaan dat ze hetzelfde zijn of gaat het om de binnenste diameter (waar de band om heen loopt).
Compressor is er nog niet af dus dat kunnen we later pas meten.
Je moet het loopvalk van de riem meten.. daar ligt de riem immer overheen.
Ter info
Standaard = 65mm
11% (JCW) = 58mm
15% = 55mm
17% = 54mm
Barno
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 18:53

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

15 jun 2022, 11:50

Even een update...

Ben echt een hele tijd op zoek geweest naar een facelift compressor, amper tot niet te vinden of ik heb op de verkeerde plaatsen gezocht. De enkele die ik wel tegen kwam waren verschrikkelijk duur, zeker de gereviseerde versies. En gezien de dagwaarde vond ik dat teveel van het goede aangezien de bijkomende kosten vh vervangen.

Aangezien je mijn compressor tegenwoordig op 100mtr afstand kon horen moest ik (helaas) ook snel een beslissing nemen, mede vandaar de pre facelift. Niet optimaal zoals jullie ook aan geven maar tegelijkertijd ook niet slecht wat ik gelezen heb.

Nu het vreemde stuk...de pulleys gisteren nagemeten en bjj mij bleek er ook gewoon een originele pulley op te zitten, had de maten ondertussen ook bij vd beek opgevraagd. Heb de mini gekocht met een kmstand van 80.000 toendertijd maar blijkbaar is er toch al aan gerommeld.

Mvg Arno
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

15 jun 2022, 12:03

Weet je zeker dat het een JCW is? of aan de hand van welke delen heb je bepaald dat het een JCW is?
Helaas zie je namelijk, zeker de laatste tijd, dat er hier en daar wat badges, onder de kap een afdekkapje en een JCW uitlaat worden geplaatst zodat het een JCW lijkt en er JCW prijzen gevraagd kunnen worden.
Gezien je een 2003 model hebt is het altijd een later ingebouwde kit geweest en zou er op de kop een nummer beginnend met RA... ingeslagen moeten zijn.
Barno
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 18:53

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

15 jun 2022, 16:36

Bij aankoop zaten er papieren bij vd aankoop/montage vd tuningskit die ik helaas al een hele tijd niet kan vinden.

Ik ga eens kijken voor dat nummer en laat het dan nog weten.

Heb geen idee of mjjn oude compressor nog iets waard/nuttig is. Als dat het geval is bied ik hem hier bij deze gratis aan. Aantal keer goed geholpen hier en vind het altijd lastig dat ik qua kennis oid niks terug kan doen.
Degene die hier en eerder gereageerd hebben krijgen voorrang als het storm loopt...wat ik overigens niet verwacht.

Ik hoor het wel
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

16 jun 2022, 12:27

kleine tip als je voor de auto staat en naar de motor kijkt kun je links precies een stukje van de cilinder kop zien daar staat standaard al een gegoten nummer maar bij het grootste deel van de JCW cilinderkoppen staat er boven dat nummer iets in geslagen met RA050..... en onder het nummer iets met xxxxxxx252. en tevens zou er een rode punt op moeten in die zelfde regio alleen die vervaagt met de jaren heel erg snel..

mbt je compressor heb ik je even een pb gestuurd!
Barno
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2021, 18:53

Re: Compressor (en poelie?) Vervangen r53

16 jun 2022, 16:52

Even ter info...Compressor is vergeven aan Maik

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”