Dynamo en stuurbekrachtiging kapot?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Barnie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2015, 14:16

Dynamo en stuurbekrachtiging kapot?

31 jul 2022, 19:28

Goedenavond allen

"Helaas" ben ik hier alweer...

Afgelopen week begon mijn acculampje te branden en even later viel de stuurbekrachtiging uit en kort daarna gingen er allerlei lampjes branden, dynamo sowieso defect.

De zekering vd stuurbekrachtiging lag er ook uit, vervangen maar nog steeds geen stuurbekrachtiging (met volle accu), zekering springt er na een paar km weer uit.

Dynamo was kapot en is besteld maar er lijkt meer aan de hand te zijn, iemand een idee en tips hoe ik het 1 en ander kan testen?

Ps Ik heb 6 dagen voor deze problematiek mijn motor schoon gespoten bij de wasruimte maar in eerste instantie geen problemen.

Alvast hartelijk dank!

Mvg Arno
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Dynamo en stuurbekrachtiging kapot?

31 jul 2022, 22:22

Laatste keer was 7 jaar geleden.... Je mag hier ook posten met leuke verhalen en foto's enzo. Gewoon beetje chatten.... :mrgreen: Het hoeven niet per se problemen te zijn die je post.

Maar wat betreft je probleem: ik vermoed dat je stuurbekrachtigingspomp naar de vaantjes aan het gaan is, of al kapot is. Zekering gaat door, dus moet ie òf behoorlijk zwaar draaien, òf is al vastgelopen waardoor er veel meer stroom loopt dan goed is. Die pomp is wel een bekend probleem bij de R50/R53-series.

Qua schoonmaken motorruimte, ligt er ook wel aan hoe je motorruimte schoonspuit. Ga je er volle bak met de hogedruk in spuiten, of heel veel water erin pompen, beide niet heel tof voor elektronica. Beetje water moet uiteraard wel kunnen, want je rijdt ook in de regen ermee.
Barnie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2015, 14:16

Re: Dynamo en stuurbekrachtiging kapot?

01 aug 2022, 20:21

He Robert

Moest even denken maar snap de verwarring nu...Had mijn inlog gegevens opnieuw opgevraagd en ben nu weer actief op mijn vorige/eerste account, voorheen Barno volgens mij...

Stel dat het geen waterschade is kun jij dan toch verklaren waarom de dynamo en stuurbekrachtiging tegelijkertijd wegvallen?

Vandaag heeft mijn monteur de mini uitgelezen en hij geeft een foutmelding van de stuurhoeksensor, zal zo proberen een afbeelding toe te voegen.

Verder bleek dat de ventilator onder de stuurpomp handmatig zeer moeilijk in beweging te krijgen is, gaan nog testen hoe dat hij werkt met spanning erop, misschien de oorzaak van de kapotte zekering vd stuurpomp.

Iemand enig idee waar te beginnen, niet zo makkelijk om overal bij te komen?

mvg Arno
Barnie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2015, 14:16

Re: Dynamo en stuurbekrachtiging kapot?

01 aug 2022, 20:38

[imagehttps://photos.google.com/photo/AF1QipPoYHDu8zHlbgxHiqJOEBI-_KsLlbbseg1CnsQ][/image]

test....ben hier net zo onhandig mee als met Mini's
Barnie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2015, 14:16

Re: Dynamo en stuurbekrachtiging kapot?

01 aug 2022, 20:40

ISS - Intelligent System Scan
ABS/ASC/DSC - MK 60 | MK 60 - MK 60 | MT/AT
MT/AT
5E43
Stuurhoeksensor, intern
5E1F
Hoeksensor stuurwiel
5E16
CAN: Geen communicatie met module instrumentenregeling
5E1E
Sturing hoeksensor
5DF4
Voedings-spanning ECU te laag
Actuel
ASC/D
Curvec
Curvec
Curvec
Diagno
Kalibrat
Kalibrat
Kalibrat
Kalibrat
Kalibrat

zo kan het ook...
WoutervdS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018, 23:40

Re: Dynamo en stuurbekrachtiging kapot?

08 aug 2022, 20:14

Ha Barbie.

Voor wat betreft de ventilator van je stuurbekrachtiging's pomp die zit op de zelfde zekering als je koelfan. Dus als die zekering er uit springt omdat de fan van je stuurbekrachtiging's pop teveel stroom trekt, door dat hij vast zit (bekend probleem) dan doet je koelfan het ook niet meer.
Voor wat betreft de stuurbekrachtiging's pomp die is trouwens wel uit mekaar te halen. (Je wil niet weten hoeveel stof daar in zit) je kan hem reinigen en mogelijk dat hij het dan weer doet. Weet niet of dat er los nieuwe koolborstels voor te krijgen zijn anders zou je die ook kunnen vervangen (dit als het anker niet te veel in gesleten is). Al met al kan je dit het geld van een nieuwe stuurpomp besparen.

Gr Wouter.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”