Vervangen van de riemspanner

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
bas_r53_
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jul 2022, 15:25

Vervangen van de riemspanner

04 okt 2022, 15:39

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een vervelend probleem geconstanteerd bij mijn Mini. Een soort irritant tik geluid en hierdoor klinkt de motor als een diesel. Na wat onderzoek online gedaan te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat waarschijnelijk de riemspanner vervangen moet gaan worden. Nu heb ik een paar vragen hierover namelijk;
- of het haalbaar is om dat zelf te vervangen (heb online nergens nog echt een makkelijk te volgen handleiding gevonden...)
- of ik ook meteen de multiriem moet vervangen (Heb een 15% pulley dus kan volgens mij niet een standaard riem daarvoor gebruiken)
- en of ik nog iets van speciaal gereedschap nodig heb om deze klus uit te voeren.
En dan nog als laatste of iemand weet hoeveel het bij een garage ongeveer zou kosten. Zou het natuurlijk het liefst zelf doen maar dan moet het op straat en als het voor 100 euro + materiaal bij de garage kan vind ik dat wel het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Vervangen van de riemspanner

04 okt 2022, 21:41

Alleen een spanner voor een R53 kost al tegen de 200 euro, riem erbij voor een pak 'm beet 35 euro. Je hebt sowieso een speciale tool/hefboom nodig om de spanning van de riem te halen. Beetje afhankelijk van je sleutelervaring of je dit zelf gaat doen. Volgens de technische handleiding mag er nogal wat eerst verwijderd worden, voordat je aan de spanner komt. Je kan zelf het beste beoordelen of je dat op straat zelf wilt doen, of dat je bijvoorbeeld naar MINISpeed gaat, oid.
Hier iemand die het op straat uitvoert:
Gebruikersavatar
bas_r53_
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jul 2022, 15:25

Re: Vervangen van de riemspanner

05 okt 2022, 12:39

Het is inderdaad best nog een hele klus. Nu heb ik op autodoc een riemspanner voor 125 euro gevonden met riem (Maar die riem past waarschijnelijk dus niet helaas) En online zijn de video's en instructies allemaal een beetje vaag. Nou ben ikzelf best handig en vroeg me af of zo'n riemspanner vervangen in de service handleiding van de Mini zou staan. En zo ja waar kan ik zo'n service handleiding verkrijgen. Ik zie ze wel op amazon staan maar die zijn bijna 200 dollar en niet digitaal (Heb het liefst een pdf maar kan niks vinden) Heeft iemand nog een link waar ik zon pdf handleiding kan krijgen?

**edit**
ik zag op northamericanmotoring nog een forum post staan waar het ging over het hydrolische deel van de riemspanner. Dit deel kon je los kopen voor 50 dollar en is ook nog eens een stuk makkelijker te vervangen. Ik kan het alleen niet vinden in europa... >:(
Weet iemand toevallig waar ik daarvoor kan kijken? In het engels heet het een 'Belt Tensioner Shock' en heb geen idee hoe het in het nederlands zou heten.
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Vervangen van de riemspanner

05 okt 2022, 15:17

De originele handleidingen van MINI zijn er niet als pdf dat is een computerprogramma genaamd TIS.
Ik heb zelf nog een nieuw los dempertje liggen, zal vanavond eens kijken of daar iets op staat van een merk en/of onderdeelnummer.
De riemspanner is overigens, mits je het juiste gereedschap hebt, een eenvoudig DIY klusje.
Gebruikersavatar
bas_r53_
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jul 2022, 15:25

Re: Vervangen van de riemspanner

06 okt 2022, 10:34

Ik heb nu het losse onderdeel gevonden op autodoc voor 29 euro dus dat valt reuze mee! Maar naar wat meer onderzoek bleek het getik helemaal niet van de riemspanner te komen. Het wat kwam van boven de motor en ik vermoed dat het de kleppen zijn. Dus ik denk dat de auto misschien weinig olie heeft waardoor de kleppen extra veel lawaai maken, ik heb de oliepeil gecheckt (Die standaard dipstick van Mini is zo irritant om af te lezen zeg >:( ) en kwam erachter dat de olie zo goed als op is. (Alleen puntje van de dipstick zat olie aan :shock: ) Ik had sinds de aankoop de olie niet meer gecontroleerd wat natuurlijk een enorm domme zet is dus ga ik vanmiddag maar eens proberen de olie te verversen en kijken of dit helpt met het geluid.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”