R53: voorbereiding track day?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
FlorisC
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2022, 06:49

R53: voorbereiding track day?

08 okt 2022, 11:16

Hi allen,

ik ben sinds een paar maanden nu in het bezit van een R53 Mini uit 2004 (facelift) met 135k op de teller. Het lijkt me leuk om hier af en toe een track day mee te gaan pakken. Nu vind ik dat toch wel spannend, gezien het feit dat ik de auto nog niet zo lang heb en nog niet zo goed ken. Ik vraag me daarom af, zijn er bepaalde dingen die ik absoluut moet nakijken of uit preventie moet vervangen bij deze km stand voordat ik het circuit op zou gaan?

Koppeling is gelukkig redelijk recent vervangen en ik ben ook van plan de remmen te gaan upgraden, daarvoor heb ik al een ander thread geopend: viewtopic.php?f=56&t=46691

Ik hoor graag jullie advies! Alvast bedankt!

Floris
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: R53: voorbereiding track day?

08 okt 2022, 21:01

Remmen (schijven en blokken), remleidingen, banden, schokbrekers, rubber delen in de ophanging, de supercharger, zo'n beetje alle vloeistoffen. Reken erop dat je op een trackday een stuk meer slijtage maakt dan bij normaal straatgebruik.
En bij jezelf: een goeie helm, doe eens een grip-en sliptraining, etc... En verzeker je ervan dat je voldoende centen hebt mocht er wat kapot gaan, en je hebt de MINI voor dagelijks gebruik nodig. Je zou niet de eerste zijn die de wagen kort rijdt op de vangrail. Trackdays/circuitgebruik vallen meestal buiten de verzekering.
NielZ3qp
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2022, 22:45

Re: R53: voorbereiding track day?

21 nov 2022, 10:51

In de basis is elke standaard auto niet echt geschikt dus het valt en staat er ook wel een beetje mee wat je ervan verwacht. Lekker rondjes rijden of maximaal attack, in beide gevallen belast je de auto natuurlijk extra maar dat heb je zelf ook in de hand. Belangrijkste voor mij zou zijn of het blok gevoelig is voor “oil starvation”, oftewel zuigt de olie pomp nog voldoende olie aan bij lange doordraaiers of zit je na een trackday met versleten krukas lagers.

Als je de auto aan het voorbereiden bent voor komend seizoen dan zou ik eens op zoek naar een carterpan met schotten er in.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”