Pagina 1 van 2

Cooper/S motorblok verschil

Geplaatst: 02 jan 2008, 14:46
door Lorr
Hey,

Ik ben tijdje aan het denken om mijn cooper op te voeren (nokkenas,chippen etc).

Maar heb gelezen in een aantal topics dat er meer verschil is dan alleen supercharger,intercooler, versnellingsbak etc tussen een cooper en een s.
Dat ook de motorblok van een s steviger is als een cooper?

Nu vroeg ik me af wat alle verschillen zijn tussen de s en de cooper in verband de motorblok, lagering, krukas(lagers), cilinderkop, zuigers, cilinders.... Wat alle beperkingen zijn bij een cooper in de richting van de motor.

Het is om te zien hoe ver je eigenlijk kan gaan met een blok van een cooper.

Groetjes,
Lorr

Geplaatst: 02 jan 2008, 14:55
door stanleyh
Kun je niet beter een S kopen :roll:

Geplaatst: 02 jan 2008, 15:01
door Lorr
off topic: i know :(

Maar is nog altijd wel een groot prijs klasse verschil (5000€) + Belgische @#[ taxe. En ben verzot op mijn park lane.

Geplaatst: 02 jan 2008, 15:44
door stanleyh
Ik heb een Works soundkit (zie mijn site voor meer info)
Dat geeft niet erg veel pk's extra maar geeft wel lekkerder geluid en ziet er beter uit.

Geplaatst: 02 jan 2008, 21:54
door Berthil
Ik heb gelezen dat krukas, zuigers e.d. anders zijn, die zijn sterker dan bij de Cooper.

Geplaatst: 02 jan 2008, 22:18
door iDarkDesign
Vraag het even aan Sid,

die heeft alles uitgezocht om een cooper S motor in een cooper te zetten, uit ellende heeft ie toen maar een R56 cooper S gekocht. :mrgreen:

iDD

Geplaatst: 03 jan 2008, 00:14
door Sid
wat er anders is... alles aan een cooper s is sterker.

zuigers, onderblok met extra oliekoeling, krukas, drijfstangen, lagers etc.
verder ook aandrijfassen, versnellingsbak, software (duh), draadboom etcetc.

cooper zul je kunnen tunen tot zeg 140pk op de bank, maar dan ben je zoveel meer kwijt dan wanneer je gewoon een s koopt (kop flowen, webers, software, uitlaatlijn, inlaat etc).
een turbo is ook geen optie, want dat gaat pas echt voor gezeik zorgen (blok niet sterk genoeg, te weinig ruimte zorgt voor hitteproblemen, software moet op maat).

Geplaatst: 03 jan 2008, 03:50
door Lorr
oei, zo extreem had ik niet verwacht.

Enkele jaartjes wachten dan maar om over een cooper s te dromen :D.

Geplaatst: 03 jan 2008, 20:57
door Thegreenery
Wat je ook kan doen en wat een stuk makkelijker is:
Het blok van een Chrysler Neon 2.0 16v erin bouwen.
De elektronica van de Mini plug je over en de software aanpassen.

De 1600 en 2000 cc blokken zijn beide nagenoeg hetzelfde.
Lorr schreef:oei, zo extreem had ik niet verwacht.

Enkele jaartjes wachten dan maar om over een cooper s te dromen :D.

Geplaatst: 03 jan 2008, 21:06
door coendek
llijkt me super om te zien als iemand dit ff gaat doen!!! :lol:

Geplaatst: 03 jan 2008, 21:10
door Thegreenery
Mij ook wel!!
Ik heb dit laatst al gedaan bij mijn boodschappen autootje (Opel Corsa B 1.2 >2l).
Rijd erg leuk en snel!!
Als mijn Mini blok kapot zou lopen zit ik er sterk aan te denken om dit ook bij de Mini te doen.

FF foto van Chrysler Neon 2.0L:
Afbeelding
Vet in de Mini!!!
coendek schreef:llijkt me super om te zien als iemand dit ff gaat doen!!! :lol:

Geplaatst: 16 jan 2008, 17:40
door miniracer
Thegreenery schreef:Wat je ook kan doen en wat een stuk makkelijker is:
Het blok van een Chrysler Neon 2.0 16v erin bouwen.
De elektronica van de Mini plug je over en de software aanpassen.

De 1600 en 2000 cc blokken zijn beide nagenoeg hetzelfde.
Lorr schreef:oei, zo extreem had ik niet verwacht.

Enkele jaartjes wachten dan maar om over een cooper s te dromen :D.
gotver de gotver...
heb laatst een nieuw blok moeten steken, gezien mijn mini blok was vastgelopen.
had ik dit geweten dat had ik dit als optie kunnen openj houden ...
hoevel pktjes haal je uit zon blokje...

Geplaatst: 21 jan 2008, 12:33
door minibandit
ff googlen 8)

TECHNISCHE GEGEVENS
Motor: dwars-voorin 4 benzine-lijn, 4 kl./cil., elektr. multipoint inj., cil.inh. 1996 cc, boring x slag 87,5 x 83,0 mm, compr. verh. 9,8:1, max. vermogen 98 kW/133 pk bij 5850 tpm, max. koppel 175 bij 5000 tpm.


maar er valt vast meer uit te halen lijkt me :lol:

Re: Cooper/S motorblok verschil

Geplaatst: 10 okt 2020, 09:01
door Buur
Dit zijn egt extreem oude koeien die ik uit de sloot vis...! Toen dit geschreven werd zat ik nog op de basisschool!!! :shock:
Waarom ik hier dan toch een reactie plaats is omdat dit het enige topic was waar ik wat kon vinden over de verschillen van het onderblok/cilinderblok van een R50 en R53.

Toen ik mijn R50 kocht verbruikte deze al redelijk wat olie. Omdat dit veel voorkomt heb ik me er niet egt druk om gemaakt en altijd de olie op peil gehouden. De laatste maanden heb ik het idee dat het olie verbruik flink toeneemt en na een aantal testjes met de dagteller blijkt dit ook zo te zijn. Er zit een flinke reparatie aan te komen denk ik maar het is niet meer rendabel om €3500 in een gereviseerd blok te inversteren voor een auto die misschien een marktwaarde heeft van €2500. Ja, dan heb ik het over marktwaarde, niet over emotionele waarde... :s

Omdat ik zelf heel aardig kan sleutelen kwam ik op het idee om ergens een blok te halen en dit zelf te gaan doen. De cilinderkop is 15.000 km geleden gereviseerd, dus die word over gezet.

Maar dan nu de vraag: Zit er verschil in het onderblok/cilinderblok van een R50, R53? Ik lees hier dus alleen over versterkte onderdelen maar dat kan voor een R50 alleen maar gunstig zijn maar dan moet het hele zaakje wel gaan passen en werken zoals het hoort te werken.

Re: Cooper/S motorblok verschil

Geplaatst: 12 okt 2020, 09:10
door YannickM
Roy Spenkelink Van Enschede Spenkelink Garage (sponser) heeft al een paar gewone Cooper's omgevormd naar Cooper S door de supercharger er achteraf in te bouwen.
Naar het schijnt heeft de gewone cooper een hogere compressie waardoor die met de supercharger al meer kracht heeft dan een standaard Cooper S.
Ik zou daar misschien eens naar bellen welke mods hij nog uitvoert om het mogelijk te maken.

Ik volg mee om nog meer te weten te komen over mijn eigen coopertje :)