Hallo allemaal,
We hebben de mini op de brug gehad. Tot onze verbazing zit er een vijver-slang van af de luchtfilter naar de onderkant van de mini. Vervolgens komen we een kastje tegen dat waarschijnlijk meetwaarden beinvloed voor de brandstof en lucht invoer in de motor.
Is iemand hiermee bekend, zie foto's?
Lucifer-lijkend-doosje
Hier is de slang losgehaald, dit vanwege een probleem met de radiateur. Normaal zou je van dit aangezicht van de foto recht in de slang kijken.
Gr Kim
Wat zit er onder de kap van m'n mini....
- Kim Cooper
- Be Mini
- Locatie: Groningen
Bericht
Wat zit er onder de kap van m'n mini....
Laatst gewijzigd door Kim Cooper op 24 mei 2008, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- Kim Cooper
- Be Mini
- Locatie: Groningen
Bericht
Vorige eigenaar heeft dit gedaan of laten doen. Dit is me ook niet verteld toen ik hem kocht.ossie1972 schreef:Huh?? Is hobby Bob bezig geweest?
- Kim Cooper
- Be Mini
- Locatie: Groningen
Bericht
Als niemand weet wat voor soort kastje dit zou kunnen zijn, begin ik het wel een beetje te knijpen. Die slang, nou ja oke... iets voor koude / extra lucht....
Wat betreft langs de verkoper gaan .... ik denk niet dat dat helpt, we hebben al een aantal dingen met deze meneer besproken en we komen er niet echt uit. De service bij deze dealer / verkoper is niet echt top zeg maar...
Vragen bij de mensen die hem destijds ingeruild hebben zou idd een optie nog kunnen zijn.
Ra..ra wat is dat voor kastje
Gr Kim
Wat betreft langs de verkoper gaan .... ik denk niet dat dat helpt, we hebben al een aantal dingen met deze meneer besproken en we komen er niet echt uit. De service bij deze dealer / verkoper is niet echt top zeg maar...
Vragen bij de mensen die hem destijds ingeruild hebben zou idd een optie nog kunnen zijn.
Ra..ra wat is dat voor kastje
Gr Kim
- Kim Cooper
- Be Mini
- Locatie: Groningen
- coendek
- Stoepsleutelaar
Bericht
Het kastje ziet eruit als een ingekapseld weerstandje ofzo... Het lijkt er te zitten om de lamdasonde te foppen... want het zit aan dezelfde draad als de lambda....
die tuinslang is mij nog steeds een raadsel.... lijkt als een afvoer kanaaltje voorviezigheid ofzo
dat kastje zou ik eens proberen los te koppelen... en kijken wat er gebeurd.. want origineel is het niet...
raar man!!
Succes.. maar ik denk dat het kastje ertussen zit om de lambda te foppen!!
die tuinslang is mij nog steeds een raadsel.... lijkt als een afvoer kanaaltje voorviezigheid ofzo
dat kastje zou ik eens proberen los te koppelen... en kijken wat er gebeurd.. want origineel is het niet...
raar man!!
Succes.. maar ik denk dat het kastje ertussen zit om de lambda te foppen!!
- Kim Cooper
- Be Mini
- Locatie: Groningen
Bericht
Oke, idd het zou misschien wel eens met de uitlaat te maken kunnen hebben. Contact gezocht met vorige eigenaar, maar deze was niet thuis, maandag weer proberen.
Gr Kim
Gr Kim
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
Toevallig is bij net de lamdasonde kapot, een draadje geknapt vlakbij de sensor en is niet te maken.
Een nieuwe sensor kost 150 euro. Ik heb dus een beetje dieper in de buidel getast en er is een Innovate air/fuel ratio meter onderweg. Daar zit een Bosch sensor bij die de originele lambda sonde kan vervangen zonder lassen. Deze sensor meet nauwkeurig het brandstof/lucht mengsel van de uitlaatgassen en kan nauwkeurig meten of de motor te arm of te rijk loopt. De originele sensor geeft alleen een ja/nee signaal af of het mengsel nog goed is de ja of de nee (sprongsignaal).
Het enigste wat moet gebeuren is een analoog uitgangssignaal van de nieuwe sensor verbinden met de zwarte draad van de originele sensor aansluiting. Dit is het zogenaamde 'sprongsignaal' wat ook van de originele sensor komt. Alles werkt dus nog zoals het moet.
Een lamdasensor wordt opgewarmd om goed te kunnen meten. Dat gebeurd via de twee witte draden. Als dat opwarmen niet werkt gaat het engine-check lampje branden in de auto. Ik moet dus wat gaan doen om het originele signaal voor de gek te houden want de nieuwe air/fuel ratio meter heeft zijn eigen verwarming. De manier om dat te doen is er een 20 ohm weerstand tussen de twee witte draden te zetten.
Je moet dus even de draadjes vanaf het kastje volgen. Gaan ze naar de witte draden dan wordt de verwarming overbrugd. Gaan het naar de zwarte draad dan wordt er met het sprongsignaal vanaf de lambda-sonde geknoeid. Waarom is mij dan even onduidelijk want je kan echt niet je motor beter laten lopen via dit signaal. Misschien zit het er om de ECU voor de gek te houden omdat je katalysator niet goed filtert. Maar dan val je bij de APK door de mand want dan haal je de vereiste emissie-waarden niet.
Is die slang er niet voor om extra koude lucht naar het luchtfilter te voeren. Komt de slang niet achter het filter uit dus wordt er dus ongefilterde lucht de motor ingevoerd? Dat is slecht voor de motor.
Een nieuwe sensor kost 150 euro. Ik heb dus een beetje dieper in de buidel getast en er is een Innovate air/fuel ratio meter onderweg. Daar zit een Bosch sensor bij die de originele lambda sonde kan vervangen zonder lassen. Deze sensor meet nauwkeurig het brandstof/lucht mengsel van de uitlaatgassen en kan nauwkeurig meten of de motor te arm of te rijk loopt. De originele sensor geeft alleen een ja/nee signaal af of het mengsel nog goed is de ja of de nee (sprongsignaal).
Het enigste wat moet gebeuren is een analoog uitgangssignaal van de nieuwe sensor verbinden met de zwarte draad van de originele sensor aansluiting. Dit is het zogenaamde 'sprongsignaal' wat ook van de originele sensor komt. Alles werkt dus nog zoals het moet.
Een lamdasensor wordt opgewarmd om goed te kunnen meten. Dat gebeurd via de twee witte draden. Als dat opwarmen niet werkt gaat het engine-check lampje branden in de auto. Ik moet dus wat gaan doen om het originele signaal voor de gek te houden want de nieuwe air/fuel ratio meter heeft zijn eigen verwarming. De manier om dat te doen is er een 20 ohm weerstand tussen de twee witte draden te zetten.
Je moet dus even de draadjes vanaf het kastje volgen. Gaan ze naar de witte draden dan wordt de verwarming overbrugd. Gaan het naar de zwarte draad dan wordt er met het sprongsignaal vanaf de lambda-sonde geknoeid. Waarom is mij dan even onduidelijk want je kan echt niet je motor beter laten lopen via dit signaal. Misschien zit het er om de ECU voor de gek te houden omdat je katalysator niet goed filtert. Maar dan val je bij de APK door de mand want dan haal je de vereiste emissie-waarden niet.
Is die slang er niet voor om extra koude lucht naar het luchtfilter te voeren. Komt de slang niet achter het filter uit dus wordt er dus ongefilterde lucht de motor ingevoerd? Dat is slecht voor de motor.
Onze sponsors