Tank jij E10?

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.

Hoe bevalt E10?

Goed, ik merk geen verschil
3
21%
Ik denk geen E10 en tank altijd premium brandstof
8
57%
Slecht, ik tank E10 maar merk dat de MINI slechter functioneert.
0
Geen stemmen
Helaas heb ik al schade aan de MINI vanwege het tanken van E10
0
Geen stemmen
Ik ga stoppen met het tanken van E10 en tank voortaan alleen nog maar premium brandstof
3
21%
 
Totaal aantal stemmen: 14
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Tank jij E10?

09 jan 2020, 17:47

Sinds oktober vorig jaar leveren vrijwel alle tankstations E10. Dit is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd, wat beter is voor het milieu omdat er voor bio-ethanol geen fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald. We zijn nu een paar maanden onderweg met E10-benzine en Radar vroeg om uw ervaring hiermee. Binnen een paar dagen ontvingen ze bij Radar meer dan 400 reacties. Niet iedereen is tevreden met de toevoeging van bio-ethanol.



Hoe zit dat bij de NewMINIclub leden (MINI rijders). Merken jullie verschil?

Paul Tap is docent autotechniek aan de Aventus Hogeschool. Hij vertelt dat één van de grootste nadelen van bio-ethanol is dat het vocht aantrekt. Als de auto niet regelmatig warmdraait dan blijft dat vocht in de motorolie zitten. 'Water smeert heel erg slecht en olie juist goed en de combinatie van die twee is niet wenselijk. Dan kun je het verschijnsel krijgen dat heet white sludge of mayonaise. En als je dan de een keer de olievuldop van je motor afhaalt als ie niet warm genoeg is geweest dan zou je aan de binnenkant een witte substantie kunnen zien zitten. En dat is de reactie van water en olie.'
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Tank jij E10?

09 jan 2020, 20:32

Ik tank al maanden E10 en af en toe een tank premium brandstof. Ik rij dagelijks meestal minimaal 50 kilometer en dan word de motor wel lekker warm. Geen last van witte mayonaise of sludge. Ik hoop dat het zo blijft!
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Tank jij E10?

10 jan 2020, 07:25

Serieus he...

90% van de mensen die klagen, die tanken altijd bij Tango, Fill-it, Tink en andere prijsvechters.
Zonder dat zij het weten zit daar al jaren E10 in!

Texaco had "Blue-ONE". Dat was 2ct goedkoper toen het uit kwam.
Iedereen massaal tanken en oooooh zo blij. Dat was/is ook E10!
In Frankrijk is het denk ik al een jaar of 5 a 6 te krijgen en niemand klaagt …

En wat wil je doen dan premium brandstof? Ook die zijn E10. Euro98 = E5
Alleen Euro100/102 is bio-vrij.

Het is allemaal een storm in een glas water.
Alleen hele oude auto's kunnen er last van hebben. Dan heb ik het over auto van vóór 1990.
Die auto's mogen binnenkort toch nergens meer komen, dus moeten gewoon vervangen worden.
Kan wel gaan schelden en moeilijk doen, maar over 20jaar rijden we allemaal elektrisch en lachen we over deze 'discussie'
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Tank jij E10?

10 jan 2020, 17:35

Richard,

ben benieuwd of we over 20 jaar allemaal elektrisch rijden want dan moet dat prijskaartje voor aanschaf voor een elektrische auto zeker omlaag want ik kan me bevoordeeld geen Elektrische MINI veroorloven cq aanschaffen ( of auto die ik leuk vindt :wink: ) en velen met mij. Hiernaast is Nederland een caravan land, ik zie ze niet met duizenden tegelijk elektrisch naar Frankrijk/Spanje rijden en rijen bij de laad paal staan, snelladen kost een half uurtje, auto aftanken kost 5 minuten. Voor die groep zal Hybride dan nog steeds een beter alternatief zijn of waterstof auto's moeten gaan doorbreken maar weet eigenlijk niet of die dan een zware caravan kunnen/mogen trekken. Hiernaast is het ook een beetje of er een 2de hands markt gaat komen voor elektrische auto's, moet wel maar of dat al binnen 20 jaar voor iedereen toegankelijk gaat zijn. Ik laat me verrassen. Voor wat betreft de brandstof, sinds ik de MINI rijd tank ik nagenoeg altijd al 98, in het begin 95 gepakt en daar gaat de MINI echt niet van kapot maar vind de R55/R56 Coopertjes op 98 lekkerder lopen, dat was mijn voornaamste reden om 98 te tanken.

We gaan wel zien wat de automarkt gaat brengen in de toekomst, kan me er eigenlijk niet zo druk om maken, voorlopig blijven we lekker met MINI's doorrijden :D :icon_top:

Gr. Milco

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”