Motorolie R53

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Motorolie R53

14 mar 2006, 23:06

Ik las net dat er in de MINI als olie volsynthetische 5W-30 motorolie zit. Nou heb ik voordat ik in oktober naar Misano ging zelf wat olie bijgevuld maar daarbij gelet op de volgende codes waarvan ik niet meer weet waar ik ze vandaan heb:

BMW Longlife-01
BMW Longlife-98
ACEA A3

Ik heb nog een keer gezocht in de manual en zie nu 5W-40 of 5W-30 als goedgekeurde oliën staan.

Nou heb ik geloof ik 10W-40 toegevoegd aangezien ik daar nog een halve bus van heb staan van het merk tankstation waar ik de olie heb bijgevuld, maar ik heb er ook nog één staan van mijn motor die ook 10W-40 is. Is die 10W-40 dan dikker of dunner en kan het kwaad dat ik een half litertje 10W-40 erbij heb gegooid? Zal wel niet want ik rij er al weer bijna een half jaar mee, tijd om weer te controleren trouwens.
Laatst gewijzigd door Berthil op 18 dec 2011, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

15 mar 2006, 09:44

10W40 is over het hele temperatuurbereik iets dikker. (Disclaimer: het volgende is een beetje een klok-klepel verhaal, klopt ongeveer maar ik ben geen olie-specialist :) ). Als vuistregel kun je aanhouden dat het getal voor de W de viscositeitsgradatie (geen idee wat de officiele term is) is bij "koude" motor en het getal na de W de gradatie bij warme motor - dat de gradatie bij warm hoger is betekent dat de olie bij opwarmen dus niet zoveel dunner wordt als je bij een olie zou hebben die over het hele temperatuurbereik dezelfde viscositeitsgradtie heeft, de hogere temperatuur wordt als het ware gecompenseerd door een hogere viscositeitsgradatie.

Maar, een half litertje kan geen kwaad op het totaal (een klassieke Mini heeft al iets van een liter of 4-5, Mini2 zal nog wel een schep meer zijn).

Wat wel belangrijk is om op te letten is dat je geen synthetische en minerale olie mengt. Het naadje van de kous vergeet ik altijd, maar schijnt in bepaalde verhoudingen vlokvorming te kunnen geven.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

15 mar 2006, 14:16

Berthil,

Een halve liter is niet zón probleem zolang de olie die je bijgevuld hebt
maar volsyntetisch is.
Het eerste getal staat voor hoe vloeibaar de olie is in koude toestand. Dus belanrijk bij de koude start ! (smering onderdelen)
Tweede getal geeft aan tot welke themperatuur de olie geschikt is. (smeereigenschappen worden minder naarmate dit overschrede wordt)

Zo een beetje duidelijk?

GR.werner
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

15 mar 2006, 14:37

werner schreef:Tweede getal geeft aan tot welke themperatuur de olie geschikt is.
Niet mee eens, zie boven waarom niet :) (In wat voor temperatuureenheid zou die 40 of 30 moeten zijn dan? Geen graden celcius in elk geval, want motorolie wordt makkelijk 90 graden ofzo, als het niet meer is). Zowel het getal voor de W als na de W is een maat voor de viscositeit van de olie, alleen bij verschillende temperaturen. Een 10W40 multigrade olie is in koude toestand even dik als een even koude monograde olie 10, en in warme toestand even dik als een even warme monograde olie 40.

De hele gedachte achter een multigrade motorolie is dat de viscositeit van de olie minder varieert met de temperatuur dan een simpele monograde olie zou doen. Anders zou je olie bij koude motor te dik zijn om rondgepompt te worden, en/of bij warme motor te dun om nog voldoende te smeren.
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

15 mar 2006, 19:53

De getallen staan voor een bepaalde waarde dus inderdaad niet direct voor de temperatuur. Ik neem aan dat dat wel duidelijk is! :lol:

GR.werner
Gebruikersavatar
Eelke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Zeist
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 nov 2005, 16:17
Nederland

16 mar 2006, 08:44

Helaas niet dus :)
Eelke Blok
1991 Carb Cooper, gerestaureerd
2006 Cooper Checkmate 2001 Cooper Chili 2004 Cooper Chili (Censored) 2018 Cooper S Countryman
"Small cars need big attitudes" -- EB
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

20 mar 2006, 23:29

De getallen zijn internationale vastgestelde waardes bij verschillende diktes oftewel viscositeiten. Er is ook een viscositeitsindex waar alle oliefabrikanten zich aan moeten houden.

Gr. Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dublin
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:51

03 aug 2006, 23:14

Ik heb er helaas geen Nederlandse vertaling van, maar here goes nothing (moet wel lukken toch?):
What’s written on your oil bottle and what does it mean.

This post may seem like going back to basics but I am constantly surprised by the amount of people who do not know or understand what is written on a bottle of oil and therefore no idea of what they are buying/using.

To be blunt about the subject, if a bottle of oil does not contain the following basic information then DO NOT buy it look for something that does!

1) The purpose for which it is intended (i.e. Motor oil, Gear oil etc)

2) The viscosity (i.e. 10w-40, 5w-30 etc for Motor oils and 80w-90, 75w-90 etc for Gear oils)

3) The specifications that it meets (should contain both API and ACEA ratings)

4) The OEM Approvals that it carries and the codes (i.e. MB229.3, VW503.00, BMW LL01 etc)

Ignore the marketing blurb on the label it is in many cases meaningless and I will explain later what statements you should treat this with some scepticism

So, what does the above information mean and why is it important?

THE BASICS

All oils are intended for an application and in general are not interchangeable. You would not for example put an Automatic Transmission Oil or a Gear Oil in your engine! It is important to know what the oils intended purpose is.

VISCOSITY

Most oils on the shelves today are “Multigrades”, which simply means that the oil falls into 2 viscosity grades (i.e. 10w-40 etc)

Multigrades were first developed some 50 years ago to avoid the old routine of using a thinner oil in winter and a thicker oil in summer.

In a 10w-40 for example the 10w bit (W = winter, not weight or watt or anything else for that matter) simply means that the oil must have a certain maximum viscosity/flow at low temperature. The lower the “W” number the better the oils cold temperature/cold start performance.

The 40 in a 10w-40 simply means that the oil must fall within certain viscosity limits at 100 degC. This is a fixed limit and all oils that end in 40 must achieve these limits. Once again the lower the number the thinner the oil, a 30 oil is thinner than a 40 oil at 100 degC etc. Your handbook will specify whether a 30, 40 or 50 etc is required.

SPECIFICATIONS

Specifications are important as these indicate the performance of the oil and whether they have met or passed the latest tests or whether the formulation is effectively obsolete or out of date.
There are two specifications that you should look for on any oil bottle and these are API (American Petroleum Institute) and ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) all good oils should contain both of these and an understanding of what they mean is important.

API

This is the more basic as it is split (for passenger cars) into two catagories. S = Petrol and C = Diesel, most oils carry both petrol (S) and diesel (C) specifications.

The following table shows how up to date the specifications the oil are:

PETROL

SG - Introduced 1989 has much more active dispersant to combat black sludge.

SH - Introduced 1993 has same engine tests as SG, but includes phosphorus limit 0.12%, together with control of foam, volatility and shear stability.

SJ - Introduced 1996 has the same engine tests as SG/SH, but phosphorus limit 0.10% together with variation on volatility limits

SL - Introduced 2001, all new engine tests reflective of modern engine designs meeting current emissions standards

SM - Introduced November 2004, improved oxidation resistance, deposit protection and wear protection, also better low temperature performance over the life of the oil compared to previous categories.

Note:

All specifications prior to SL are now obsolete and although suitable for some older vehicles are more than 10 years old and do not provide the same level of performance or protection as the more up to date SL and SM specifications.

DIESEL

CD - Introduced 1955, international standard for turbo diesel engine oils for many years, uses single cylinder test engine only

CE - Introduced 1984, improved control of oil consumption, oil thickening, piston deposits and wear, uses additional multi cylinder test engines

CF4 - Introduced 1990, further improvements in control of oil consumption and piston deposits, uses low emission test engine

CF - Introduced 1994, modernised version of CD, reverts to single cylinder low emission test engine. Intended for certain indirect injection engines

CF2 - Introduced 1994, defines effective control of cylinder deposits and ring face scuffing, intended for 2 stroke diesel engines

CG4 - Introduced 1994, development of CF4 giving improved control of piston deposits, wear, oxidation stability and soot entrainment. Uses low sulphur diesel fuel in engine tests

CH4 - Introduced 1998, development of CG4, giving further improvements in control of soot related wear and piston deposits, uses more comprehensive engine test program to include low and high sulphur fuels

CI4 Introduced 2002, developed to meet 2004 emission standards, may be used where EGR ( exhaust gas recirculation ) systems are fitted and with fuel containing up to 0.5 % sulphur. May be used where API CD, CE, CF4, CG4 and CH4 oils are specified.

Note:

All specifications prior to CH4 are now obsolete and although suitable for some older vehicles are more than 10 years old and do not provide the same level of performance or protection as the more up to date CH4 & CI4 specifications.

If you want a better more up to date oil specification then look for SL, SM, CH4, CI4

ACEA

This is the European equivalent of API (US) and is more specific in what the performance of the oil actually is. A = Petrol, B = Diesel and C = Catalyst compatible or low SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus and Sulphur).

Unlike API the ACEA specs are split into performance/application catagories as follows:

A1 Fuel economy petrol
A2 Standard performance level (now obsolete)
A3 High performance and/or extended drain
A4 Reserved for future use in certain direct injection engines
A5 Combines A1 fuel economy with A3 performance

B1 Fuel economy diesel
B2 Standard performance level (now obsolete)
B3 High performance and/or extended drain
B4 For direct injection car diesel engines
B5 Combines B1 fuel economy with B3/B4 performance

C1-04 Petrol and Light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 low SAPS, two way catalyst compatible.
C2-04 Petrol and light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 mid SAPS, two way catalyst compatible.
C3-04 Petrol and light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 mid SAPS, two way catalyst compatible, Higher performance levels due to higher HTHS.

Note: SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous and Sulphur.

Put simply, A3/B3, A5/B5 and C3 oils are the better quality, stay in grade performance oils.

APPROVALS

Many oils mention various OEM’s on the bottle, the most common in the UK being VW, MB or BMW but do not be misled into thinking that you are buying a top oil because of this.

Oil Companies send their oils to OEM’s for approval however some older specs are easily achieved and can be done so with the cheapest of mineral oils. Newer specifications are always more up to date and better quality/performance than the older ones.

Some of the older OEM specifications are listed here and depending on the performance level of your car are best ignored if you are looking for a quality high performance oil:

VW – 500.00, 501.00 and 505.00

Later specs like 503, 504, 506 and 507 are better performing more up to date oils

MB – 229.1

Later specs like 229.3 and 229.5 are better performing more up to date oils.

BMW – LL98

Later specs like LL01 and LL04 are better performing more up to date oils.


FINALLY

Above is the most accurate guidance I can give without going into too much depth however there is one final piece of advice regarding the labelling.

Certain statements are made that are meaningless and just marketing blurb, here are a few to avoid!

Recommended for use where……………
May be used where the following specifications apply……………
Approved by………………………..(but with no qualification)
Recommended/Approved by (some famous person, these endorsements are paid for)
Racing/Track formula (but with no supporting evidence)

Also be wary of statements like “synthetic blend” if you are looking for a fully synthetic oil as this will merely be a semi-synthetic.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FastBunny
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 1171
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:54

04 aug 2006, 09:25

De fles olie die we bij de MINI kregen was volgens mij 0W15 :?
Afbeelding
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dublin
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:51

04 aug 2006, 09:36

:shock: :shock: Zelfs in de ///M motoren van BMW wordt "maar" 0W30 of 0W40 gedaan! :shock:

0W15 lijkt me heel sterk, als het al een 0W is dan 40
Afbeelding
steunebrink
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 okt 2006, 21:58

Olie R53

28 dec 2006, 14:33

wat is de beste olie voor een cooper s? (2003)

en hoe kan ik de service interval resetten?
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini
Locatie: ZTM
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:17

28 dec 2006, 16:25

ik gebruik uitsluitend shell producten (aandelen heh :mrgreen: )

Er staat ergens onder de motorkap castrol...maar ja, waar vind je castrol? zeker bij de texaco ofzo, ja daar kom ik nooit...

service interval staat in een ander topic beschreven, ff zoekfunctie gebruiken :wink:

edit: misschien kan een mod deze topic moven naar vragen en oplossingen of onderhoud, daar past het beter in...
Laatst gewijzigd door FunkyRAT op 28 dec 2006, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
steunebrink
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 okt 2006, 21:58

28 dec 2006, 16:27

het gaat me meer om het type olie.... 10W40 ofzo...

vol syn? half syn?
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini
Locatie: ZTM
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:17

28 dec 2006, 16:28

ik gooi dr helix plus in, is 5W40 (half-synth)

edit: interval resetten
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

28 dec 2006, 16:36

Ik heb hier de originele literflessen Castrol TXTLL04 die je bij de dealer koopt staan.

Dat is een volsynthetische 5W-30. Die gaan in alle MINI's inclusief JCW's.

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”