Ratel onder de 2000 toeren 2002 R53

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Plaats reactie
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10
Locatie: Velserbroek

15 dec 2016, 17:14

Ik heb sinds een tijdje een ratel in mijn motor. Is aanwezig bij koude start, en gaat soms weg als de motor warm is en soms wordt hij juist luider. Ik hoor het heel soms binnen maar meestal alleen als ik het raam open doe. Bij 1500 toeren is het het meest duidelijk maar boven de 2000 verdwijnt het zowat.

Dat ik weet is het ontstaan omdat het oliepijl nogal laag stond vlak nadat ik hem gekocht heb. Geluid werd even minder nadat ie een beurt had gehad en olie ververst was, maar is nu weer helemaal terug.

Ik zat eerst te denken aan de kettingspanner, maar twijfel omdat het geluid bij de meeste luider wordt als het toerental stijgt, en het bij mij boven de 2000 eigenlijk verdwijnt/overstemt wordt door de motor zelf.

Ik probeer vanavond een video ervan bij te voegen, maar heeft iemand al een goed idee?
Olieverbruik is niet bijzonder, kwart liter per 2000 km ongeveer.
lawewing
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 jul 2014, 10:27

16 dec 2016, 09:43

Puur afgaande op je beschrijving klinkt het toch als de kettingspanner, of wellicht de ketting zelf, die opgerekt is. Hoe dan ook, ik zou er zo snel mogelijk mee naar een garage gaan.
Funcar: Mini Cooper S, 2003 (R53), dark silver - stage 2 tuning (203pk, 250Nm, Beek Auto Racing)
Daily ride: Skoda Octavia 1.9TDI, black (136pk, 350Nm, DM Tuning)
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10
Locatie: Velserbroek

16 dec 2016, 10:56

Ben er achter gekomen dat het dus geen geluid van de motor zelf is, maar te maken heeft met de koppeling. Ik kan het geluid alleen horen als ik stil sta, en het blijkt dus alleen zich voor te doen als de koppeling niet ingetrapt is. Zodra ik de koppeling intrap is het geluid weg. Dit alles terwijl de auto niet in versnelling staat. Het kan dus volgens mij ook de versnellingsbak niet zijn aangezien er geen versnelling geselecteerd is.
Kettingspanner kan het dus niet zijn, dan zou het geluid niet weg gaan bij het intrappen van de koppeling. Iemand die mij nu wat meer kan vertellen?
griendar
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jul 2008, 15:29

16 dec 2016, 11:24

zwaardere drukgroep en platen laten monteren
Ik heb het ook gehad R53 JCW, was nog garantie toen
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10
Locatie: Velserbroek

16 dec 2016, 12:58

Want wat was precies de oorzaak? staat nu 130.000 op de teller en kan niks vinden dat duid op dat de koppeling al vervangen is. Vervang ik hem liever als hij begint te slippen.
lawewing
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 jul 2014, 10:27

18 dec 2016, 12:36

Levensduur van koppeling bij een R53 is, zo heb ik begrepen, gemiddeld genomen maximaal (met nadruk daarop) 130dkm. De ratel kan heel goed komen door speling op de koppelingsplaten (door slijtage). Vervangen is de enige optie. Je kunt dan kiezen tussen een zwaardere 'sportkoppeling' (katching), normale platen met dubbel massa viegwiel (standaard) of normale platen met vast vliegwiel (valeo 4p kit). Laatste optie heeft als voordeel dat vliegwiel niet meer vervangen hoeft te worden, maar als nadeel (schijnt) dat koppelen iets schokkeriger kan gaan (dual mass vliegwiel filtert die schokken eruit).

Ik ben zelf ook aan het orierenteren voor een nieuwe koppeling (met toebehoren), maar twijfel nog tussen dual mass vliegwiel of vast vliegwiel. Mijn R53 heeft nu 117dkm gelopen en voor zover mij bekend ook nog steeds de originele koppeling. Drukgroep maakt bij wegrijden zo nu en dan wel eens geluid (zogenaamde 'chewbacca geluid').
Funcar: Mini Cooper S, 2003 (R53), dark silver - stage 2 tuning (203pk, 250Nm, Beek Auto Racing)
Daily ride: Skoda Octavia 1.9TDI, black (136pk, 350Nm, DM Tuning)
Daveke
Sponsor
Berichten: 6677
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

18 dec 2016, 17:51

Sportkoppeling rijdt niet schokkerig weg, als dat gebeurt - heb je zelf geen controle over je koppeling.

Normaal gezien zitten er veertjes in de plaat, die de functie van DMF enigszins overnemen.

Voor TS:
Als je geluid weg gaat als je de koppeling in drukt is het baklager klaar
Als je geluid weg gaat als je wat gas geeft wrs de kettingspanner, maar grote kans dat de ketting opgerekt is dan
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10
Locatie: Velserbroek

18 dec 2016, 21:03

Ja het geluid is helemaal weg als ik de koppeling in trap. sterkte van het geluid wordt soms ook minder als ik 2 of 3 keer de koppeling in trap. Ik ben mij inderdaad al aan het oriënteren op een nieuwe koppeling, mij leek deze van minispeed dan wel aantrekkelijk: http://www.minispeed.nl/product.php?id= ... 55&model=1
Wil het alleen pas van het voorjaar/zomer doen, zal het kwaad kunnen om er nog even mee door te rijden?
Vinny85
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 292
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

19 dec 2016, 06:34

Ik wil niet bemoeien maar het scheelt wel weer iets: http://www.mijnautoonderdelen.nl/koppel ... 35024.html
Ennn als jeje koppeling laat doen doe dan ook meteen je krukaskering wel zo handig nu alles al open licht.
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10
Locatie: Velserbroek

20 dec 2016, 11:31

Dat is inderdaad weer een stukje goedkoper! Ben ook even aan het praten met de mensen bij GoGarage37, die hebben dit probleem ook al vaker voorbij zien komen.
degraan
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jan 2016, 00:37
Locatie: Leiden

29 dec 2016, 09:47

Daar weet Roel wel raad mee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
WenMini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 240
Lid geworden op: 06 feb 2016, 21:49
Locatie: Omg Roermond
Contacteer:

22 jan 2017, 17:26

Ik had bij mijn R50 vorig jaar ook een vreemde ratel bij bepaalt toerental; meestal tussen 1500-2500 toeren. Ze hebben bij de garage zich suf zitten zoeken. Het bleek uiteindelijk de klopsensor te zijn! En inderdaad, geluid weg. Hoop voor jou dat het misschien ook zoiets goedkoops, maar niet voor de hand liggend, is. En anders voor andere mini rijders die ook een vreemd geratel horen. Ik werd er stapelgek van in ieder geval.
Groet, Wendy


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
VW Golf IV 1.6 16v, VW Golf V 2.0 TDI, Audi A3 2.0 TDI, Mini One 1.6 16v 125 PK(getuned) R56S JCW

Afbeelding
Destynx
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 sep 2016, 16:10
Locatie: Velserbroek

23 jan 2017, 20:01

Ja ik kan er gewoon mee door rijden, kan niet veel kwaad dit. Meerdere forumleden die dit probleem hebben rijden er gewoon meer door.
Vinny85
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 292
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

20 apr 2017, 06:31

En daar bedoel je uiteraard de koppeling mee.
Plaats reactie

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”