Geluiden na verlagen van de Cooper?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

Geluiden na verlagen van de Cooper?

23 nov 2005, 23:17

Hoi,

Gisteren is mijn MINI 3cm verlaagt dmv Eibach veren. Nu merk ik dat er (links)achterin meer geluid komt. Is een soort kraken/trillen.
Komt dit omdat de auto verlaagt is? Dit was me eerder niet opgevallen.
LUV2XLR8: Heb jij dit ook gemerkt?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

23 nov 2005, 23:26

Een beetje off-topic, maar is je MINI uitgelijnd? Na de andere banden was het niet nodig maar nu na het verlagen wel!

Ik heb geen ervaring met het verlagen van een MINI maar het lijkt me niet logisch dat je nu ineens rare geluiden hoort. Misschien is er iets niet goed vastgezet...
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

24 nov 2005, 00:53

yup, De MINI is uitgelijnd.

Is volgens mij niet echt een geluid van iets dat los zit. Misschien doordat de MINI wat harder is geworden (na verlagen en dunnere banden). Zal morgens eens verder kijken :)
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

Re: Geluiden na verlagen van de Cooper?

24 nov 2005, 06:49

Maaij schreef:LUV2XLR8: Heb jij dit ook gemerkt?
Hey Maaij, nee...ik heb geen last van vreemde geluiden na de verlaging.
Mars-O is verlaagd d.m.v. AP-veren (ca. 4 cm).

Ik zou het idd wel even laten nakijken, mss is er een veer gebroken o.i.d.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

25 nov 2005, 12:37

Ik heb iets soortgelijks wel eens gehad na verlaging van een Golf III.
Ik dacht toen dat het de schokbrekers waren die de herrie veroorzaakten.
De standaard schokbrekers in combinatie met de lagere veren.
Toch maar ff naar laten kijken als ik jou was. Mochten het de schokbrekers zijn, dan is een mogelijke oplossing ook de schokbrekers te vervangen voor sportschokdempers, bijvoorbeeld Koni's of iets dergelijks? Maar het kan ook zijn dat je banden af en toe tegen de binnenkant van je wielkasten komen (aanlopen)? Heb je originele Mini-wielen met juiste bandenmaat eronder of iets van een banden/velgenboer waarbij de ET-waarde niet helemaal goed gekozen zou kunnen zijn?
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

25 nov 2005, 13:07

Ga zo even terug om het te laten kijken. Banden mag geen probleem zijn (215/35/18). Deze mogen eigenlijk niet tegen de wielkasten komen.
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

28 nov 2005, 11:24

@Maaij: Heb je er al naar laten kijken? Ben wel benieuwd eigenlijk...
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

28 nov 2005, 13:50

Auto heb ik vandaag weg gebracht. Als ik meer weet dan horen jullie het wel ;)
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

30 nov 2005, 15:52

Vandaag auto terug gekregen. Ze hebben alles nagekeken (schokdempers, veren of alles vast zat etc). Alles zat goed en was goed.
Volgens hun komt dit door de standaard schokbrekers icm verlagings veren.
De verlagingsveren zijn een stuk korter dan de standaard veren. Dit zorgt voor dat klapperend geluid. Dit zou met sport schokbrekers verholpen worden.
Veel MINI rijders hebben volgens mij de MINI verlaagt met alleen verlagingsveren. Ben dit probleem nog nooit tegengekomen
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

30 nov 2005, 16:11

Ja ditzelfde had ik dus met die Golf III. Hier had ik ook alleen verlagingsveren opgezet in combinatie met de standaard dempers.
De standaard dempers van Volkswagen zijn heel comfortabel (dus slap) en daardoor eigenlijk niet geschikt voor verlaging. Een kortere veer is bij inveren eerder op het eind van z'n veervermogen. Bij een kortere veer hoort dus een stuggere demper dan bij een standaard veer. De standaard veer en de standaard demper zijn door de fabrikant bij elkaar gekozen als goed bij elkaar passende set. Als je later verlagingsveren monteert dan kan het veerkarakter weleens niet meer bij het dempingskarakter passen en rijdt je auto er eerder slechter door dan beter. Daarom wordt vaak geadviseerd verlagingsveren te combineren met sportdempers, tenzij de standaard dempers al lekker stug zijn. En hier begrijp het dus ff niet. Heb jij het Chili-pakket (met sportonderstel) onder je Mini zitten?
Ik heb het Chili-pakket onder de Mini en dat is al erg stug. Zou je volgens mij zo verder kunnen verlagen met alleen veren. Maar ik weet niet of een Mini zonder Chili-pakket standaard ook al zo stug geveerd/gedempd is?
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

30 nov 2005, 16:17

Na die Golf had ik een Vectra. Toen dacht ik nu ga ik het eens goed aanpakken en daar heb ik -40mm verlagingsveren onder gezet met gele Koni schokdempers en dan reed als een trein zonder rare geluiden.
Qua rijgedrag vergelijkbaar met de Mini Cooper met sportonderstel waar ik nu mee rijd.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

30 nov 2005, 16:27

Sepp: bedankt voor je uitleg. :)

De Cooper heeft standaard al een sportonderstel. Bij het Chilli pakket zit een Sportonderstel+ (zelfde als de Cooper S). Deze is idd wat stugger. Hier ligt denk ik ook mijn probleem. Ik heb de standaard sportonderstel (Pepper pakket) en niet de sportonderstel+.
Kijken hoeveel sportdempers voor de MINI kost ;)

Is het mogelijk om alleen de schokdempers achter te verwissellen met sportdempers (voor dus met standaard dempers)? Voor heb ik geen problemen. Vind het een beetje zonde van het geld om deze ook te moeten verwissellen.
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

30 nov 2005, 20:05

@Maaij: het probleem is dus precies wat ik al dacht. John Cooper (Mini Tuner) monteert ook alleen verlagingsveren in combinatie met het af-fabriek geleverde Sportonderstel Plus. In alle andere gevallen zul je dus ook de standaard dempers moeten vervangen voor sportdempers om weer een goed matchend verlagingssetje te krijgen.
Wat betreft je vraag over alleen achter sportdempers te monteren:
Zou ik niet doen. Lijkt een goedkope oplossing, maar denk eens aan wat voor weggedrag je dan krijgt. Voor wil de auto in een bocht overhellen en achter is hij zo stug als een plank. De auto gaat dus torderen. Absoluut een slecht weggedrag! Mijn advies als je je portomonnee een beetje wil sparen. Vraag eens naar de prijzen voor 4 sportdempers bij de betere bandenboer ipv de Mini dealer. Die hebben vaak meerdere merken in verschillende prijsklassen in hun programma. En gezien het feit dat je in Limburg woont: waarom vergelijk je de prijzen van de bandenboeren niet met die net over de grens in Duitsland of Belgie??
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
flyguy
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: London
Berichten: 97
Lid geworden op: 07 nov 2005, 17:45

30 nov 2005, 20:30

Ik zeg het nog 1 keer: ebay!
http://cgi.ebay.de/original-MINI-Cooper ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/BMW-Mini-Cooper-S-Ko ... dZViewItem
En als je nog even op ebay.de kijkt zie je nog veel meer verschillende soorten/merken sportveren/onderstel etc (nieuw/gebruikt).
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

30 nov 2005, 20:52

Ik heb ook een Mini Cooper met Chili-pakket,
maar wel extra het Sportonderstel Plus genomen...

Naderhand zijn er AP verlagingsveren gemonteerd,
en ben daar uitermate tevreden over...
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”