Achteruitrijcamera -> hij zit erin!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

03 okt 2010, 20:53

Heel gaaf gedaan John!

Zou dit ook aan te sluiten zijn op de OEM navi?
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

04 okt 2010, 19:06

Hmm, dat zou ik niet weten eerlijk gezegd, hij heeft plus en min nodig voor de stroom, en verder komt er een video-tulp kabeltje uit. Ik heb gekeken naar de inbouwhandleiding van de originele Mini camera gekeken en daar had je allemaal kabelbomen erbij die ook naar een regelunit gaat van de navigatie. Denk niet dat het plug en play is. Maar misschien dat het wel een kwestie is van het video kabeltje op het goede plugje zetten en dat ie dan werkt. Er hoeft in ieder geval niet gecodeerd te worden, dus misschien dat het dan wel zou werken?

Zou je eigenlijk met een videokabeltje moeten testen met een ander videoapparaat (camera ofzo, hoogstens verkloot je alleen het kabeltje). Even kijken op welk puntje hij moet en kijken of het werkt?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

04 okt 2010, 21:51

Bij de OEM Navi zit een interface die je apart moet kopen met de camera.
Gaat dus niet werken met alleen de camera, er zit geen tulp aansluitng op de navigatie om daar zo maar video op aan te sluiten.

Een andere interface te vinden die op de OEM navigatie werkt is moeilijk.
Ik heb een interface gekocht van een HTS electrotechniek student (remmie) die er zelf nog wat bij heeft moeten knutselen om te zorgen dat het beeld van de achteruitrijcamera niet scrollt. Alles wordt automatisch ingeschakeld bij het in de achteruit zetten van de versnelling via signalen over de Canbus.
Is dat bij de JVC ook het geval of moet je daar zelf nog wat omzetten?

Afbeelding

Afbeelding
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

04 okt 2010, 22:04

Ja, je hebt toch inderdaad die interface nodig, heel fijn, wordt lastig dus. Die krijg je erbij als je de originele Mini set koopt, maar dan ben je natuurlijk veel duurder uit...

De JVC herkent dingen zoals of je handrem aangetrokken is, in de achteruit staat, verlichting aan staat, etc.

Dat handremsignaal is nodig om ervoor te zorgen dat beeld van de dvd speler alleen maar wordt weergegeven als de handrem is aangetrokken (veiligheidsredenen). Dat was makkelijk te omzeilen om die kabel op een plus pool aan te sluiten waar altijd stroom op staat waardoor het systeem denkt dat de handrem altijd is aangetrokken. Hierdoor kan je altijd naar een dvd kijken met beeld (anders alleen met geluid).

Het achteruitrijsignaal heb ik aangesloten op het achteruitrijlicht. Als die aangaat, gaat het beeld om naar de achteruitrijcamera. Wel lollig aan het systeem is dat je ook op een knop kan drukken terwijl je gewoon vooruit rijd en het camerabeeld op het scherm komt. Maar dat ligt niet aan de kabel, dat kan je in het systeem instellen. Je kan in het systeem instellen dat de camera aan gaat als je hem in de achteruit zet, of als je langzaam rijd (denk onder de 10 of 20 km/u ofzo, niet getest), of als je op de display knop drukt.
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

26 dec 2012, 12:44

Berthil schreef: Ik heb een interface gekocht van een HTS electrotechniek student (remmie) die er zelf nog wat bij heeft moeten knutselen om te zorgen dat het beeld van de achteruitrijcamera niet scrollt.
Dit kwam waarschijnlijk omdat het navigatie systeem met het zgn. NTSC systeem werkt, en wij hier in Nederland met PAL werken.
Als je een PAL beeld hierop los laat gaat het beeld scrollen.
Met een NTSC camera lost je dit ook op.

Ron.
Rode_Kogel
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 153
Lid geworden op: 02 feb 2011, 22:43

26 dec 2012, 20:09

Voor mijn Ford SMax vind ik dat wel een mooie oplossing, bij de MINI heb ik gelukkig redelijk controle over de achterkant, deze is vrij overzichtelijk .. :D
Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
schnhvn
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Amsterdam
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2012, 21:13

27 dec 2012, 09:53

Mooi gedaan!

Persoonlijk zou ik dan ook led verlichting maken aan de linkerkant van de kentekenverlichting, dan is dat weer symmetrisch.
Anto
Be Mini
Be Mini
Locatie: Sint-Andries (Brugge) (B)
Berichten: 459
Lid geworden op: 23 apr 2012, 17:31

27 dec 2012, 11:15

mooi , hebben dit op onze Volvo , leuk
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Hillywood
Berichten: 4614
Lid geworden op: 01 okt 2010, 15:34

27 dec 2012, 12:51

Omdat ie toch al uit het stof is gehaald, kan ik in deze thread net zo goed even vragen of dit eigenlijk ook mogelijk is op een R56 met Navi....
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

27 dec 2012, 16:45

Zo, da's idd een stoffig topic.... :lol:

Ruim twee jaar oud..
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

27 dec 2012, 22:42

P5ycH0 schreef:Omdat ie toch al uit het stof is gehaald, kan ik in deze thread net zo goed even vragen of dit eigenlijk ook mogelijk is op een R56 met Navi....
Ik denk het wel, even zoeken op bv "navigatie video interface".

Ron.
patjakker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2015, 03:51

Re: Achteruitrijcamera -> hij zit erin!

08 dec 2018, 23:25

[EDIT... Ik snap hem al, sorry, hahaha]

====================================

Dit is een ouder topic.. Maar toch even een vraagje hierop .

Mijn (2007) MINI Cooper S blijkt nu voorzien te zijn van zo'n achteruitrij camera, precies zoals op de foto's in deze thread. Boven de nummerplaat, bij de nummerplaatverlichting. Maar die werkt niet. Het zat er al in toen ik de auto in 2015 kocht. Nooit geweten dat het er zat.

Ik zou weleens willen weten hoe ik kan kijken of ik dat ding werkend kan krijgen. Als dat werkt, zou me dat heel goed uitkomen momenteel.

Er ligt o.a. een lange kabel met gele tulp-stekker los in de zijkant van de kofferbak ruimte. En die komt van de ergens in de achterklep (camera) vandaan. Hij komt uit bij de achterlamp achter de bekleding.

Ik heb gegoogled en gedaan. Maar kan niets duidelijk vinden op dit:

VRAAG:::: Waar zou die gele tulp stekker heen moeten? Waar hoort die ingeplugged te worden? Waar zou eventueel een Video aansluiting kunnen zitten?

En daarbij: In dat menu waar de ook de navigatie zit kun je onder "Entertainment" kiezen voor bijvoorbeeld FM, AM, CD, etc etc. Maar ook voor "VIDEO"en zelfs "TV". De navigatie gaat d.m.v. een DVD speler, die trouwens volgens mij geen normale DVD's afspeelt. Maar dit alles zegt me wel dat er dus iets mee moet kunnen.

Dus a.u.b. Wanneer je dit leest, en je kunt me iets van info vertellen, hoe onbelangrijk het ook lijkt. Dat zou ik meer dan op prijs stellen. Het lijkt een onbelangrijke vraag. Maar je moest eens weten ...

Alvast enorm bedankt,

Groetjes
Gebruikersavatar
CooperS2005
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 feb 2016, 17:13

Re: Achteruitrijcamera -> hij zit erin!

12 dec 2018, 13:35

patjakker schreef:
08 dec 2018, 23:25
....
VRAAG:::: Waar zou die gele tulp stekker heen moeten? Waar hoort die ingeplugged te worden? Waar zou eventueel een Video aansluiting kunnen zitten?

En daarbij: In dat menu waar de ook de navigatie zit kun je onder "Entertainment" kiezen voor bijvoorbeeld FM, AM, CD, etc etc. Maar ook voor "VIDEO"en zelfs "TV". De navigatie gaat d.m.v. een DVD speler, die trouwens volgens mij geen normale DVD's afspeelt. Maar dit alles zegt me wel dat er dus iets mee moet kunnen.

Dus a.u.b. Wanneer je dit leest, en je kunt me iets van info vertellen, hoe onbelangrijk het ook lijkt. Dat zou ik meer dan op prijs stellen. Het lijkt een onbelangrijke vraag. Maar je moest eens weten ...

Alvast enorm bedankt,

Groetjes
Kijk eens onder je passagiersstoel. Daar zit de navigatie dvd unit en wellicht zit daar ook het OEM mediakastje waar de gele stekkers in moeten. Anders even langs een goede carmediazaak en om advies vragen.
patjakker
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 apr 2015, 03:51

Re: Achteruitrijcamera -> hij zit erin!

17 dec 2018, 16:49

Hoi CooperS2005,

Mijn DVD zit in het midden van mijn dashboard onder de radio en beeldscherm. Op de achterkant daarvan zit geen tulp ingang.
Ik mis waarschijnlijk die video-module. Heeft de vorige eigenaar eruit gehaald denk ik.. Onder de passagiersstoel zitten wel dingen. Een geel-kleurig ding o.a.

Maar ik zal zeker nog eens kijken, thanx.

Maar ik ben al lang blij dat zowel mijn PDC als GPS weer lijken te werken.. Hopelijk blijft dat zo.. Ik zou niet weten waarom ik daaraan twijfel. Behalve dan dat ik versteld sta hoe makkelijk het uiteindelijk allemaal ineens is opgelost. De kosten vielen ook 100% mee. "Het kan niet zo makkelijk zijn", dat spookt even door mijn hoofd nu, hahaha..

Thanx voor je reactie,

Groetjes

Hanz

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”