Achteruitrijcamera -> hij zit erin!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

Achteruitrijcamera -> hij zit erin!

27 sep 2010, 20:15

Ben van plan om een achteruitrijcamera in m'n auto te zetten. Heb eerst met een goedkoop cameraatje via dealextreme.com wat getest en het systeem werkte prima, alleen de plek die ik in gedachte had was niet top (achter de achterruit onder het 3e remlicht binnenin), de hoek van de achterruit is te laag en dus te veel aflopend en kreeg de bumper zelf er niet op.

Dus ik heb lopen testen met de plek boven de kentekenplaat (waar hij origineel ook zit) en dat is natuurlijk prima, alleen was dat ding niet goed te bevestigen (lang verhaal). Kortom, heb nu zitten kijken naar een camera die op de plek komt van de kentekenplaatverlichting. Zoiets:

Afbeelding

Nu kan ik alleen nergens eentje voor een mini kopen natuurlijk, heel fijn... :cry:

Vraag is dus nu, zou deze voor de BMW broers niet passen of door middel van een simpele aanpassing? Deze past namelijk op de 3, 5, X5 en X6. Kan nergens vinden hoe groot de kentekenverlichting is van de mini en van de 3 serie bijvoorbeeld. Via realoem.com krijg ik ook niet het goede te vinden van de BMW's, en van Mini alleen een glaasje, niet de hele unit.

Kunnen jullie mij helpen? Zou dit in te passen zijn of hebben jullie een beter idee?

Thanks!
Laatst gewijzigd door jstuyts op 04 okt 2010, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

27 sep 2010, 21:09

Ik denk dat Berthil je wel kan helpen, hij heeft ook een camera in de Zwarte gebouwd, aangesloten op de orginele navi
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

27 sep 2010, 21:16

Het enige is is dat deze niet wordt aangesloten op het originele navi scherm maar op een jvc kd-nx5000. Maakt verder eigenlijk niet uit, alleen dat de originele camera die te krijgen is van mini dacht ik niet te gebruiken is vanwege interfaces enzo. Ik heb gewoon een stroomkabeltje en een video tulp kabel nodig, wat dus bij al die aftermarket camera's zitten.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

27 sep 2010, 21:52

Ik heb deze en in de Aero bumper gemonteerd.
De camera komt met een tulp verloop.

Er zijn goedkopere maar deze heeft ook een goed beeld in het donker.
Stroom voor de camera moet gewoon van het achteruitrijlicht aftappen.
Lekker dichtbij en gaat alleen aan als je achteruit rijdt zodat de camera niet onnodig stroom heeft de hele tijd.

Afbeelding
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

27 sep 2010, 21:59

Het nadeel van de horizontale plaatsing van Berthil tov de diagonale plaatsing boven de kentekenplaat is dat je geen diepte/afstand kan inschatten.
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

28 sep 2010, 18:42

Ik heb al zitten kijken en inderdaad kan ik denk ik niet goed de afstanden inschatten. Verder heb je ook minder overzicht bij de linker en rechterhoek.

Vraag is dus eigenlijk, denken jullie dat mijn oplossing in de eerste post zou werken?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

28 sep 2010, 19:10

Ik weet niet hoe je afstand moet kunnen schatten op een 2D scherm, volgens mij heb je daar een 3D scherm en een brilletje voor nodig :)
Afstand schatten hoeft ook niet want daar heb je de PDC voor.

De camera's hebben een kijkhoek van 90 graden en je ziet dus heel veel achter de auto, zelfs bij de camera van mij die vrij laag zit. Ik zie echter heel duidelijk of er wat achter de auto is wat de PDC niet ziet of er als er wat van links of rechts aan komt rijden wat de PDC ook niet ziet.

Ik weet niet of het bij jou gaat werken, dat weet je pas als je het uitprobeerd. Ik heb de gok niet genomen en fijn de achterklep strip intact gelaten.
Mini heeft zelf ook een achteruitrijcamera waarin de opener van de achterklep is geïntegreerd. Deze camera module heeft dus een kleinere drukknop om de achterklep te openen maar er moet toch gedremeld worden in de achterklep strip om hem passend te krijgen. In de DIY staat de officiële handleiding.
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

28 sep 2010, 20:39

Ja, snap dat als je ook pdc hebt het prima dan te doen is icm die camera, het is meer dat de camera recht naar achter kijkt ipv onder een hoek als de camera een beetje naar beneden gericht is. Op deze manier zie je de verhoudingen met de tegels en de bumper etc. beter mijns inziens. Ik heb ook geen pdc wat het dan wel wat belangrijker maakt om beter de afstanden te kunnen zien.

Originele camera heb ik gezien, maar aangezien dat setje rond de 4 of 500 euro kost, probeer ik eerst eens te kijken of er andere mogelijkheden zijn, vandaar..
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

02 okt 2010, 22:57

De oplossing is van de week gekocht. Een achteruitrijcamera voor in de kentekenverlichting, gemaakt voor een 3 en 5 serie en de X5. Heb de plaatjes nagemeten en het zou exact dezelfde maat zijn als van Mini. Het ding maar besteld op de goeie gok. Bleek dat het bultje aan de achterkant wat de diep was. Was daar dus al bang voor, en omdat de camera best wel een diepte zou hebben dacht ik dat het een gedane zaak zou zijn...

Maar dat viel wel mee... dus het ding helemaal uit mekaar gehaald, alles zo klein mogelijk gemaakt, plastic verwijderd waar nodig en met kit vastgezet en waterdichtgemaakt op de kofferbakstrip. Hij zit echt helemaal top. Led lampje is ook echt veel mooier dan het originele lampje en beeld is echt strak op het navigatiescherm, echt super gaaf! Hij heeft ook afstanden weer op het scherm, een soort schaalverdeling van 1-2-3 meter. Dat je een idee hebt hoeveel je nog naar achteren kan. Videokabel is alleen tekort, dus die ga ik morgen nog even verlengen... Verder was het natuurlijk een geklooi om de videokabel en stroomkabels door het rubber te krijgen waar ook de kabels doorheen gaan van de opener en andere verlichting en verwarming. Er was veel te weinig ruimte in dat rubber, maar uiteindelijk met sterk staal, alles ingepakt en ingewreven met slaolie ging het er doorheen. Zag daar echt nog het meeste tegenop... Qua afwerking het plaatje van de camera nog even netjes afkitten aan de onderkant, maar ansich is hij prima waterdicht. Je ziet op de foto ook nog wat restjes van de tape die ik er eerst nog op had. Wou het zekere voor het onzekere nemen en had donderdag het plaatje al vastgekit en men zegt dat het 24-48 uur duurt voordat het volledig uithard (ik had geen idee en het stond niet op de verpakking gelukkig) dus ook nog maar stevig aangedrukt dmv tape en vandaag dan verder gegaan, moet natuurlijk nog wel even schoongemaakt worden :wink:

Vind het wel wat geworden, persoonlijk vind ik het zelfs mooier dan origineel. Bij het originele heb je een plaat op de strip en dan nog eens de camera die eronderuit piept. Nu heb je het plaatje verzonken, alleen het cameraatje in beeld en direct mooie ledverlichting. Moet nog wel even voor de andere ook led kopen, was ik sowieso wel al van plan dus dat komt alleen maar mooi uit...

Hier een impressie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

02 okt 2010, 23:22

en wat zie je nu als je op het scherm kijkt? Kun je daar (bij daglicht) ook een foto van maken? :wink:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winsum
Berichten: 3067
Lid geworden op: 12 feb 2009, 10:13

03 okt 2010, 00:00

Op dit moment niet veel denk ik :mrgreen:
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
Kees en Annet
Racende reporter
Locatie: Maarssen
Berichten: 5539
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:45

03 okt 2010, 00:04

Camera's staan bv ook op ebay voor € 18,-

http://cgi.ebay.de/Rear-View-Camera-Ruc ... 4ced721c2e

Afbeelding
Afbeelding

en dit zijn de beelden bij een BMW 3 serie
Afbeelding
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

03 okt 2010, 10:27

Kees en Annet schreef:Camera's staan bv ook op ebay voor € 18,-

http://cgi.ebay.de/Rear-View-Camera-Ruc ... 4ced721c2e
Laat ik dat model nou net gekocht hebben... :mrgreen:
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

03 okt 2010, 18:44

Hieronder nog wat impressies van de camera en het beeld op het scherm bij dagsituatie, nachtsituatie zal ik nog posten. Bedankt voor de tips die ik her en der heb gekregen! Weer een mooie mod erbij... :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Hoorn
Berichten: 349
Lid geworden op: 29 dec 2006, 11:29

03 okt 2010, 20:37

Zoals beloofd hier 2 foto's net in het donker gemaakt. Kwaliteit is prima, niet te veel ruis. Eerste foto is gemaakt zonder het achteruitrijlicht aan, de tweede met (wel relaxed in dat opzicht dat de Mini twee lichten heeft ipv 1...).

Oordeel zelf:

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”