Oliedruk of olietemperatuur (afgehandeld)

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Everaars
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Weesp
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2013, 14:53

Oliedruk of olietemperatuur (afgehandeld)

20 jan 2014, 20:09

Als je moet kiezen , wat is dan beter om extra meter voor te laten inbouwen, olietemp of oliedruk?
Laatst gewijzigd door Everaars op 31 jan 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Oliedruk of olietemperatuur

20 jan 2014, 20:30

Oliedruk is denk beter, maar dan wel zorgen dat je temp in orde blijft. Waar wil je het voor gebruiken?
Everaars
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Weesp
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2013, 14:53

Re: Oliedruk of olietemperatuur

20 jan 2014, 21:17

Zekerheid dat ik niets over het hoofd zie. Niet voor racen, hoewel ik af en toe stevig doortrap.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

Re: Oliedruk of olietemperatuur

20 jan 2014, 21:23

Dan heb je beiden niet nodig
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Oliedruk of olietemperatuur

20 jan 2014, 21:41

Wat Dave zegt. Dan doen wat je leuk vind, de meeste kiezen dan voor temp.
Freakaziot
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: utrecht
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 aug 2010, 11:19

Re: Oliedruk of olietemperatuur

20 jan 2014, 21:45

Ik heb zelf een olie temp meter om te kijken of de mini een beetje warm is voordat ik hem doortrap.
Als de olie temp. ideaal is dan is de olie dunner en smeert hij beter.
Sommige mensen gooien er speciale olie in zoals 0w40 etc om de olie sneller op tempratuur te brengen.
Ik heb de standaard olie er in en duurt het dus langer en is een temp meter handig
Olie druk is interessant als je met grote vermogens gaat spelen, voor de mini niet toepasselijk (heb ik me vanuit de racerij laten vertellen)
Iedereen weet dat voluit met een koude auto slecht is, de olie temp meter is meer een geheugen steuntje.
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Oliedruk of olietemperatuur

20 jan 2014, 21:50

Wat is er speciaal aan 0w40? ;)
Freakaziot
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: utrecht
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 aug 2010, 11:19

Re: Oliedruk of olietemperatuur

20 jan 2014, 23:10

Tegenwoordig is de 0w40: niet zo speciaal meer, het verschil zit in dat de 0w40 al bij lage buiten temp al "dun is" en de 40 geeft aan dat bij tot een redelijke hoge temperatuur constant blijft.
Deze olie slijt dan ook relatief sneller dan bijvoorbeeld 5w30 die standaard in de mini zit
Dus de 5w30 is dikker bij de start maar behoud moeilijker zijn viscositeit op hogere temperaturen.
Daarom hebben nieuwe sport auto's vaker 0w40 of hoger. Ze zijn dunner van zich zelf bij de start en behoud zijn viscositeit meer bij hogere temperaturen.
Speciale 0w40 is er ook met race additieven, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Tegenwoordig worden de meeste sport benzine auto's afgesteld rond 5w35 5w40 etc.
Dit heeft namelijk ook met emmissie waardes te maken.
Mijn vader heeft een Amerikaan met een 426hemi blok waar 0w20 in gaat.
Gevolg is dat hij bij vol gas lekker pluimt, en aardig olie drinkt, en dus straks ook niet meer de binnen stad in mag :D.
Olie is altijd een discussie ding, ook door kenners
Everaars
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Weesp
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2013, 14:53

Re: Oliedruk of olietemperatuur

21 jan 2014, 14:33

de vraag was of ik beter een olietemp of oliedruk meter kan plaatsen. Nu gaat het topic over oliesoorten. Ik heb antwoord genoeg. Als ik iets plaats is het de temperatuur.
nu komt de volgende vraag. Waar "tap" je de temperatuur het beste af en wie heeft daar al ervaringen mee. Ik zie via autostyle
olietemp meter deze meter voor relatief laag bedrag en kleur is instelbaar
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Oliedruk of olietemperatuur

21 jan 2014, 14:39

Makkelijkste tap je hem met een adapter boven in je blok bij de andere sensor. Cravenspeed heeft zo een adapter of je maakt er zelf eentje. Andere optie is in je carterplug, maar omdat dat onder je auto hangt geen aanrader.
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Oliedruk of olietemperatuur

21 jan 2014, 14:42

Daar zie je mijne:

Afbeelding
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Oliedruk of olietemperatuur

21 jan 2014, 14:48

Everaars schreef:de vraag was of ik beter een olietemp of oliedruk meter kan plaatsen.
Volgensmij is het altijd vrij om een extra informatie te geven. Als daar een vraag over komt, dan mag die toch beantwoord worden? Naar mijn idee is er zeer nuttige informatie gegeven over olieën. Het is een forum, geen vraag-antwoordbak.
Waar "tap" je de temperatuur het beste af
Ik zou het de carterplug doen.
Op andere delen in het oliecircuit staat de olie onder druk. Als iets onder druk staat neemt de temperatuur toe. In het carter is de olie tot rust, dit is volgens mijn leraar hydrauliek de beste positie om de (algehele) olietemp te meten.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Everaars
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Weesp
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2013, 14:53

Re: Oliedruk of olietemperatuur

21 jan 2014, 15:08

hi BMX, je hebt ook gelijk, iedereen mag alles schrijven, maar ik merk dat de volgende dan verder gaat met laatste bericht (men leest matig...) en dan gaat mijn vraag over de meter de dichte mist in... en wie wil er nu in de mist rijden ?

toch dank voor je informatie
Wilcoos
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2515
Lid geworden op: 30 mei 2012, 13:58

Re: Oliedruk of olietemperatuur

21 jan 2014, 15:37

BMX schreef:
Waar "tap" je de temperatuur het beste af
Ik zou het de carterplug doen.
Op andere delen in het oliecircuit staat de olie onder druk. Als iets onder druk staat neemt de temperatuur toe. In het carter is de olie tot rust, dit is volgens mijn leraar hydrauliek de beste positie om de (algehele) olietemp te meten.
Klopt, hoe lager hoe beter. Maar.... Grote kans op eraf rijden!! En dat wil je helemaal niet hebben lijkt. :wink:
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Oliedruk of olietemperatuur

21 jan 2014, 15:54

Wilcoos schreef:
BMX schreef:
Waar "tap" je de temperatuur het beste af
Ik zou het de carterplug doen.
Op andere delen in het oliecircuit staat de olie onder druk. Als iets onder druk staat neemt de temperatuur toe. In het carter is de olie tot rust, dit is volgens mijn leraar hydrauliek de beste positie om de (algehele) olietemp te meten.
Klopt, hoe lager hoe beter. Maar.... Grote kans op eraf rijden!! En dat wil je helemaal niet hebben lijkt. :wink:
Kan aan mij liggen hoor... maar je carterplug er onderuit rijden? :shock: Hoe de... ...?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”