Aanlopende remmen?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Aanlopende remmen?

29 mei 2014, 16:44

Even een vraag voor mijn " gemoedsrust ".

Ik heb enkele weken terug nieuwe schijven en blokken laten vervangen op mijn r53. Van standaard naar tarox.

Vorige week bij de bandenwissel viel mij op dat de achterwielen niet heel soepel draaien. Je moet best een zet geven om ze te laten draaien (handrem stond er niet op...). En ze stoppen bijna direct met draaien.

Is dit normaal of kan het zijn dat de remmen niet lekker vrij lopen.

Hoe kan ik dit controleren?
Alvast dank

Daniel
Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Aanlopende remmen?

29 mei 2014, 17:22

kan best zijn dat je remblokken nog een beetje klem zaten op de schijf en zolang het niet echt vast zit is dat echt geen probleem ;)
Als je remblokken echt aanlopen merk/ruik je het wel na een rit want word gloeiend heet en zelfs de velg kun je dan wel een ei op bakken :-D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Aanlopende remmen?

29 mei 2014, 18:23

Thanx. Net een ritje (snelweg) van 40 minuten. Geen "brandlucht" of iets dergelijks. Dus dat valt mee.

Schijven wel warm. Maar dat geldt ook voor de Voorremmen.
Afbeelding
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Weesp
Berichten: 369
Lid geworden op: 12 jan 2013, 16:22

Re: Aanlopende remmen?

30 jul 2014, 23:47

Handrem kabels kunnen roesten. Dan laten er tiertjes van de kabel zelf los en kan de handrem niet meer volledig tot ze 0 punt komen. Heb ze zelf om die reden vorige week vervangen. Pm me voor evt fotos( moet k even zoeke )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Aanlopende remmen?

05 aug 2014, 15:31

Voor hetzelfde probleem zit ik nu bij de mini dealer te wachten op een reparatie, extra warme remmen na lang rijden en behoorlijk gepiep vooral als je wat langer rijdt. Expliciet piept het echt enorm op het moment dat de auto achteruit rijdt bij inparkeren (en dan bedoel ik niet de PDC sensors :-) ). De achtervelg produceert extra veel remstof en toen ik deze gisteren wilde demonteren kreeg ik de velg niet eens van de wielnaaf af (agv dat remstof?).

De diagnose is dat de remblokken iets bijgesteld moeten worden.
Diverse minirijders van dit forum, ook de echte technici, hebben me aangegeven dat het de wiellagers zouden zijn. De monteur (niet de verkoopadviseur) van MINI gaf aan dat dit niet het geval was , en de wiellagers prima zijn. Ik moest wel veel moeite doen om het probleem te repliceren, we hebben het tweede proefritje samen moeten doen, nadat het eerste eigenlijk niet duidelijk resultaat gaf.
Het probleem is opgekomen nadat er nieuwe remblokken zijn gemonteerd . Echter toen waren er zoveel onderhoudszaken aan de auto verricht, dat het verband mij niet overduidelijk was.

Nu nog uurtje wachten en dan ben ik hopelijk eindelijk van dat gepiep (en dat remstof) af. Ik hoop dat de monteur de velg makkelijk van de naaf krijgt, ik heb hem op het hart gedrukt dat het lastig wordt en voorzichtig te zijn.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Weesp
Berichten: 369
Lid geworden op: 12 jan 2013, 16:22

Re: Aanlopende remmen?

05 aug 2014, 18:00

Blokken hebben een veertje. Deze moeten wel over de zuiger gemonteerd worden. En de buitenste moet geklemd worden met een veer
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Aanlopende remmen?

05 aug 2014, 21:04

Ja, absoluut!
Het was precies dat veertje uiteindelijk dat blijkbaar wel geplaatst maar niet goed gemonteerd was. Omdat de dealer dit waarschijnlijk zelf fout had gedaan en ik al een vermogen bij ze heb neergelegd, was deze reparatie (diagnose plus vervangen blokken achter) vandaag geheel kostenloos voor mij.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Weesp
Berichten: 369
Lid geworden op: 12 jan 2013, 16:22

Re: Aanlopende remmen?

05 aug 2014, 21:57

Zo hoort het
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Aanlopende remmen?

06 aug 2014, 13:10

Probleem met "het veertje" heb ik ook gehad en was al opgelost door de garage (ook netjes, zonder rekening). Gister geconstateerd dat de remmen nog steeds een beetje aanlopen. Zonder te piepen ... Dat wel.

Van het weekend nog maar eens kijken if de andere tips ook helpen...
Afbeelding
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Weesp
Berichten: 369
Lid geworden op: 12 jan 2013, 16:22

Re: Aanlopende remmen?

06 aug 2014, 13:12

Beetje slepen doen ze altijd wel een klein beetje
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Aanlopende remmen?

08 aug 2014, 21:48

Zelfs ik snap het :-) duidelijk dus!
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Theo 55
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Amersfoort
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 feb 2014, 14:00

Re: Aanlopende remmen?

01 feb 2022, 15:13

iemand een afbeelding van hoe de veren/plaatjes van de achter rem klauwen moeten zitten !!!
bij die van ons lopen ze iets aan en de nieuwe keurmeester doet daar moeilijk over en ben bang dat de veertjes/plaatjes verkeerd zitten

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”