Alarm testen

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Brabant <3
Berichten: 16100
Lid geworden op: 27 dec 2005, 20:36

01 feb 2006, 21:29

Maaij schreef:Korting kunnen we dus vergeten :( 750 euro is voor mij te duur
Onderhandelen kan altijd, zit in ieder geval marge op
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

01 feb 2006, 23:36

Als je het zelf doet scheelt het veel geld, veel bedrading ligt er volgens mij al. Je moet alleen wel de installatie laten keuren door BMW als je het certificaat er bij wilt. Bij veel verzekeringen krijg je dan ook korting. Ik heb echter b.v. niet de sensorhouder aan het dak zoals beschreven in de eigengemaakte DIY hieronder.

Officiële gids op Motoringfile
Eigengemaakt DIY op Motoringfile
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

02 feb 2006, 00:16

Interessant. Lijkt niet echt moeilijk. Kijken hoeveel die onderdelen kosten en zelf proberen :)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6582
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

02 feb 2006, 10:09

BMW/MINI kan er niets aan doen dat de auto's duur zijn in NL. Sterker nog de auto's zijn hier goedkoper dan in de meeste EU landen. Alleen komt er bij ons nog 45% BPM overheen....
Ga er maar vanuit dat de complete Nederlandse BMW organisatie minder marge heeft dan de Duitse of Belgische collega's.

327 euro of iets dergelijks is ECHT weinig geld voor een klasse III alarm. Er zit in dat bedrag ook nog eens BPM verrekend wat niet het geval is bij een achteraf ingebouwd systeem.

Je mag een SCM goedgekeurd alarm overigens niet zelf inbouwen. Het bedrijf dat het systeem inbouwd moet SCM gecertificeerd zijn en moet het systeem vervolgens aanmelden. Ze kunnen dan een steekproef krijgen net als bij de APK. Als de steekproefcontroleur dan onregelmatigheden aantreft kan dat vervelende gevolgen hebben voor het betreffende bedrijf dat het systeem aanmeldt. Daarom is het onmogelijk om het systeem zelf in te bouwen EN gecertificeerd te krijgen.

Om de bewegingssensoren in de auto uit te schakelen dien je het MINI logo op de sleutel ongeveer één seconde ingedrukt te houden (je ziet dan ook de knipper LED ongeveer één seconde oplichten. Je doet dit enkele seconden NADAT je de auto op alarm hebt gezet.

groetjes,
Peter
Smini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 399
Lid geworden op: 26 jan 2006, 15:34

02 feb 2006, 13:58

Alarm is in nederland niet standaard. startonderbreker volgens mij wel.

alarm koste wel rond de 400,- af fabriek.... duidelijk waarom dit goedkoper is. In de fabriek kunnen ze overal nog bij. achteraf kost dit veel meer tijd omdat de auto uit elkaar moet.

Heeft iemand een schema wat de LED van het alarm je allemaal kan vertellen? knipper schema....
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

02 feb 2006, 14:20

Smini schreef:Heeft iemand een schema wat de LED van het alarm je allemaal kan vertellen? knipper schema....
Dat staat volgens mij wat over aan het eind van de officiële inbouwmanual als het systeem gecontroleerd wordt, op pagina 19 hoofdstuk 12.

Ik herinner me nu ook dat bij mijn dealer zelf inbouwen ook geen optie is als je het certificaat er bij wilt hebben. Dat geven ze niet af als ze het zelf niet inbouwen. Na inbouwen moet het alarm wel geactiveerd worden door de dealer, dus die doet het niet meteen.
Laatst gewijzigd door Berthil op 02 feb 2006, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

02 feb 2006, 14:29

En ook in de handleiding van de Mini
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

02 feb 2006, 17:44

Ik heb de alarm inbouwset besteld bij de dealer. Ik ga hem zelf inbouwen. Het Klasse 3 certificaat krijg je er dan niet bij, ook niet als de dealer achteraf de installatie controleerd. Daar is BMW heel streng in omdat ze bang zijn hun keuringsbevoegdheid kwijt te raken. Activeren in de boordcomputer is geen probleem.

Het gaat er mij hoofdzakelijk om dat er een alarm in zit. En misschien is er een ander alarm inbouwstation wat na controle het certificaat wel afgeeft want eigenlijk is het natuurlijk onzin. Je kan ook na inbouwen en ontvangen van het certificaat via de dealer theoretisch zelf je installatie onklaar maken als je wat illegaals in gedachten hebt.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

02 feb 2006, 17:59

Berthil schreef:Ik heb de alarm inbouwset besteld bij de dealer. Ik ga hem zelf inbouwen. Het Klasse 3 certificaat krijg je er dan niet bij, ook niet als de dealer achteraf de installatie controleerd. Daar is BMW heel streng in omdat ze bang zijn hun keuringsbevoegdheid kwijt te raken. Activeren in de boordcomputer is geen probleem.

Het gaat er mij hoofdzakelijk om dat er een alarm in zit. En misschien is er een ander alarm inbouwstation wat na controle het certificaat wel afgeeft want eigenlijk is het natuurlijk onzin. Je kan ook na inbouwen en ontvangen van het certificaat via de dealer theoretisch zelf je installatie onklaar maken als je wat illegaals in gedachten hebt.
Hoeveel hebt je voor het setje moeten betalen? Heb er ook wel interesse in. Weet jij hoeveel het activeren van het alarm kost? Kan je mij bij eventuele problemen wel helpen ;) Als ik het goed begrijp: Alle kabels etc zijn al getrokken? Alleen aansluiten en klaar?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

02 feb 2006, 18:20

Kabels zijn gedeeltelijk getrokken volgens mij, maar je moet wel veel loshalen om toch wat kabels weg te werken. Aangezien ik dat toch ga doen om sound deadening aan te brengen heb ik het maar gekocht. Het engste vind ik echter snijden in de dakbekleding om de bewegingsmelder te installeren. Het setje los kost 210 of 270 ex BTW (ik weet het niet meer :) ). Met inbouwen zou het op 750 euro uitkomen! Voor 500 euro wil ik best een zaterdagje werken, dan weet ik ook weer meer van mijn MINI als ik het klaar heb. Nou nog even wachten tot het wat warmer wordt of een binnenlokatie zoeken :)
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

02 feb 2006, 18:36

Berthil schreef:Kabels zijn gedeeltelijk getrokken volgens mij, maar je moet wel veel loshalen om toch wat kabels weg te werken. Aangezien ik dat toch ga doen om sound deadening aan te brengen heb ik het maar gekocht. Het engste vind ik echter snijden in de dakbekleding om de bewegingsmelder te installeren. Het setje los kost 210 of 270 ex BTW (ik weet het niet meer :) ). Met inbouwen zou het op 750 euro uitkomen! Voor 500 euro wil ik best een zaterdagje werken, dan weet ik ook weer meer van mijn MINI als ik het klaar heb. Nou nog even wachten tot het wat warmer wordt of een binnenlokatie zoeken :)
Wow montage is ruim 450 euro :shock: das best veel :) Prijs voor een losse kit valt best mee.

Als ik naar de handleiding kijk (link wat jij gepost hebt) dan lijkt het me niet echt moeilijk. Alle kabels zijn aanwezig, alleen even losmaken.

Ik wacht wel tot jij het hebt ingebouwd. Kan jij mooi een DIY maken met mooie foto's :)
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

02 feb 2006, 21:41

Smini schreef:Heeft iemand een schema wat de LED van het alarm je allemaal kan vertellen? knipper schema....
Ziehier de officiële MINI uitleg.

ALARMINSTALLATIE:
- LED in de bedieningshendel voor het licht flitst continu na vergrendelen met afstandsbediening of portierslot: de installatie is geactiveerd.
- LED knippert bij het vergrendelen + kort sirene signaal: portieren en achterklep zijn niet goed gesloten. Ook als deze niet worden gesloten is de auto voor het overige beveiligd en de LED flitst na 10 seconden. De interieurbeveiliging is echter niet geactiveerd.
- De LED dooft bij het ontgrendelen: er zijn in de tussentijd geen onbevoegde handelingen verricht aan uw auto.
- De LED knippert na het ontgrendelen nog ca. 2 seconden: er zijn in de tussentijd onbevoegde handelingen verricht aan uw auto.

INTERIEURBEVEILIGING:
- De LED reageert niet: de portieren of achterklep zijn niet goed gesloten.
- De LED knippert continu: de ruit aan bestuurders-/passagierszijde of het glazen dak zijn geopend.
Hierbij is de interieurbeveiliging niet geactiveerd, maar de alarminstallatie wel geactiveerd.
- De LED gaat iets langer branden en daarna continu flitsen: ruiten of glazen dak werden NA het activeren gesloten:
De interieurbeveiliging is geactiveerd.

Even voor U vertalen in mooi Nederlands:
- Doe uw ramen en dak toe VOOR het vergrendelen, en kom dan na 30" niet meer aan uw Mini.
- Geen sleutel met afstandsbediening mee of openen met de reserve sleutel? Open via slot in portier --> sirene gaat af --> leg alarm af door contact in stand 1 te draaien.


Tenslotte: om de hellingshoeksensor en interieurbeveiliging samen uit te schakelen (bvb. transport op autotrein of hond in wagen): duw twee maal na elkaar op de mini toets (vergrendelknop) of vergrendel twee maal met het slot.

Groetjes, en succes ermee.

Jan
Afbeelding
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

02 feb 2006, 21:59

Berthil schreef:Ik heb echter b.v. niet de sensorhouder aan het dak zoals beschreven in de eigengemaakte DIY hieronder.
Ik heb net even gekeken, maar ik zie bij mij ook geen houder. Zit dit bij de kit wel bij of moet dit appart bijbesteld worden?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

02 feb 2006, 22:15

Die zit bij de kit maar het kapje moet los besteld worden voor 15 euro. Die is uit de kit gehouden omdat je kan kiezen voor een lichte of zwarte houder sinds de invoering van de anthraciet dakbekleding.

Ik ben bezig om de technische A tot Z artikelen van de mini.com website te vertalen want er staan wel leuke wetenswaardigheden in (ben nog lang niet klaar) en toevallig kwam het autoalarm vanavond ook voorbij. Ik hoop dat ik de handleiding kan onthouden van Grand_cru als ik het heb ingebouwd :)
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

02 feb 2006, 22:26

@ Berthil: was nochthans de officiële Nederlandstalige versie hoor, en niet de Chinese :shock:

Maar snapte er na drie keer lezen ook nog niet alles van. Anderzijds klopt hun uitleg wel :wink:

Jan
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”