MINI R50 (2002) ABS probleem

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Mikeism
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2017, 13:00

MINI R50 (2002) ABS probleem

25 okt 2017, 09:14

Beste forumleden,

Ik ben Mike en woon in Almere. Ik ben trots MINI bezitter, al voelt het soms wel als een haat liefde relatie. Ik heb een MINI cooper R50 uit 2002 en heb helaas last van het bekende ABS euvel…. Ik heb een diagnose laten stellen en ja hoor, het is de ABS module (het elektronische deel van de module). Nu heb ik onderstaande info gekregen van het storingdiagnose bedrijf.

Om het ABS-probleem op te lossen zijn er verschillende opties:

- Een nieuwe ABS-ecu kost, afhankelijk van het exacte type, tussen de €515,- en de €735,-
- Een gebruikte ABS-ecu monteren kan, achteraf zal dan het chassisnummer veranderd moeten worden (dat kunnen wij -> €75,-).

Voor beide bovenstaande opties geldt dat de module na montage gecodeerd en geherprogrammeerd moet worden, à €90,-

- Revisie van de ABS-ecu is mogelijk, reken in dat geval op een kostenplaatje van rond de €250,-. Reken erop dat de module op dat moment een week onderweg is. Er kan met de auto gereden worden zonder ABS-ecu. Enige nadeel daarvan is dat er wel vocht in de stekker terecht kan komen.

In alle gevallen komen hier de kosten voor de- en montage van de unit bij. Het is lastig in te schatten vanaf een tekening hoe veel arbeid hier mee gemoeid is, maar de verwachting is dat dit alles bij elkaar zo’n 1,5 à 2 uur (= €90,- / €120,- )in beslag neemt.

Een nieuwe ABS-ECU ga ik sowieso niet doen, dat vind ik veel te duur.
Wat raden jullie aan? Een revisie of een 2ehands module? Zijn de kosten realistisch? en heeft iemand ervaring met 1 van de 2?

Groet,

Mike
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: MINI R50 (2002) ABS probleem

25 okt 2017, 10:23

Ik heb zelf hier in de werkplaats goede ervaring met revisie van de ABS ECU. Voor deel is, als men de revisie uitvoert via AC Tronic's heb je lifetime garantie mocht ie weer stuk gaan.

Gebruikt kan je proberen maar ja wie weet dat ie over 6 maanden ook storing gaat geven
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

Re: MINI R50 (2002) ABS probleem

25 okt 2017, 23:11

Stuur even de exacte nummers door via de app dan kijk ik of ik een gebruikte unit voor je heb.
Liefst ook nog met met een foto waarop de nr staan
0653203013
mpmaurice
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Spijkenisse
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2014, 16:16

Re: MINI R50 (2002) ABS probleem

02 nov 2017, 16:06

Beste mini rijders,

Ik ben MAurice, woonachtig in Spijkenisse, ik sleutel graag aan auto's en ben zelf een Audi rijder (sorry)

Maar mijn schoon-moedertje is de trotse bezitter van een mini R50 (facelift) 1.6 90 PK. Op een gegeven moment kwam ze langs met een storing aan haar ABS systeem, trots als ik was zei ik, laat hem maar even staan dat los ik voor je op ..... toen begon het inmiddels 2 weken geleden :wink: :wink: :wink:

Waarschijnlijk heb ik ook een probleem met de ABS ECU, 2 sensoren besteld (rechterzijde), 1st een goedkope 2e een bosch maar met beide geen signaal. De sensor van het linker voorwiel in het rechter voorwiel gezet (ATE sensor) en dan krijg ik wel een signaal. Vervolgens de nieuwe bosch sensor op de plek van de werkende ATE (die wel een signaal geeft) geen signaal. Alles uitgelezen met inpa, signalen getest etc.

Wat kan er aan de hand zijn, de ATE sensor werkt zowel links als rechts, de bosch sensor en de merkloze sensor werken beide niet, om alles uit te sluiten de bosch sensor omgeruild voor een andere ook bosch, maar ook deze werkt niet terwijl de ATE sensor werkt. Ohm gemeten bosch sensor 440 ohm de merkloze ook, ATE sensor 9 ohm. Een duidelijk verschil. Je zou zeggen bestel een ATE sensor ;-) dit vandaag gedaan.
Maar het blijft vreemd dat de Bosch sensor met het juiste onderdeelnummer niet werkt.

Mvg Maurice
Rosalie
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:58

Re: MINI R50 (2002) ABS probleem

09 nov 2017, 12:57

Ik heb er niet heel veel verstand van maar toevallig las ik deze week ergens dat je beter een orgineel van mini erin kan doen omdat andere niet werken?
mpmaurice
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Spijkenisse
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2014, 16:16

Re: MINI R50 (2002) ABS probleem

09 nov 2017, 20:23

Even een update, probleem is opgelost. Originele ATE ABS sensor gekocht in Duitsland voor 56 euro en die werkt perfect. Alle andere merken Bosch / Febi / Swag etc. werken niet. Dus voordat je de ABS ECU opstuurt of vervangt ;-) probeer een originele ATE sensor....

Succes,

Mvg Maurice
Mikeism
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2017, 13:00

Re: MINI R50 (2002) ABS probleem

17 nov 2017, 13:00

UPDATE:
Ik heb uiteindelijk de module uitgebouwd en opgestuurd voor revisie. Helaas kreeg ik te horen dat de printplaat dermate verbrand was dat deze niet meer te repareren is. Ik ga nu dus voor een tweedehands module. Heeft iemand nog een alternatief adres voor het inleren van een ABS module?

Mvg,

Mike
Gebruikersavatar
Sjoerd-Ynte
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Hoorn
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2011, 08:37

Re: MINI R50 (2002) ABS probleem

23 nov 2017, 06:47

Goedemorgen allen,

Ik heb soortgelijk probleem met de R53 S uit januari 2005.

De wiellagers voor zijn beide op bij 168.000 km vervangen. Betreft imitatie, maar wel nieuw uit de schappen. Rechtsvoor is tevens de sensor door een origineel vervangen. Links is de originele sensor blijven zitten of te wel niet vervangen.

Inmiddels hebben wij de wiellager en sensor op rechts weer vervangen. Ik heb dus nog 2 onderdelen die een paar km zijn gebruikt en
dus in de verkoop zitten. Ik verneem graag wie er belangstelling voor heeft.

Maar niet te min. De controlelampjes blijven branden, ondanks de vervanging (2e maal) van 1 sensor en wiellager rechts voor.

De linker wiellager is dus ook vervangen, maar de originele sensor is blijven zitten.

De computer geeft aan dat het signaal op de rechterkant zo nu en dan werkt. Maar de lampjes gaan natuurlijk niet uit. Alles is gecontroleerd. Ook geen sluiting in de stekker. Wij worden er een beetje gek van.

Hoe kunnen wij controleren of computer of ECU nog werkt?
:icon_top:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”