R50 of R56 aanschaffen?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 09:59

Allereerst even voorstellen: ik ben Paul Jager en woon net onder Groningen. Ik ben al vanaf mijn 14-15e gek van mini en heb na vele vele jaren van wachten en andere prio's nu zo'n 3 1/2 jaar een classic Mini. Ik ben inmiddels ook een jaar of 8 denk ik lid van de Mini Seven Club en ondanks dat ik de New Mini niet te vergelijken vind met de oude is het een leuke wagen. Sinds kort zijn wij aan het kijken naar een wat oudere New Mini om te gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (80km op een dag) voor erbij. Omdat het voor erbij is ligt het budget op zo'n 6-6,5 duizend Euro. Daarvoor kom je eigenlijk alleen de eerste generatie tegen, soms facelift, soms helaas niet. Maar meestal ook met redelijk wat kilometers op de teller.
Nu heb ik zelf het liefste max 150dkm en met goede onderhoudshistorie. Ik heb ook wel enkele gevonden en op het lijstje staan uit 2003, 2004 en 2005, maar ik ben afgelopen week op een 2008 wagen gestuit met weinig kilometers. Dus, helemaal happy de peppy.
Maar.....begrijp ik uit alle informatie op het forum goed dat de 2e generatie, want dat zou het moeten zijn volgens mij, veel problemen heeft met de motoren die vanaf die serie uit de BMW-PSA samenwerking komen en niet meer de betrouwbare Chrysler Neon krachtbron?
Beperken de problemen met dat PSA blok zich met name tot de kettingspanner, want die is snel te vervangen preventief, of zijn er nog meer problemen?
En wat voor versnellingsbak zit daar dan onder, want de facelift 1e generatie hebben de Getrag bak die juist wel goed is en de pre-facelift 1 generatie de slechte variant begrijp ik.
Kortom, zou ik blij moeten zijn met een jongere begin 2008 auto met iets over 100dkm of liever een iets oudere facelift versie van de eerste generatie vanwege de versnellingsbak en motor?
Ik heb de auto nog niet gezien, want hij moet nog binnenkomen, maar op papier lijkt het mij wel een hele interessante kwa leeftijd, kilometerstand en vraagprijs icm de historie over de laatste 5-6 jaar. Het kan wellicht nog zo zijn dat deze auto die in maand 3 van 2008 op kenteken is gekomen al in 2005 of 2006 gebouwd is en daarmee een van de laatste facelift modellen van de 1e generatie is, maar dat weet ik pas als ik hem heb gezien en even het chassisnummer ook heb kunnen checken.

Maar voor nu dus mijn vraag aan jullie of een R50, liefste facelift, of R56 de voorkeur zou moeten hebben?

Alvast bedankt, Paul.
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
Poppel180
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jul 2017, 22:24

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 10:11

80 m per dag :D Ik zou een (belgische) R56 diesel overwegen

2ememain.be bijvoorbeeld vooral nu diesel de schuld krijgen voor het milieu zijn die voor prima prijzen te koop en BE en DE Op Autoweek.nl staat een bpm calculator
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 10:18

Op zich interessant, maar ik heb de tijd voor en zin er niet in om ernaar te gaan zoeken en het regelen in DL of BE. Daarnaast zijn ze nu heel goedkoop vanwege de discussie over diesel, maar over een paar jaar raak je ze uberhaupt niet kwijt en ik ben bang dat diesel rijden de komende jaren alleen nog maar meer ontmoedigd wordt in Nederland. Dus ik houd het bij een benzine.
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 11:23

Ben je op zoek naar een Cooper of een Cooper S? De R50 is namelijk een Cooper (non-S) en de R56 benaming wordt zowel voor de Cooper als de Cooper S gebruikt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 11:41

geen cooper s graag. dit vanwege het verbruik.
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
GP Manuel
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 nov 2017, 18:17

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 11:47

Wenn du einen Mini kaufen möchtest nur bis Typ r53 gehen. Diese Minis sind zu 99% sehr zuverlässig wenn der Service immer gemacht wurde. Auch die Ersatzteile sind sehr viele vorhanden für wenig Geld. Weiterer Punkt ist halt auch, was kann man für einen Mini bezahlen ?? One should also note the later sale.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 13:14

De R50 Cooper kent ook z’n problemen. Kijk in ieder geval of de versnellingsbak gereviseerd is. Deze gaan vaak stuk. De pre-FL bak is slecht, maar ook de FL-bak gaat geregeld stuk.
Ik weet zelf weinig over problemen van de R56 Cooper. De R56 Cooper S is vrij berucht vanwege motorische problemen, m.n. de N14 motoren. En het panoramadak van de R56 vertoont ook nog weleens problemen. Ook een dure reparatie...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 14:17

GP Manuel schreef:Wenn du einen Mini kaufen möchtest nur bis Typ r53 gehen. Diese Minis sind zu 99% sehr zuverlässig wenn der Service immer gemacht wurde. Auch die Ersatzteile sind sehr viele vorhanden für wenig Geld. Weiterer Punkt ist halt auch, was kann man für einen Mini bezahlen ?? One should also note the later sale.
Vielen Dank Manuel, ist das PSA Motor wirklich so schlecht? Was ist neben die Getriebespanner (richtich so?) noch weiter nicht so gut an diesem Motor?
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 14:23

Brightness schreef:De R50 Cooper kent ook z’n problemen. Kijk in ieder geval of de versnellingsbak gereviseerd is. Deze gaan vaak stuk. De pre-FL bak is slecht, maar ook de FL-bak gaat geregeld stuk.
Ik weet zelf weinig over problemen van de R56 Cooper. De R56 Cooper S is vrij berucht vanwege motorische problemen, m.n. de N14 motoren. En het panoramadak van de R56 vertoont ook nog weleens problemen. Ook een dure reparatie...
Bedankt voor de input. Ik had het idee dat de "magische" Getrag bak super is, dus als je maar een FL versie koop loop je geen risico zeg maar. Maar dat is dus per definitie zo blijkbaar.
Ik snap dat een bekende onderhoudshistorie, zeker de afgelopen 5-6 jaar naar mijn idee heel belangrijk zijn. Als hij alle beurtje en oliewissels heeft gehad maakt dat de kans op ernstige slijtage minder naar mijn idee. Maar dat een 2e generatie vervolgens ook niet goed te boek staat mbt de motor valt me wel tegen.

Wat is in jullie ogen beter: Een R50 met bijna 190dkm op de klok, maar van eerste eigenaar en tot op de laatste beurt in oktober 2017 elk jaar bij de BMW dealer geweest, of een 2008 mini met nog geen 100dkm en van de laaste 5-6 jaar alle onderhoud in elk geval bekend en misschien ook wel helemaal. Welke?

De eerste vind ik netjes vanwege de bekende historie, dat zie je niet vaak denk ik, de tweede vanwege de leeftijd en kilometerstand. Maar als de tweede onbetrouwbaarder is twijfel ik daarover. Ik weet niet of de R50 trouwens een bakrevisie heeft gehad, maar dat heb ik sowieso nog maar bij weinig auto's zien staan.
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
Gebruikersavatar
DennisR53
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Zuid Limburg
Berichten: 165
Lid geworden op: 03 aug 2016, 12:47

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 18:45

Mocht je toch opzoek gaan naar een cooper S dan heb ik nog een prachtige in de aanbieding!
Zie mijn verkoop topic voor verdere info.
Mini cooper S R53 checkmate uit 2007 met 139dkm.
My Mini Cooper S R53 Checkmate 2007 Astro Black.
See my Show Your Ride
Afbeelding
Born to be Wild!
GP Manuel
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 nov 2017, 18:17

Re: R50 of R56 aanschaffen?

07 jan 2018, 20:48

Ich sehe das so.

Ein Auto unter 120 T.Km hat nicht alle Service arbeiten gemacht !!

Über 180 T.Km sind alle Service arbeiten gemacht, wenn der Preis gut ist und das Auto nur erstbesitzer ist, kann die Person alles zeigen an Rechnungen, TÜV Berichte, alle Reparaturen. Das ist die Sicherheit 99,99%.

Der Spanner für den Riemen muss alle 60 T.km gemacht werden.
Koppelstange vorne alle 50 T.Km die verstärkte Version alle 90 T.Km.
Hinten muss die Koppelstange alle 80 T.km getauscht werden, Verstärkte Version sogar alle 140 T.Km.

Motorlage vorne Beifahrerseite alle 100 T.km, Verstärkte Version alle 200 T.Km neues Öl geben.
Motorhalter am Getriebe alle 90-100 T.Km tauschen, Verstärte Version alle 170 T.Km tauschen.
Motorhalter unten alle 100 T.Km tauschen, Verstärkte Version ab 150 T.Km.

Lamdasonden vor Kat und nach Kat alle 90 T.Km tauschen.
Edelstahlauspuffanlage FOX ab Kat hält über 9 Jahre, einmal kaufen und gut.

Radlager vorne muss alle 80-90 T.Km gemacht werden.
Radlager hinten muss alle 90 T.Km gemacht werden.

Bremsscheiben vorne mit Bremsbacken alle 50 T.Km und hinten alle 60 T.Km.
Sportbremsscheiben mit Bremsbeläge halten sogar 80 T.Km.

Wasserpumpe muss bei 120 T.Km getauscht werden.
Thermostat sollte alle 90 T.Km getauscht werden.

Bei Cooper S muss sogar alle 50 T.Km die Bypassklappe, Verbesserte Version sogar erst ab 95 T.Km tauschen.

Drosselklappe ab 150 T.Km tauschen manchmal sogar schon bei 100 T.Km tauschen.

Luftfilter alle zwei Jahren tauschen oder Sportfilter fahren und alle zwei Jahren putzen, Ölen und gut.
Innenraumfilter alle 4 Jahren tauschen und jedes Jahr putzen.

Zündkerzen mit Zündkabel und Zündverteiler alle 60 T.Km bei Cooper S alle 30 T.Km tauschen.

Wenn man jetzt einen Mini kauft wo das alles gemacht wurde und der Mini über 180 T.Km hat, kann man so ein Mini gut kaufen für unter 2300 Euro. Ist das alles nicht gemacht ist der Wagen keine 2300 Euro wert z.B. Das alles muss man berücksichtigen.

Kühlerwasser sollte auch schon zweimal getauscht worden sein.
Servolenkungsflüssigkeit muss auch schon zweimal getauscht worden sein.
Bremsflüssigkeit sollte schon dreimal getauscht worden sein.

Nicht zu vergessen Sommerreifen und Winterreifen müssen gut Profil haben und TÜV haben.
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

08 jan 2018, 10:10

DennisR53 schreef:Mocht je toch opzoek gaan naar een cooper S dan heb ik nog een prachtige in de aanbieding!
Zie mijn verkoop topic voor verdere info.
Mini cooper S R53 checkmate uit 2007 met 139dkm.
Bedankt voor het aanbod Dennis, maar ondanks dat hij heel mooi is zit hij te ver boven mijn budget.
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R50 of R56 aanschaffen?

08 jan 2018, 11:02

Ik zou voor een R56 model gaan. Zijn er wel te vinden binnen je eisen en prijs budget. Ik ben de verkoop van mijn R56 aan het overwegen. Deze is van 2008 met ca 73dkm op te teller. Als ik de prijzen zie op internet dan brengt mijn mini rond de 6500,- bij een particuliere verkoop. De vraag is altijd vind je een liefhebber. Ik heb de Mini helemaal uitgevoerd als een Cooper S.
PaulJager
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Groningen
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jan 2018, 09:37

Re: R50 of R56 aanschaffen?

08 jan 2018, 12:31

CasR schreef:Ik zou voor een R56 model gaan. Zijn er wel te vinden binnen je eisen en prijs budget. Ik ben de verkoop van mijn R56 aan het overwegen. Deze is van 2008 met ca 73dkm op te teller. Als ik de prijzen zie op internet dan brengt mijn mini rond de 6500,- bij een particuliere verkoop. De vraag is altijd vind je een liefhebber. Ik heb de Mini helemaal uitgevoerd als een Cooper S.
Hoi Cas, dat klinkt interessant. Maar jij bent natuurlijk niet objectief :wink: Ik zou in jouw geval ook een R56 aanbevelen :D
Maar even zonder gekheid, de motoren in die serie staan toch niet echt als heel betrouwbaar te boek en alleen met hele goede bekende historie en liefst aantoonbare revisie zijn deze types aan te raden als ik dat zo uit de informatie haal. Maar wellicht is het goed om eens contact te hebben over jouw mini.
Mini 1000 '84 voor de hobby en toerritjes
Ford Mondeo station '05 als daily driver
New Mini voor erbij (moet nog aangeschaft worden)
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: R50 of R56 aanschaffen?

08 jan 2018, 14:15

Het was niet zozeer om mijn mini te promoten. Maar omdat ik dus heb zitten kijken wat mij mini opbrengt bij verkoop. Vandaar dat ik je budget van 6 - 6.5 k reeel vind om een R56 te kopen. De r56 motoren zijn betrouwbaar en degelijk gebleken. Zelfs de cooper S n14 is geen probleem met de juiste preventieve aanpassingen.
Bij een onduidelijke onderhouds geschiedenis simpelweg een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt geven en je kan weer vooruit.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”