airbaq lampje blijft branden

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
tommyshart
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2018, 20:50

airbaq lampje blijft branden

04 nov 2018, 21:46

Goedenavond,

Twee maanden geleden heeft mijn vriendin een mini one gekocht. Ik was onbekend met deze auto maar wat een leuke wagen om mee te rijden! Sinds de koop hebben we alleen het lampje van de airbag branden en na veel zoeken en proberen is het me nog niet gelukt om airbag lampje uit te krijgen. Wat mij ook opvalt is dat er een geen piep signaal komt als we rijden zonder de riemen om te hebben. Het lampje gaat gelijk aan bij het starten en gaat niet meer uit. Ik heb onlangs het interieur vervangen maar zowel met het oude interieur als het nieuwe interieur doet het lampje het. De contacten onder de stoel zitten goed aangesloten. Nu is mijn vriendin even naar de dealer gereden en daar is die gereset, toen was het lampje ongeveer 2 km uit alleen daarna begon het weer te branden. heeft iemand nog een tip om dit lampje uit te krijgen?

ik hoor graag van jullie, om mijn vriendin zo rond te laten rijden geeft mij niet een goed gevoel.

Bedankt en groet Tommy
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

Re: airbaq lampje blijft branden

05 nov 2018, 20:15

Er zijn leden die een tool hebben om het uit te lezen en te resetten. Deze zitten door het land verspreid.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: airbaq lampje blijft branden

05 nov 2018, 20:35

Uit laten lezen, en eerst het probleem goed verhelpen; het kan ook echt totaal iets anders zijn als de stoelen. Gordelspanners misschien of toch wellicht een slecht contact op de dashboard- of stuur-airbag??
Met alleen resetten kom je er helaas niet. Het airbag-lampje krijg je alleen uit met ingreep van zo'n obd-apparaat of laptop. Die lamp kun je niet resetten via menu's in de MINI.

Oh, enne niet elke MINI heeft een piepje bij het niet dragen van de gordels, maar wel altijd die rode lamp. Bij het starten gaat die lamp eventjes aan, en als je de gordel omdoet moet ie uitgaan.

Heeft dit laatste wellicht dan toch iets te maken met je airbag-waarschuwing? Wellicht toch de gordelcontacten niet helemaal OK?
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: airbaq lampje blijft branden

05 nov 2018, 20:52

Zelfde probleem hier!!

Robert
Ik heb gevonden dat het ook met de airbag ecu gemalen kan hebben ergens op een Engelse website!

Deze link naar de pagina.
https://www.mini2.com/forum/first-gener ... ics/195140

Ik denk dat ik dat ook eens moet gaan checken ..
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
ha
harmless85

Re: airbaq lampje blijft branden

07 nov 2018, 12:21

welke foutcodes zijn er uitgekomen?

aan de hand hiervan kan je diagnose gaan stellen
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: airbaq lampje blijft branden

07 nov 2018, 16:33

robertok schreef:
05 nov 2018, 20:52
.... met de airbag ecu gemalen kan hebben ....
Euh, ergens denk ik een autospelling correctie, want "airbag ecu gemalen".... :mrgreen: :mrgreen:

In dat artikel heeft men het over de sleepring bij het stuur, en dat die de storing veroorzaakt. Bij jou MINI heb je steeds omwisselende codes, dan de stage 1. En na reset heb je een stage 2 melding. Weer reset en terug bij de stage 1 melding...
Maar een goed plan om de sleepring eens na te kijken, of eventueel te vernieuwen.
Het zoeken naar een oplossing met behulp van de 4 Ohm weerstanden kan natuurlijk ook. Is wel tijdrovend om steeds iets anders los te halen in het airbag-circuit en kijken of er meldingen veranderen.
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: airbaq lampje blijft branden

08 nov 2018, 11:13

Robert schreef:
07 nov 2018, 16:33
robertok schreef:
05 nov 2018, 20:52
.... met de airbag ecu gemalen kan hebben ....
Euh, ergens denk ik een autospelling correctie, want "airbag ecu gemalen".... :mrgreen: :mrgreen:

In dat artikel heeft men het over de sleepring bij het stuur, en dat die de storing veroorzaakt. Bij jou MINI heb je steeds omwisselende codes, dan de stage 1. En na reset heb je een stage 2 melding. Weer reset en terug bij de stage 1 melding...
Maar een goed plan om de sleepring eens na te kijken, of eventueel te vernieuwen.
Het zoeken naar een oplossing met behulp van de 4 Ohm weerstanden kan natuurlijk ook. Is wel tijdrovend om steeds iets anders los te halen in het airbag-circuit en kijken of er meldingen veranderen.
Oh wacht.. dat is de verkeerde link :), Dat is inderdaad waar.
Er zit dus een Airbag ECU op de midden tunnel ofzo...
Ik heb de link thuis op de PC staan. :D
Laat het weten.
^Robbert
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”