Slot Mechanisme Mini Cooper 2001

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Mikey86
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2019, 17:58

Slot Mechanisme Mini Cooper 2001

08 mar 2019, 18:38

Hallo allemaal,

Ik ben Mike en sinds een paar weken trotse eigenaar van een Mini Cooper uit 2001.
Na de auto een grote beurt gegeven te hebben reed de auto stukken beter en dus ook het plezier. Helaas mocht dit van korte duur zijn , want een week geleden ging de bereiders portier niet meer open. Inmiddels al de stoel en het deurpaneel verwijderd en vrij zicht op het slot. Alles is nog verbonden met het slotmechanisme en ik zie alles bewegen. Zelf als ik de deurknop naar beneden druk en de binnendeurhendel bedien gaat deze weer omhoog. Maar helaas de deur blijft gesloten. Iemand die mij verder kan helpen?

Alvast bedankt!

Mike
Mikey86
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2019, 17:58

Re: Slot Mechanisme Mini Cooper 2001

04 apr 2019, 20:41

Hallo allemaal! Uiteindelijk zelf de oplossing gevonden.

Hier een korte beschrijving van hoe mogelijk dit probleem op te lossen.

Raam op een klein kiertje zetten voordat je begint!

stap 1: Accu loskoppelen
stap 2: Stoel verwijderen, plus kabels van de gordel/airbag.
stap 3: de 4 torx schroeven uit het deur paneel verwijderen. Let op 1 zit verstopt achter de reflector.
Stap 4: Deur paneel lostrekken benden in de hoek met behulp van een grote schroevendraaien. Dit vergt aardig wat kracht maar het is de enige manier.

Stap 5: kabel van buiten portiergreep loshalen. Deze wil er nog wel eens voor zorgen dat de hevel niet ver genoeg omhoog komt waardoor intern het slot het openings mechanisme niet mee neemt.

Stap 6: probeer nu de deur te openen met de klink aan de binnenzijde. Als je geluk hebt dan was dit een mogelijke oorzaak. Indien de deur openend dan kun je verder gaan met het verwijderen van het slot.

Indien de deur niet opengaat ga dan verder:

Stap 7: Verwijderen van buiten portier greep. Deze zit met twee imbus/sleutel 10 bouen vast. Klinkt verwijderen. Nu heb je zicht op het slotmechanisme. Nu kun je de zwarte behuizing openmaken zodat je de kabels en het "stokje" aan de binnenzijde ook kunt verwijderen. Ook kun je de stekker loshalen waarna je de zwarte behuizing kunt verwijderen.

Net boven de hevel voor de buitenopening de plastic kap wegbreken welke je toegang geeft tot een zwart/grijs heveltje.

Stap 8: deze naar de toe trekken en de deur gaat dan als goed is open (in mijn geval)

Nieuw slot bestellen bij de dealer en eventueel de witte dopjes voor het deurpaneel, en deze weer inbouwen.

Om de werking van het slot te begrijpen kun je onderstaande video bekijken welke mij erg op weg heeft geholpen.




Afbeelding

Afbeelding

Heeft wat bloed, zweet en tranen gekost maar wel gelukt!

Succes!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Slot Mechanisme Mini Cooper 2001

05 apr 2019, 21:36

Super dat het gelukt is!
Dank je om de oplossing hier te vermelden.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”