ASC

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Groschl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019, 20:02

ASC

04 apr 2019, 15:16

Het begon allemaal vorige week bij de aanschaf van een leuke Mini voor mijn vrouw, ok...er waren wel wat dingetjes maar niets schokkends....althans dat dacht ik toen.
Antenne was afgebroken.....stadslampje defect......en te weinig olie zag ik helaas pas na aankoop :oops:
De Mini was onderhouden, niet aantoonbaar helaas, door een bevriende BMW monteur volgens de vorige eigenaresse.
(auto is gekocht via bedrijfje wat auto's in- en verkoopt echter geen grote handelaar maar puur uit liefhebberij voor auto's)
Deze hebben dat gegeven mbt het onderhoud ook klakkeloos overgenomen helaas.
De Mini zag/ziet er verder keurig uit, alles zat erbij en er was geen reden om daar aan te twijfelen, daarbij gaat het om een auto van inmiddels 13 jaar oud dus wat kun je verwachten?
Enfin...de toerenteller had kuren, het wijzertje sprong af en toe wat op en neer dus ik dacht even openmaken om te kijken of ik het kan fixen.
Toen zag ik al dat ze de toerenteller ooit hadden opengehad....hm...vreemd....waarom?
Nu blijkt dat ze de toerenteller open hebben gemaakt om het ASC lampje af te plakken! Lekker dus.
Daarbij hebben ze de wijzer eraf gehaald en natuurlijk intern wat beschadigd waardoor de toerenteller niet meer werkt.
Inmiddels een andere toerenteller gemonteerd, dankzij Davy van GeaR53, snel eentje kunnen krijgen, maar nu brandt dus het ASC lampje.
Uiteraard zal ik 'm eerst moeten uitlezen om te zien wat er aan de hand is maar wat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken hiervoor?
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: ASC

05 apr 2019, 21:30

Uitlezen via obd.

Kan een kapotte abs sensor zijn maar iets anders is ook mogelijk natuurlijk.
Succes!
Groschl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019, 20:02

Re: ASC

08 apr 2019, 07:51

Inmiddels een C110+ besteld bij oom Ali, ben benieuwd wat er uit komt.
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.
Groschl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019, 20:02

Re: ASC

21 apr 2019, 09:30

Inmiddels de Mini kunnen uitlezen met de C110+, leuk apparaat trouwens, zijn geld waard.
Hier kwam uit dat onder andere de ABS sensor links voor kapot is, deze zal ik dus moeten vervangen.
Nu zie ik op het internet allemaal verschillende merken, prijzen variërend van 15 tot 50 euro.
Wat zijn jullie ervaringen met deze niet originele sensoren? Doen, of toch beter een originele kopen?
Ik neem aan dat er origineel een Bosch in zit?
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: ASC

21 apr 2019, 23:20

Ik heb me laten vertellen dat de goedkope sensoren soms een te lage weerstand hebben. En dan alsnog heb je een melding. Advies was toen om er toch eentje van een gerenommeerd merk te halen, of een originele bij de dealer.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: ASC

22 apr 2019, 06:05

Als het enkel die sensor is dan valt dat toch mee?!
Dan zou ik niet besparen op een sensor.
Houd er rekening mee dat de oude sensor vastgeroest kan zitten, dit was bij mijn r53 het geval. Ik was bij de vervanging en de monteur heeft hier wel wat werk aan gehad.
Begin dus pas aan het klusje als je ruim de tijd hebt.
Het kan ook meezitten natuurlijk.

Succes en laat even weten of het gelukt is aub.
Groschl
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2019, 20:02

Re: ASC

22 apr 2019, 20:43

Bedankt voor de adviezen, uiteraard gaat het niet alleen om de prijs van de sensor maar ergens teveel voor betalen is natuurlijk onzin,
Mini/BMW maakt natuurlijk zelf geen sensoren en kopen deze ook gewoon in. Origineel is dus ook een OEM merk.
Ik kan me echter wel voorstellen dat goedkoop ook duurkoop kan zijn, een sensor moet tenslotte wel de juiste waardes meten.
Van de andere kant praten we hier natuurlijk niet over een super gecompliceerde sensor dus ik verwacht dat ook de goedkopere hun werk zullen doen.
Meten is weten uiteraard.

Dat de sensor goed vast kan zitten kan ik me voorstellen, maar uiteindelijk is alles los te krijgen :-)

Te zijner tijd zal ik zeker laten weten of alles is gelukt en of het ASC weer gewoon werkt.

Adviezen mbt merk sensor zijn overigens nog altijd welkom.
MIsschien heeft iemand goede ervaringen met een specifiek merk?
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”