Olieverbruik en oplossing gezocht

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
CooperSParkLane
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2019, 10:17

Olieverbruik en oplossing gezocht

03 aug 2019, 11:01

Ik ben in het bezit van een 2006 r53 Cooper s. Heerlijke auto. Stage 1 tuning bij van beek, pulley en nog wat zaken en een miltek uitlaat voor de leuke geluidjes.

Alleen een groot minpunt; olieverbruik. En niet te weinig ook. De auto wordt eigenlijk niet hard bereden, mar tijdelijk voor woon werk verkeer gebruikt tot de nieuwe auto geleverd wordt. Alleen verbruikt hij heel veel olie. Nu gevuld met een 5w40, hopend op betere resultaten, maar wat kan er mis zijn, wat kan ik testen?

Wie kan er helpen? Achterklep zit af en toe vol zwarte olie, komt na lange rit een zwarte wolk uit als je gas geeft. Verder is het blok helemaal droog!
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Olieverbruik en oplossing gezocht

03 aug 2019, 16:15

Mess eerst maar een leak-down test doen. Om te kijken of het langs je zuigers gaat of ergens anders. En mogelijk een andere oplossing (waar ik geen fan van ben) over gaan op 10W60 olie. Heel veel mensen hebben hierbij profijt van en reduceert bij div Mini's het olie verbruik
CooperSParkLane
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2019, 10:17

Re: Olieverbruik en oplossing gezocht

03 aug 2019, 20:46

Kun je de leak doen test toe lichten? Ben wel benieuwd. En de w60 olie is dan vanwege de winter minder goed starten toch? Op zich geen probleem, want dan staat hij binnen gestald...
CooperSParkLane
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2019, 10:17

Re: Olieverbruik en oplossing gezocht

08 sep 2019, 09:14

Olie lekkage is nog steeds erg actueel. Wie kan mij helpen ? Is er een afdichting kapot of iets met de cilinder? Is er een clublid die zin heeft in een. Sleutelprojectje?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Olieverbruik en oplossing gezocht

08 sep 2019, 10:14

Hoe hoog is het olieverbruik? 1 liter per hoeveel kilometer?
Ik vermoed dat de motor olie verbruikt tussen zuigers en cylinders, de olie verbandt dus mee waardoor de achterkant van je Mini zwart wordt door de olierestanten uit de uitlaat.
Je kunt een motor op de kop tikken bij een autodemontagebedrijf maar ook daarbij weet je niet wat de toestand van de motor is. Je kunt geluk hebben en dan valt de financiële schade mee.
Een gereviseerde motor met garantie bij oa een van onze forumsponsors kost al snel dik 3000euro. Dit zou ik enkel overwegen als je de auto nog heel lang wilt houden.
Bij een verbruik van 1 liter olie op 1000 of meer kilometers zou ik gewoon op tijd olie peilen en bijvullen.
Natuurlijk de auto ook goed controleren op lekkages op een garagebrug. Laat ook de koppakking, klepdekselpakking en carterventilatie controleren.

Vrolijk wordt je niet van mijn reactie maar misschien kun je er wat mee. Succes!!!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”