Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Mayet
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2019, 13:16

Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

13 jan 2020, 20:25

Heb de accu (van R50) vervangen, want na een week stilstaan startte hij niet Alle lampjes voor het starten waren wel aan, verder geen meldingen en zo. En de accu polen waren blauw (corrosie), dus dacht dat het wel een goed idee was (heb de auto net een maand) om de accu te vervangen. Nu dacht ik dat hij na vervanging wel weer zou doen, maar na omdraaien sleutel op eerste stand gebeurde er eerst helemaal niets, (zelfs binnenverlichting was niet aan gegaan), alleen airbag lampje brandde en ik hoorde een getik (van het raam? dat was nl een beetje open. Na een tijdje in de eerste stand naar twee en drie met de sleutel gedraaid te hebben, beginnen steeds meer lampjes op het dashboard te branden, eerst de binnenverlichting en meer. Eindelijk kan ik de ramen sluiten, en ik hoor dan de blower, maar met de sleutel naar de laatste stand draaien lukt starten nog niet. Er gebeurt helemaal niets, geen geluid of wat. Overige lampjes op dashboard gaan wel uit in die stand (zoals ook ik verwacht, maar er draait niets. Wel gaat eindelijk de radio aan in de eerste stand(die meteen maar uitgezet)Toch heel vreemd dat er steeds meer stroom lijkt te komen, hoe kan dit? Is dit iets wat met de sleutel heeft te maken?
En moet ik iets speciaals doen als er een nieuwe accu op komt?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

14 jan 2020, 06:35

Klinkt meer alsof het contactslot niet meer helemaal goed is. En doordat je h'm vaker heen en weer doet, toevallig steeds meer contact maakt.
Mayet
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2019, 13:16

Re: Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

14 jan 2020, 09:45

hmmm, ok. ik heb even gekeken, volgens mij heb ik alleen een reservesleutel. Er zitten nl geen knoppen op voor grendelen en ontgrendelen op, alleen een gladde sleutel. Er gebeurt niets als ik naar de laatste stand in het contactslot draai, is dat dan de beveiliging? Wat kan ik zelf aan een contactslot probleem doen?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

14 jan 2020, 11:20

Bii garage gekocht?
Zo ja, even vragen of hun iets kunnen doen.

Kijk ook even of er op meer plekken corrosie aan de stroomkabels zit.

Al gecheckt of de nieuwe accu wel genoeg geladen is? Zou moeten maar je weet nooit.

Contactslot kan inderdaad ook stuk zijn.

Succes!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

14 jan 2020, 11:22

p.s. Je kunt je Mini starten met aanduwen en half uur rijden. Daarna kijken of ie wel start op accu.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

14 jan 2020, 11:35

Misschien heb je iets aan onderstaande video als het contactslot stuk is. Vraag me nu wel af of je iedere sleutel van van de eerste generatie in het contactslot van een andere Mini kunt krijgen.



Mayet
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 dec 2019, 13:16

Re: Accu vervangen, maar alles werkt niet naar behoren en starten lukt niet

14 jan 2020, 12:09

Dank voor de reacties, ik heb vermoeden dat het iets met contactslot is. Sleutel wil al heel lastig in contact, moet ik wat heen en weer in het slot draaien. Na tijdje stilstaan weer helemaal geen lampjes, ook binnenverlichting niet en openen van de auto ook niet even oplichten van de knipperlamp wat normaal wel gebeurt. Als de sleutel een tijdje in het slot zit en meerdere keren heen en weer gedraaid te hebben, doen steeds meer zaken het, maar starten nog niet.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”