Vocht in mijn Mini Cooper

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
IlPozzo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2014, 21:40

Vocht in mijn Mini Cooper

14 mar 2020, 13:41

In mijn Mini Cooper R50 is het een natte bedoeling. Er ligt een plas water aan de passagierskant, in de hele Mini is het vochtig. Verder stinkt de auto enorm naar oude vaatdoeken (niet zoet). Ik denk dat dit komt door de natte vloer. Op het matje achter de passagiersstoel zit schimmel. De mat aan de bestuurderskant is ook vochtig (minder dan aan de passagierskant). De verwarming werkt niet goed (al een tijd niet). Als ik aan de bestuurderskant onderin bij het gaspedaal voel, voel ik warme lucht maar deze lucht haalt de cabine niet. Ontwazemen van de voorruit duurt heel lang, vanwege het ontbreken van warme lucht (denk ik). Ik ben heel benieuwd hoe dat komt. Er is geen lekkage: schuifdak, langs de ramen, etc is allemaal droog. De binnenkant van de voorruit is net zo nat als de buitenkant als het heeft geregend. Ik rij normaal gesproken dagelijks in de Mini, maar vanwege een gebroken arm heb ik de afgelopen 4 weken er niet in gereden. Toen ik vanochtend de auto opende trof ik het zwembad aan. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Zie bijgevoegde foto’s.
Bijlagen
3C245C91-8EE7-4B2D-9827-16CB98EF905C.jpeg
EDAC4E78-00E9-4629-85C7-B886E1B6D67D.jpeg
B65152E8-B149-4F4B-BB93-6CFE49E872E8.jpeg
Mini Cooper R50 uit 2002
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Vocht in mijn Mini Cooper

14 mar 2020, 19:00

Dat ziet er niet goed uit. Er zijn speciale bedrijven die je lekkage kunnen opsporen. Sowieso zo ik de matten vervangen zeker als er schimmel in zit. Dat is erg slecht voor je gezondheid. De oorzaak moet zeker opgelost worden want dit is niet goed.

Zelf kun je de rubbers allemaal nakijken of deze nog goed zijn en goed bevestigd zitten.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Vocht in mijn Mini Cooper

14 mar 2020, 19:09

Ik heb kort geleden ook flinke lekkage gehad en op dezelfde plaatsen die jij aangeef, maar geen schimmel omdat ik er wat eerder bij was denk ik... Bij mij wat het probleem dat de kit van de vooruit gescheurd was. Na het vervangen van de voorruit, want deze kwam er niet heel uit, was de lekkage al een heel stuk minder. Later bleken de deurrubbers een klein beetje water door te laten, dit kan opgelost worden door ze te demonteren en weer te monteren met een laagje kit ertussen. Ik vond dat niet zo'n nette manier en heb gekozen voor een paar in zeer goede staat verkerende tweede handse en een nieuw achterklep rubber. Ten slotte zat er nog een kleine lekkage aan de bijrijders kant. Daar lekte wat water tussen een kitnaad door van de A stijl aan de binnenzijde maar dat was minimaal. Opnieuw afkitten was de oplossing.
Deze hele operatie koste wel veel tijd want heb een groot gedeelte van het interieur gedemonteerd en het vloertapijt vervangen voor een beter en droog exemplaar.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Vocht in mijn Mini Cooper

15 mar 2020, 15:42

Ohhh, dit is echt erg... Dat wordt wel tapijt (niet alleen de matten dus) eruit halen, vrees ik. Zie dat je dit vocht zo snel mogelijk uit de wagen krijgt, waterzuiger of zo, en dat je de MINI droog en overdekt kan stallen zodat ie netjes kan drogen.
Mogelijke plekken voor lekkage zijn al genoemd, en ook via de parafaan (schot voor/onder de voorruit) kan het lekken.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: Vocht in mijn Mini Cooper

15 mar 2020, 21:00

Heel toevallig heb ik gisteren in de R50 een vrijwel zelfde situatie gehad, water aan zowel de bestuurders als bijrijderkant en in de achterbak onder het gereedschaps bakje.

Al vrij snel bleek dat alle 4 de afvoertjes van het pano/schuifdak verstopt zaten waardoor het water over de binnenrand van het schuifdak loopt en via het hemeltje en A-stijl afdekplaatjes zo de voetenbak inloopt. Achter loopt het ook via de hemel achter de bank langs zo de achterbak in.

Alle 4 de gaatjes met een stukje flexibel ijzerdraad (remkabel van een fiets bijv) door geprikt en goed doorgespoeld.
Vooral achter kwam er veel troep uitspoelen dus ik neem aan voor ook. Achter kun je het goed zien want dan loopt het vieze water langs de rand van je achterklep naar beneden.

De rubbertjes aan de voorkant boven het hemeltje zitten gewoon op de overloopjes geschoven en heb ik voor de zekerheid extra met tie-raps vastgezet.
Als ik nu een flinke straal water op het dak zet loopt alles keurig voor en achter weg onder de mini door.
Vocht aan de binnenkant in de mini zoveel mogelijk weg gezogen met waterstofzuiger en met vochtvreters gaat de rest ook wel weer weg.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”