Mogelijke aanschaf R53, Doen? Waar op te letten?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
FrankK
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2020, 22:08

Mogelijke aanschaf R53, Doen? Waar op te letten?

15 apr 2020, 13:40

Bij een garage bij mij in de buurt staat een R53 te koop.

Specs auto:
Bouwjaar: 2003
KM: 180.000
6 Maanden BOVAG (Daarom wel fijn dat de garage bij mij in de buurt is)

Nou ben ik zo stom geweest om een kort proefritje te maken ( Had niet veel tijd) en nu ben ik een beetje verliefd.
Ik kijk nog naar andere auto's met name Jonger, minder kilometers. Maar ik blijf toch maar steeds naar die Cooper S terug komen.

Maar ik ben al aardig gewaarschuwd over Mini's.
En ik weet ook wel dat ze niet zo betrouwbaar zijn als BV Toyota's, ik vind het ook niet erg om wat meer onderhoud kosten te hebben als ik daarmee een erg leuke auto kan hebben ipv een saaie ecobox.

Nou is mijn vraag, ik rij ongeveer 10.000 km per jaar.
Is het voor mij verstandig?

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Wanneer ik een langere proefrit maak en eens goed langs de auto kan lopen en onder de motorkap kan kijken.
Zag al wel een beetje dat ik voor lekkage moet kijken bij vloermatten/deuren, olie lekkages ook.
Gebruikersavatar
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Culemborg
Berichten: 2302
Lid geworden op: 11 nov 2009, 11:21

Re: Mogelijke aanschaf R53, Doen? Waar op te letten?

16 apr 2020, 18:02

We hebben een heel uitgebreid forum met echt een schat aan informatie over vanalles en nog wat, dus ook zeker heel info over jouw vraag.

Gebruik de zoekopdracht binnen het forum maar eens en ga een avondje lezen en aantekeningen maken.

Succes!


viewforum.php?f=22
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mogelijke aanschaf R53, Doen? Waar op te letten?

17 apr 2020, 09:28

Hallo Frank.

Tja verstandig.... t is een mini en die koop je zoals je gemerkt hebt ook met je gevoel. Als de mini goed is/ wordt onderhouden zal ie het prima doen. Vaak lees je alleen de probleemgevallen. Alles wat goed gaat hoor je vaak minder.

Wat jjjj aangeeft is het forum een schat aan info. Enkele punten even uit m’n hoofd:
- oliepeil (ga ook even na of de peilstok nog goed is)
- lekkage /roest bij de deur rubbers
- water in de accubak (achterin)
-

Check ook evt schade. Dat kan nl ook oorzaak zijn van storingen.

Succes en volg je hart (maar vergeet je verstand niet)
Afbeelding
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Mogelijke aanschaf R53, Doen? Waar op te letten?

24 jul 2020, 10:14

Mini generatie 1 heeft veel zwakke puntjes, de preface lift meer als de facelift. Als je een beetje zoekt moet je wel op deze lijstjes met de zwakke punten kunnen komen. het scheelt heel veel als je zelf reparaties kunt uitvoeren. Een voorzetje: https://www.autoblog.nl/nieuws/new-mini ... vies-81299

Bij die km stand moet je vragen of de supercharger olie is vervangen, of de multieriem spanner al een keer is vervangen, of de kvs expansiereservoir is vervangen (kan je zo zien).

Ik heb pas geleden een 2006 JCW op de kop getikt en gelijk groot onderhoud uitgevoerd. Heb alles bijgehouden met foto's, voor het idee > https://www.flickr.com/photos/andyramdi ... 4537601506

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”