Problemen met centrale deurvergrendeling

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Mini Cooper R50 2003
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2020, 11:51

Problemen met centrale deurvergrendeling

08 dec 2020, 12:24

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben de vader van de eigenaresse van deze Mini en daarmee haar privémonteur.

Heb al meer dan 40 jaar sleutelervaring, met name aan nagenoeg alle modellen van het merk met de Double Chevron, van 2CV t/m CX, en een verdwaalde Peugeot.
Tot nu toe nog geen ervaring met Mini/BMW.

De Mini is deze zomer aangeschaft en vertoont problemen met de centrale deurvergrendeling.
Het werkt op dit moment als volgt:
. na het indrukken van de ontgrendelknop op de afstandsbediening is alleen de achterklep te openen
. het linker portier is alleen mechanisch met de sleutel te openen, dan gaat helaas het rechter portier nog niet van slot
. deze is alleen van binnenuit te ontgrendelen
. met de vergendelknop op de afstandsbediening is het overigens wel mogelijk de gehele auto af te sluiten

Heeft iemand een idee wat de veroorzaker is van het bovenstaande gedrag?

Daarnaast ging vorige weekeinde ook 's nachts spontaan het inbraakalarm 3x af.
En gaf de auto bij het wegrijden uit stilstand een waarschuwingstoon.
Op dit forum gevonden dat de motorkapschakelaar de eerste verdachte is, hiervan de steker los genomen.
De schakelaar met een multimeter gecontroleerd en akkoord bevonden, wel het hefboompje iets verbogen.
Weer aangesloten, alleen is dan direct de toon weer te horen.
Moet hiervoor via de OBD2-poort mogelijk een foutcode worden gereset?

Alvast bedankt voor een oplossingsrichting.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

08 dec 2020, 18:38

Is het een origineel dealer ingebouwd alarm of een achteraf ingebouwd dat laatste wil na verloop van tijd nog wel een storingen geven helemaal eruitgooien 1e gen. Is toch al te oud om te stelen :lol: 2e inmiddels ook al :mrgreen:

Probleem doet zich ook wel eens voor als een auto langere tijd stil staat aan een druppellader dan reageert de cv en alarm op het laden en ontladen wisselen.
Mini Cooper R50 2003
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2020, 11:51

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

08 dec 2020, 20:39

Het is een volledig origineel inbraakalarm.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

08 dec 2020, 23:13

En wat vind je "een waarschuwingstoon"? Er zal dan toch ook een lampje of icoontje ergens gaan branden met een reden van de toon. Deuren niet goed dicht, temperatuur onder de 3 graden, kofferklep niet goed dicht, gordel niet om.... Resetten van foutcodes verwacht ik niet.

En wat betreft de sloten, de motortjes van de centrale vergrendeling in de deuren zijn denk ik aan vervanging toe na zoveel jaar trouwe dienst. Heb je ook de knop geprobeerd op de middenconsole, kijken of je daar dezelfde verstoring hebt. Zo ja, dan sluit je de afstandsbediening daarmee uit.
De passagiersdeur kan nog een instelling zijn; selectieve ontgrendeling. Bij de eerste druk op de afstandsbediening opent alleen bestuurdersdeur, en bij de 2e druk ook de kofferklep en passagiersdeur. Maar eigenlijk denk ik gewoon kapot motortje in beide deuren.
Mini Cooper R50 2003
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2020, 11:51

Re: Problemen met centrale deurvergrendeling

09 dec 2020, 13:07

De auto is af fabriek uitgevoerd met een navigatiesysteem (0609).
Helaas doet het display daarvan het niet meer.

Ik zie dus geen icoontje helaas.

De toon is dezelfde die hoorbaar is als je de verlichting laat branden bij afgezette motor.

Weet iemand het onderdeelnummer van de slotmotortjes?

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”