Beste forumleden,
Ik zit met een vaag probleem. Ik heb een Mini R50 uit 2003 met Xenon. Op een dag begon de rechter xenon te flikkeren. De linker xenon heeft altijd goed gewerkt.
Wat heb ik al geprobeerd:
- twee maal een rechterkoplamp (inclusief ballast en xenonlamp) via marktplaats gekocht, nog steeds flikkeren
- ballast en xenon lamp overgezet van de linker naar de rechter xenon, nog steeds flikkeren
- de ballast van de rechter xenon heb ik in de linker xenon geprobeerd, geen problemen
Nu heb ik 3 complete rechter xenon lampen en heb ik nog steeds een probleem. Waar kan het aan liggen? Ik word helemaal gek . Alvast bedankt voor jullie waardevolle input.
Gr Komserbey
Xenon maakt me gek
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: Xenon maakt me gek
Je hebt eigenlijk min of meer al uitgesloten dat het aan de lampen en balasten ligt.
Enige dat ik kan bedenken is iets van een slecht contact of kabelbreuk.
De koplamp heeft een 9 pins connector met volgende Pin out:
1 -
2 hoogte verstelling Q22
3 hoogte verstelling Q11
4 hoogte verstelling Q21
5 hoogte verstelling Q12
6 signaal grootlicht
7 -
8 massa
9 signaal dimlicht
Beste dus even pin 8 en 9 controleren met bij behorende bekabeling.
Pin 8, de massa gaat naar de massa verdeler welke je kan vinden aan de bijrijderskant achter de dorpelbekleding aan de binnenzijde van de auto.
Pin 9, het signaal gaat rechtstreeks naar pin 19 van de BC1/BCU module
Enige dat ik kan bedenken is iets van een slecht contact of kabelbreuk.
De koplamp heeft een 9 pins connector met volgende Pin out:
1 -
2 hoogte verstelling Q22
3 hoogte verstelling Q11
4 hoogte verstelling Q21
5 hoogte verstelling Q12
6 signaal grootlicht
7 -
8 massa
9 signaal dimlicht
Beste dus even pin 8 en 9 controleren met bij behorende bekabeling.
Pin 8, de massa gaat naar de massa verdeler welke je kan vinden aan de bijrijderskant achter de dorpelbekleding aan de binnenzijde van de auto.
Pin 9, het signaal gaat rechtstreeks naar pin 19 van de BC1/BCU module
- komserbey
- Leerling Mini lid
Bericht
Kun je vertellen hoe ik dit het beste kan testen (tools etc.)? Waar ligt het probleem meestal aan? Wat moet ik doen met de massaverdeler als ik hierbij kom? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Extra info; de motorkap heeft een keer blikschade gehad en hierdoor is het opnieuw gespoten, kan het zijn dat de bekabeling toen beschadigd is geraakt. Alvast bedankt.
Re: Xenon maakt me gek
Bedankt voor je snelle reactie!MaikR53 schreef: ↑03 mar 2021, 16:53Je hebt eigenlijk min of meer al uitgesloten dat het aan de lampen en balasten ligt.
Enige dat ik kan bedenken is iets van een slecht contact of kabelbreuk.
De koplamp heeft een 9 pins connector met volgende Pin out:
1 -
2 hoogte verstelling Q22
3 hoogte verstelling Q11
4 hoogte verstelling Q21
5 hoogte verstelling Q12
6 signaal grootlicht
7 -
8 massa
9 signaal dimlicht
Beste dus even pin 8 en 9 controleren met bij behorende bekabeling.
Pin 8, de massa gaat naar de massa verdeler welke je kan vinden aan de bijrijderskant achter de dorpelbekleding aan de binnenzijde van de auto.
Pin 9, het signaal gaat rechtstreeks naar pin 19 van de BC1/BCU module
Kun je vertellen hoe ik dit het beste kan testen (tools etc.)? Waar ligt het probleem meestal aan? Wat moet ik doen met de massaverdeler als ik hierbij kom? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Extra info; de motorkap heeft een keer blikschade gehad en hierdoor is het opnieuw gespoten, kan het zijn dat de bekabeling toen beschadigd is geraakt. Alvast bedankt.
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Xenon maakt me gek
Komserby,
ik sluit me aan bij Maik dat het op een slecht contact lijkt of kabelbreuk (een verbinding die nog net niet in z'n geheel gebroken is maar een slechte overgang creëert). Vooral omdat je met die extra lampen/ballasten al uitgesloten hebt dat daar het probleem zit.
Ik weet niet of je meetsnoeren hebt anders zou ik met de lampen/dimlicht aan, de massa draad (pin middels een meetsnoer of kabel even extra aan het chassis hangen. Je kunt ook even je stekkers controleren (bij de rechterkoplamp) of de kabels nog een goede verbinding maken met de pinnen in de stekker. Hiernaast ook even de pinnen/bussen van de stekkers/plug op de lamp controleren op corrosie.
Ik denk als je de kabels na loopt wat Maik aangeeft, pin 8 en pin 9 dan kom je hoogst waarschijnlijk vanzelf het probleem tegen. Als je een multimeter hebt is het een kwestie van meten.
Succes Milco
ik sluit me aan bij Maik dat het op een slecht contact lijkt of kabelbreuk (een verbinding die nog net niet in z'n geheel gebroken is maar een slechte overgang creëert). Vooral omdat je met die extra lampen/ballasten al uitgesloten hebt dat daar het probleem zit.
Ik weet niet of je meetsnoeren hebt anders zou ik met de lampen/dimlicht aan, de massa draad (pin middels een meetsnoer of kabel even extra aan het chassis hangen. Je kunt ook even je stekkers controleren (bij de rechterkoplamp) of de kabels nog een goede verbinding maken met de pinnen in de stekker. Hiernaast ook even de pinnen/bussen van de stekkers/plug op de lamp controleren op corrosie.
Ik denk als je de kabels na loopt wat Maik aangeeft, pin 8 en pin 9 dan kom je hoogst waarschijnlijk vanzelf het probleem tegen. Als je een multimeter hebt is het een kwestie van meten.
Succes Milco
- komserbey
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Xenon maakt me gek
Bedankt Milco, ik ga er van week mee aan de gang. Als ik meer weet deel ik dat hier.Schroefie schreef: ↑04 mar 2021, 22:45Komserby,
ik sluit me aan bij Maik dat het op een slecht contact lijkt of kabelbreuk (een verbinding die nog net niet in z'n geheel gebroken is maar een slechte overgang creëert). Vooral omdat je met die extra lampen/ballasten al uitgesloten hebt dat daar het probleem zit.
Ik weet niet of je meetsnoeren hebt anders zou ik met de lampen/dimlicht aan, de massa draad (pin middels een meetsnoer of kabel even extra aan het chassis hangen. Je kunt ook even je stekkers controleren (bij de rechterkoplamp) of de kabels nog een goede verbinding maken met de pinnen in de stekker. Hiernaast ook even de pinnen/bussen van de stekkers/plug op de lamp controleren op corrosie.
Ik denk als je de kabels na loopt wat Maik aangeeft, pin 8 en pin 9 dan kom je hoogst waarschijnlijk vanzelf het probleem tegen. Als je een multimeter hebt is het een kwestie van meten.
Succes Milco
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors