afstandsbediening sleutel R53 werkt niet

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
JohnKijkuit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2021, 19:05

afstandsbediening sleutel R53 werkt niet

18 jul 2021, 13:56

Na mijn teleurstelling van mijn eerste R53 (olie 1op 650) heb ik sinds gisteren een andere R53. Deze heeft het probleem dat de sleutel (2-knops) niet werkt op de portiervergrendeling. Ik heb een nieuwe batterij in de sleutel gedaan en als ik de knopjes indruk gaat het ledje op de printplaat kort branden. Deze lijkt het dus te doen. Ik heb de sleutel opnieuw ingeleerd conform de methode die op dit forum staat, maar, geen resultaat. Wel hoor ik nu als ik de sleutel in het kontakt doe en hem op stand 2 zet vijf of zes korte piepjes vanuit rechtsvooronder uit het interieur komen. Er knippert verder niks en de auto start gewoon. Ook hoor ik, na een paar seconden, een klik vanuit het stuurhuis. In de auto werkt het knopje in de middenconsole voor alle portieren. Ik lees dat dan mogelijk het "stuurtoestel radio afstandsbediening" defect is. Deze zit in mijn Mini (06-2004) in de hemel. Hoe kan ik controleren of dit inderdaad stuk is. Orgineel kost dit onderdeel ong. 55 euro. Dat zijn de kosten niet, maar kan het ook iets anders zijn?
Verder gaan de portieren als ik ga rijden en boven een bepaalde snelheid kom, (10km/h) automatisch op slot. Ik wil dit niet, maar ik lees in het instructieboekje dat dit door de Mini dealer te deactiveren is, alsmede het instellen van de snelheid waarop de deuren zich sluiten.
Kan je dit ook zelf doen en zo ja, hoe?
R53 uit 2004
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: afstandsbediening sleutel R53 werkt niet

19 jul 2021, 19:56

Wel balen van je eerste slechte ervaring. Hopelijk motorisch meer voorspoed bij deze R53.
Wat betreft de sleutel. Die piepjes bij contact zijn wel vreemd, denk ik. Vast één of andere na-bouw van iets. Zit er niet stiekem een radarverklikker in? En ook een klik uit het stuurhuis, waar zou dat dan vandaan komen? Daar zit dacht ik niks waar een klik uit zou moeten komen.
De module voor de afstandbediening zit in de spiegel. Eventueel zou je een 2e hands exemplaar ergens kunnen scoren om te proberen. Wel weer opnieuw inleren dan na plaatsing ervan.
Het deactiveren van de car-jacking-optie kan niet vanuit de MINI. Daarvoor moet ie echt even aan een computer met NCS Expert en een K+DCAN-kabeltje om dat uit te schakelen. Dus als je dat hebt, dan kun je het zelf. Anders een forumlid vinden in de buurt die het voor je wil uitzetten.
Gebruikersavatar
JohnKijkuit
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 apr 2021, 19:05

Re: afstandsbediening sleutel R53 werkt niet

24 jul 2021, 16:34

Robert schreef:
19 jul 2021, 19:56
Wel balen van je eerste slechte ervaring. Hopelijk motorisch meer voorspoed bij deze R53.
Wat betreft de sleutel. Die piepjes bij contact zijn wel vreemd, denk ik. Vast één of andere na-bouw van iets. Zit er niet stiekem een radarverklikker in? En ook een klik uit het stuurhuis, waar zou dat dan vandaan komen? Daar zit dacht ik niks waar een klik uit zou moeten komen.
De module voor de afstandbediening zit in de spiegel. Eventueel zou je een 2e hands exemplaar ergens kunnen scoren om te proberen. Wel weer opnieuw inleren dan na plaatsing ervan.
Het deactiveren van de car-jacking-optie kan niet vanuit de MINI. Daarvoor moet ie echt even aan een computer met NCS Expert en een K+DCAN-kabeltje om dat uit te schakelen. Dus als je dat hebt, dan kun je het zelf. Anders een forumlid vinden in de buurt die het voor je wil uitzetten.
Dank voor dit antwoord. Inmiddels is dat piepen ook niet meer hoorbaar. Wel zie ik met het afsluiten en openen van het portier met de sleutel dat de ringaanwijzers resp. één en twee keer knipperen. Ik heb een tweedehands stuurtoestel besteld en die is onderweg. Ik heb inmiddels ook begrepen dat het inleren van de sleutel met het foefje dat o.a. op YouTube staat niet werkt bij een prefacelift model.
V.w.b. het deactiveren van de carjacking optie heb ik al contact met iemand die dat voor mij kan/wil regelen. Die kan dan direct kijken of het nieuwe stuurtoestel werkt of dat de sleutel toch kaduuk is. Of anders de BC-module.
R53 uit 2004

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”